Német opera lefejezi Jézust
(forrás: www.kath.net – 2006. szeptember 27.)

München/Németország
A berlini opera, a Deutsche Oper visszakozik: leveszi a műsorról Mozart operáját, az Idomeneo-t. A politikai élet felmordult, mert veszélyeztetve látja a vélemény- és kultúra-szabadságra való jogot. Azért döntött így az opera vezetősége, mert Mohamed próféta levágott feje az opera befejező jelenetében – bár Mozarttól soha nem gondolt, de a rendező, Hans Neuenfels „küldetéstudatából” származó ötlet – nyugtalanítja a közhangulatot.

Hogy Neuenfels Jézus fejét is levágatja, csak mellékes hírként jelent meg a médiában. Emiatt senki nem izgatja fel magát.

Pedig ismét felvetődik a kérdés a politikával szemben: szabad-e egy vallás lényegét szekuláris kultúra-ínyencek ízléstelenségének játékszerévé tenni? Pásztorok vannak felszólítva világos állásfoglalásra; olyan állásfoglalásra, ami a politikusokat és a kultúra felelőseit végre felrázza.

A vallási érzületükben megsebzett keresztényeknek végre találniuk kellene a médiában egy szócsövet, hogy jogilag elfogadható módon védekezhessenek. Az elkötelezett keresztényeknek azonban még mindig meg vannak kötve a kezeik, csakúgy, mint a „Popetown” és a „Da Vinci Code” esetében, mert az érvényben levő gumihajlékony törvények nem nyújtanak hatékony eszközt az ellenállásra.

„Popetown” hétről-hétre nyugodtan futhat a televízióban és terjesztheti hamis egyház- és hitképét. És ha nem félnének az iszlámtól, a radikálisoktól, Neuenfels rendezőnek is szabad lenne Jézust hétről-hétre újra lefejezni az operában.

Ugyanakkor a német média-törvény lehetetlenné teszi, hogy keresztény adók közvetítési engedélyt kapjanak – arra hivatkozva, hogy nem felelnek meg a sokféleség-kritériumának. Fordított világ. Mi lett a bajor politikusok nagyszájjal beharangozott ígéretéből, hogy ebben az ügyben kezdeményezéseket tesznek és segíteni fognak?

Idomeneo történetét egyébként a Bibliából vették, a Bírák történetéből (Bír 11,30-39). Arra ad példát, hogy gondosan meg kell gondolni, mit ígér meg valaki.

A bibliai Jiftach fogadalmat tesz Istennek, hogy az ammoniták felett aratott győzelemért „aki elsőnek lép ki házam kapuján, hogy elém jöjjön … az legyen az Úré, azt bemutatom égőáldozatul”. Amikor Jiftach a kiharcolt győzelem után hazatér, elsőként a mindenekfelett szeretett lánya szalad elébe. … De ellentétben Neuenfels-szel Jiftach felismeri hibáját és megalázkodik Isten előtt.


vissza

a HÍREK oldalra                              a KEZDŐLAPRA