„Így lesz a világ végén is: elmennek az angyalok, aztán kiválogatják a gonoszakat az igazak közül és tüzes kemencébe vetik őket. Ott sírás és fogcsikorgatás lesz.” (Mt 13,49-50) Fenti figyelmeztetést Jézus nyilvános működésének még egészen a kezdetén mondta, hogy később ugyanezt – egyedül Máté Evangéliuma szerint – még legalább tizenkétszer ugyanilyen konkrét formában megismételje. „A pokollal és a túlvilági ítélettel bosszúból, kárörvendésből fenyegetőzöl?” Ezt a kérdést viszont a 9. fejezetben már bemutatott bírálóm nekem tette fel. Miközben vádját olvastam, eltűnődtem, vajon mit szólna Liguori Szent Alfonz szavaihoz, akinek éppen ekkor olvastam Felkészülés a halálra című könyvét. Szent Alfonz nem a katolikus középkorban élt, hanem a 18. században, és mielőtt pap, a redemptoristák rendjének megalapítója, püspök és egyházdoktor vált volna belőle, korának egyik legismertebb és legsikeresebb ügyvédje volt. Nos, Szent Alfonz olyan elrettentő szavakkal ecseteli hosszú oldalakon keresztül a pokol borzalmait, hogy ez még nekem is sok volt, és bevallom férfiasan, leírásának legszörnyűbb részeit átugrottam.
Sajnos, naponta meg kell győződnöm róla, hogy bírálóm ezzel az engem gyanúsító felháborodásával megint csak korunk egyik egyre inkább terjedő nézetét követi, mégpedig azt, amely szerint a szegény védtelen gyermekeket, de még a felnőtteket is súlyos tapintatlanság a kereszt valódi és a pokol elvont képével rémisztgetni.
Még manapság is gyakran és jó érzéssel emlékszem azokra a látogatásokra, amelyeket német barátnőm öt és hétéves kisfia tett nálam az 1970-es évek végén müncheni diáklakásomban. Nekik nem volt televíziókészülékük, nekem igen, tévém és videóm is. Sőt, még jó filmek is léteztek. Egyik ilyen volt az a Kalahári sivatagról szóló dokumentumfilm, aminek kedvéért a fiúk hozzám jöttek. Lekuporogtak a földre a képernyő elé, és amíg én dolgoztam, ők áhítattal bámulták újra és újra ezt az érdekes természetfilmet.
Egy pszichológusnő mesélte (rádióban, tv-ben, újságban?) már évekkel ezelőtt, hogy látván egy tizedik emeletről lezuhant ember holttestét, ennél a szörnyű látványnál is borzasztóbb volt számára, amit az emberi roncsot körbeálló gyerekektől hallott, akik unott hangon közölték, hogy a filmekben sokkal érdekesebben néz ki az ilyesmi. A világon egyre több helyen követelik a keresztek eltávolítását a falakról, és a pokol említésétől való tartózkodást a hittanórákon, azzal a felkiáltással (is), hogy ezzel a gyermekek ártatlan lelke sérül, azoké, akik otthon naponta éjfélig nézik a horror és brutális akció filmeket. Teszik ezt olyanok is, akik Jézusból a szeretet szimbólumát csinálták. Abból a Jézusból, aki – ha szavait összeszámláljuk, kiderül – szinte gyakrabban beszélt a pokolról, mint a mennyről, a gonoszokat sújtó ítéletről, mint a jókra váró jutalomról. Aki ilyeneket mondott a körülötte állóknak: „Szodoma földjének elviselhetőbb lesz a sorsa az ítélet napján, mint nektek” (Mt 11, 24), „Kígyók, viperák fajzatai, hogy is kerülhetnétek el a kárhozat büntetését” (Mt 23, 33), „Ellenségeimet pedig, akik nem akarták, hogy királyuk legyek, vezessétek ide, és öljétek meg a szemem láttára” (Luk 19,27), „A király pedig megparancsolta a szolgáknak: Kötözzétek meg kezét-lábát, s dobjátok ki a külső sötétségre. Ott sírás és fogcsikorgatás lesz. Sokan vannak a meghívottak, de kevesen a választottak.” (Mt 22,l3-l4)
Ha tehát Jézus, akit ha nem is Isten Fiának, de jónak, az emberiség jótevőjének csaknem mindenki elismer, ilyen sokszor és ilyen hangon beszélt a pokolról, az Őt hallgatókra váró ítéletről, akkor hogyan gondolja bárki is, hogy azok, akik ma teszik ugyanezt, ezt gonoszságból csinálják?
Másoktól hallottam, bírálóm legfőképp azt nem tudja nekem megbocsátani, hogy – szerinte – az a véleményem, hogy ő a pokolba jut. Nos, egyfelől könyvemben többször, nyomatékosan, példákkal illusztrálva hangoztattam, hogy tipikus emberi viselkedésformákról írok és nem egyes emberekről, különösen nem bizonyos egyének sorsáról. Ugyanúgy teszek, ahogy például a büntetőtörvénykönyvek, amelyek szintén nem arra adnak utasítást, hogy XY. hány évet kapjon, ha valami bűnt követett el, hanem arra, hogy az egyes bűntetteket mekkora szabadságvesztéssel kell büntetni. Ha a jogászoktól elfogadják ezt az értelmezési módot, akkor az Egyháztól miért nem? Ezzel kapcsolatban azt is leírtam, hogy éppen ennek nem-értése az, ami az igazság, Isten szava el nem fogadásának is egyik legnagyobb akadálya.
A katolikus tanítás szerint azok, akik nem a megszentelő kegyelem állapotában halnak meg, Isten szavának visszautasításában utolsó leheletükig kitartanak, bűneiket a legutolsó pillanatig sem bánják meg, a pokolra jutnak. „Bűnbánat nélkül nincs megbocsátás” – tanítja a katekizmus. Másik példámban egy mély folyó egyik partján halálos veszélyben forgó emberek csak úgy menekülhetnek meg a biztos haláltól, ha sikerül átkelniük az örvénylő vízen. Első pillantásra úgy látszik, erre több lehetőségük is kínálkozik, hiszen számos híd van, amely a veszélyes partról odaátra indul. Csakhogy ezek mindegyike (egy kivétellel) előbb vagy később megszakad, nem éri el a túlsó partot. Ám ezt a parton állók már nem láthatják. Az egyetlen kivétel, a két partot valóban összekötő híd sok helyütt rozoga, nehezen járható, és az átkelni akarók kegyeiért a többi díszes, széles, kényelmes, mindenfélét ígérő táblákkal vonzóvá tett híd csábításai mellett mindössze a túlsó partra már átjutottak bizalomgerjesztő arcával tud versengeni. A folyó széles, a hidak hosszúak, a rozzant hídon számos buktató van, sok kidőlt korlát, tátongó lyuk, amelyeken még azok is a mélybe zuhanhatnak, akik ezt az utat választották. Mindazonáltal a többi hídon menetelhetnek emberi mértékkel nézve jó emberek, ha ezek időben nem fordulnak vissza, és nem mennek át a keskeny hídra, sose érhetnek célba, mert akármit tesznek is, az ő hídjuk nem éri el a túlsó partot. A rozoga hidat választók lehetnek „rosszabb emberek”, mint ők, egy valamiben azonban már induláskor felülmúlják a többieket: az igaz érték felismerésének, a vezetők, az útjelző táblák jobb megítélésének képességében, azaz az alázatosságban. És ez az alázatosság sokuknak nemcsak abban segít, hogy a fáradalmak és a többiek csábítása és gúnyolódása ellenére is kitartsanak, és így átjussanak a biztos partra, de abban is, hogy az út végére minden mérce szerint is „jó” emberekké váljanak.
Isten a mennybe vezető biztos útnak a forgalmas út felett épített, illetve a folyó felett a túlsó partot egyedül elérő keskeny hidat jelölte ki, és ennek az igazságnak a hirdetését az Egyházra bízta. Az Egyház csak akkor teljesíti hűségesen a rá bízott feladatot, ha ezt a tényt nem szűnik meg – akár meghallgatják szavait, akár nem – állandóan hangoztatni. Az a kötelessége, hogy a rá bízott lelkeket meggyőzze, hogy ne kockáztassanak, hogy inkább a biztos utat válasszák, mint könnyelműségből, kíváncsiságból, vakmerőségből, lázadásból a bizonytalant. A biztos út Isten törvényeinek, az Egyház tanításának megtartása. De ez a felépítményre, az útra vonatkozik csak teljes bizonyossággal. Az Egyház az objektív tanításról, nem pedig az egyes ember túlvilági sorsáról ítélkezik. Mindig óvakodott attól, hogy – Júdás kivételével, akiről a Biblia mondja, hogy elkárhozott – bármilyen nagy gonosztevőről azt állítsa, hogy az biztosan a pokolba jutott.
A katolikus Egyház nem vitatja el, hogy Isten az élet legeslegutolsó pillanatában is megadhatja valakinek kegyelme olyan különlegesen nagy fokát, hogy az ennek segítségével mégis megtér, és utolsó leheletével bűnbocsánatért könyörögve megmenekül.
Aki virrasztott már halálos beteg ágya mellett, az tudja, hogy az ilyen beteg egyre távolodik az általunk ismert világtól, elsuttogott szavaiból világosan kitűnik, hogy szelleme egyre inkább olyan dimenzióban mozog, amibe mi nem láthatunk bele. Akik tagadják a pokol létezését, azok e témáról gyakran így gúnyolódnak: majd hiszem, ha visszajön onnan valaki! Nos, a hiedelemmel ellentétben – bár a pokol nem azért van, hogy onnan az elkárhozottak az élők kíváncsisága és gúnyolódása miatt visszaszaladgáljanak a földre – Isten végtelen irgalmasságában olykor mégis megengedte, hogy valaki visszajöjjön, és tanúságot tegyen az élők okulására. A következő történet Mgr. de Ségur Búcsú a hitetlenségtől című könyvéből való. Az író több rendkívüli esetet is felsorol, közülük az alábbi saját családjának egyik tagjával esett meg: „Moszkvában történt, röviddel az 1812-es rettenetes hadjárat előtt. Anyai nagyapám, Rostophine gróf, Moszkva katonai helytartója jó barátságban volt gróf Orlov tábornokkal, akivel ugyanabban a hotelben lakott. Orlov gróf híres volt vitézségéről, de istenkáromlásáról is. Egyik este a gróf barátjával, V. tábornokkal – mindketten Voltaire követői – vacsorázott együtt egy elegáns étteremben. A két barát ivás közben újra a vallásról és a pokolról kezdett el gúnyolódni. ‘És ha mégis van valami a lepel másik oldalán?’, vetette fel a gróf. ‘Jó’, válaszolta V. tábornok, ‘kettőnk közül az első, aki odajut, visszajön, hogy a másikat figyelmeztesse. Rendben?’ A két jócskán ittas úr ezután becsületszavát adta, hogy tartja magát ehhez a megállapodáshoz. Néhány héttel ezután V. tábornoknak be kellett vonulnia a Napóleon ellen induló hadseregbe. Két vagy három hete volt már távol Moszkvától, amikor egy kora reggeli órában nagyapám szobájának ajtaját felrántották, és az ajtóban Orlov gróf állt, pongyolában, papucsban, zavarodott tekintettel és sápadtan. Csodálkozó nagyapámnak a gróf a következőket mesélte el: ‘Nem sokkal ezelőtt V. és én megesküdtünk, hogy közülünk az, aki előbb hal meg, visszajön a másiknak elmondani, hogy odaát létezik-e valami. Nos, ma reggel nyugodtan fekszem ágyamban, s bár már régóta ébren voltam, eszem ágában sem volt a barátomra gondolni. Ekkor hirtelen félrerántotta valaki ágyam függönyét, és én ott láttam, két lépéssel magam előtt V. tábornokot állni, sápadtan, jobb kezét a mellén tartva. Ezt mondta: ‘Van pokol, és én benne vagyok!’, majd eltűnt.’ Nagyapám próbálta a grófot megnyugtatni, de ez nem volt könnyű. Beszélt hallucinációról, rémálmokról, és arról, hogy különleges és megmagyarázhatatlan dolgok mindig történnek. Ezekkel és más banalitásokkal igyekezett a gróf kedélyét csillapítgatni. Pár nappal e különös esemény után a hadsereg futára meghozta V. tábornok halálhírét. Ugyanannak a napnak reggelén, amikor Orlov gróf látta és hallotta őt, abban az órában, amikor megjelent neki, a tábornok felderítésre ment. S ekkor váratlanul mellbe találta egy golyó, és azonnal meghalt.” A Szentírásban több helyen is szó van a pokolról. Ezekből megtudhatjuk, hogy a pokol kínjai örökké tartanak, azaz az oda jutottak soha nem kerülhetnek ki onnan. Hogy a pokolban egyszerre van sötétség és tűz, ami éget, de nem éget el, és hogy az ott levők mindazon kín ellenére, amit ott szenvednek, nem tudnak Istent elutasító magatartásukon változtatni, azaz nem képesek a bűnbánatra. „Ha lenne gyóntatószék a pokolban, amelyen keresztül meg lehetne onnan menekülni, ez a gyóntatószék mégis mindig üres lenne” – tartja egy híres szólás.
Mgr. de Ségur említett könyvében összefoglalta a pokolról mindazt, amit a Bibliából és az Egyház tanításából biztosan tudunk. Ezekről szólnak a következő szakaszok. „Node – vetheti valaki közbe – Isten maga a jóság; hogyan lehetséges akkor, hogy bárkit is kárhozatra ítéljen?” Csakhogy nem Isten az, aki kárhozatra ítéli az embereket. A bűnös maga dönti magát kárhozatba! Az elkárhozás rettenetes tényét nem Isten jósága, hanem Isten szentsége és igazságossága okozza. Soha ne sértsük meg Isten szentségét, és akkor biztosak lehetünk abban, hogy nem jutunk a pokolba. Az elkárhozott csak azt kapja, amit szabadon választott. Isten rengeteg kegyelme és figyelmeztetése ellenére e földön az Isten nélküli életet választotta, a pokolban csak ezt kapja vissza. A különbség, mondhatnánk, mindössze annyi, hogy míg a földön nemcsak az Istennel szemben engedetlenek, hanem az Ő parancsait megtartók is közrevették, addig odaát már csak az Istent elutasítók által keletkezett, fény és jóság nélküli világ vár rá. Isten Fiának fentebb idézett szavai azt is megmutatják, hogy a pokol tüze, amely az elkárhozottak testét és lelkét is kínozza, anyagi tűz. Ez biztos, ezt Isten kinyilatkoztatása alapján tudjuk. Amit viszont nem tudunk, hogy hogyan történik mindez. Milyen tűz az, ami éget, de nem hamvaszt el? Mindazonáltal ahhoz, hogy higgyünk, nem kell mindent értenünk is. Ahhoz, hogy higgyünk, elég azt tudnunk, ezek a dolgok nem lehetetlenek. A Szentírás szavai szerint a büntetés módja mindenkinél megfelel majd bűne elkövetésének módjával. Az isteni igazságosság ezenfelül megköveteli, hogy az elkárhozottak büntetése bűneik súlyosságának is megfeleljenek. Bár a pokolba jutottak mind a halálos bűn állapotában haltak meg, és ezért mindannyian örök ideig tartó büntetést kapnak, de ennek intenzitása nem egyforma, hanem az elkövetett bűnök súlyossága szerint különböző.
A pokol kínjainak örökkévalóságát maga Isten nyilatkoztatta ki teremtményeinek. Csaknem minden esetben, amikor igazságosságára emlékeztet bennünket, a pokolról, és annak örökkétartó voltáról is szól. Az Ószövetségben Jób, Mózes, Izajás szavai figyelmeztetnek erre, az Újszövetségben pedig maga Jézus beszél erről több helyen. „Ezek örök büntetésre mennek, az igazak meg örök életre.” (Mt 25,46)
Mindazonáltal, ha az elkárhozottnak lenne is ideje, hogy megtérjen, ez az idő akkor sem használna neki semmit. Hogy miért? Mert az ok, amiért szenved, még mindig fennáll. Hiszen az elátkozott éppen azért került a pokolba, mert haláláig megtéríthetetlen, bűnbánat nélküli bűnös maradt. Az evangéliumi példázatban szereplő gazdag ember sem bánja meg bűneit. Nem azt mondja Ábrahámnak: „Bánom bűneimet”, vagy: „Bűnt követtem el”, hanem csak ezt: „Rettenetesen szenvedek”. Ez a szenvedés a reménytelenség jajkiáltása, semmi esetre sem a megbánásé. A kárhozatra jutott nem gondol arra, hogy bocsánatot kérjen, csak saját magára gondol és helyzete könnyítésére. (lásd: Luk l6,l9-3l) Itt, a földön, Isten és Sátán országa keveredik egymással. Át lehet menni egyikből a másikba, jó emberből rosszá válhatunk és fordítva. A halál pillanatában azonban mindez megszűnik. Attól kezdve a két ország végérvényesen elválik egymástól. Ebben az életben semmi sem végleges. És mert Isten senkitől sem vonja meg kegyelmét, amíg élünk, mindannyian meg tudunk menekülni a gonosztól, a démonok országától, a bűn következményétől, a pokoltól. Végezetül még egy találó megjegyzés. Ha a megbánást nem mutató, pokolba jutott bűnös kínjai végesek lennének, akkor az Isten ellen elkövetett szentségtörő harcban ő és nem az Úr mondaná ki az utolsó szót. Hiszen akkor a megrögzött istentagadó ezt mondhatná: „Én élem a magam bűnös életét, amíg időm van rá. Aztán te kiszabod rám a te idődet, ami akármilyen hosszú is, egyszer véget ér. És akkor megint én leszek a helyzet ura. Akár akarod, akár nem, ezután meg kell osztanod velem szentségedet és üdvösségedet a mennyben.” Képzeljük csak el: lehetséges-e ez?
„És Isten jósága, hol marad Isten jósága?” – kérdezik sokan. Isten jósága itt nem játszik szerepet; a pokol az igazságosság helye, ami csakúgy, mint Isten jósága, szintén végtelen. Isten jósága a földön nyilatkozik meg, ahol a bűnbánatra hajlandó bűnösöknek mindent, mindig és azonnal megbocsát. Az öröklétben a jóságnak már nem kell hatnia; a jóság a mennyország örömeiben már csak megkoronázza földi működését, amelyet a megbocsátással tökéletessé tett, bevégzett.
Utószó: |
vissza