A napokban feltett „Ami ma történik, az hittitok” című írással kapcsolatban egy klerikus ismerősöm a következő kérdéseket feszegette: A katolikus Egyház kétezer éves történetében kétfajta állapotot ismert. Az első századokban, mint üldözött vallás, befelé fordult, tagjaival törődött, kifele titkolózott, a hittitkokat idegenek elől őrizte, és ami a legfontosabb, követőitől nagyon sokat követelt. Mielőtt valaki megkeresztelkedhetett, olykor még évek is elteltek. Ha valaki bűnbe esett, a bűnbocsánatot nehezen kapta meg. A vezeklés kemény és hosszú volt, ez is az egyik oka volt annak, hogy sokan csak halálos ágyukon keresztelkedtek meg. Tehát nem csak azért vártak a keresztséggel a végső pillanatig, mert biztosan a mennyországba akartak rögtön jutni, hanem azért is, mert attól féltek, ha bűnbe esnek és vezekelniük kell, annak feltételeit nem tudják teljesíteni. Az üldözést követő mintegy 1600 év többé-kevésbé a diadal állapota volt: az Egyház jelentős világi hatalommal rendelkezett. Uralta a társadalmakat, a kultúrát, az erkölcsöt, ő határozta meg mind az egyének, mind a társadalmak mindennapi életét. Kidolgozott egy intézményrendszert, mely száz évvel ezelőttig az emberek hivatalos közügyeit is szinte egyedül végezte.
„A kereszténység ma nagyjából abba a helyzetbe jutott, amiben az első háromszáz évben volt: egy teljesen pogány világban, magára hagyatottan, a külvilágtól tökéletesen nem, illetve félreértve kell hitét és erkölcsét megőriznie” – írtam a fent említett cikkben. Erre jó példa a mostani magyarországi helyzet: Egy teljesen elpogányosodott világban, ahol az emberek túlnyomó részének már semmilyen fogalma nincs a kereszténységről, anélkül, hogy őket először megint „megnevelnék”, megtérítenék, a kereszténység állandó emlegetésével csak még jobban elidegenítik a vallástól. Nem lehet a keresztény intézményrendszert működtetni, a keresztény jelszavakat puffogtatni ott, ahol nincs keresztény érzület az emberekben. Ez csak megvetést, dühöt, gúnyolódást, azaz még komolyabb elfordulást, ellenkezést vált ki az emberekből.
A mindennapokból vett példa: A papoknak azokat is bérmálásra kell engedni, akikről bizonyossággal tudják, hogy bérmálásuk után soha többet nem fognak templomba járni, sőt még azt is, hogy az illetők eleve így készülnek ennek a szentségnek a felvételére. Vagy egy kisvárosban, községben el kell temetniük mindenkit, aki meg van keresztelve, még akkor is, ha az illető soha nem volt templomban, nem járult a szentségekhez, egyszóval egyáltalán nem gyakorolta vallását. Mert ha nem teszik, akkor a szülők, a rokonok rohannak a püspökhöz, vagy megverik a papot, vagy egyszerűen másik paphoz mennek. Képtelenség azt az intézményrendszert működtetni az Egyház, a katolicizmus mai helyzetében, amit akkor használt, amikor ő uralta a világot. „Az ókorban a keresztények Isten dicsőségével törődtek és nem az emberek érzékenységével, és még kevésbé a statisztikával. És azt is tudták, hogy akit engedékenységgel nyernek meg a keresztény közösségnek, Istennek, az a bajban nagy valószínűséggel árulójukká válik. Maga a vértanúság veszélye is oda hatott, hogy csak a legszilárdabbak, a legjobbak váltak kereszténnyé. Ez volt a megmaradás és a növekvés záloga, ez tette lehetővé, hogy a végül megérkezett szabadság ne zilálja szét a fiatal keresztény Egyházat. Ma ennek az ellenkezője zajlik: a kereszténységet nem a legerősebb, hanem a leggyengébb láncszeme uralja, következésképpen minden nehézséggel csak jobban fogyatkozik” – szól tovább a fent említett cikk.
A lelkek javára és a katolicizmus fennmaradására az szolgálna, ha az Egyház nem öntene a régi hordóba új bort, azaz – most is – alkalmazkodna a megváltozott helyzethez, okulna a múltból, és úgy viselkedne, ahogy történelme folyamán a mai időhöz hasonló korokban viselkedett. Komolyan és szigorúan venné megint saját vallását és vallásosságát, nem kótyavetyélné el lelki kincseit.
|
vissza