Nem mindenki ért egyet az előző heti Eleison kommentár véleményével, mely úgy hangzott, hogy a zsinati pápák szubjektív jó szándéka vagy jó akarata megakadályozza, hogy hajmeresztő objektív eretnekségeik érvénytelen pápákká tegyék őket. (lásd: Dörmann professzor munkáját II. János Pál „Mindenki meg van váltva”-tanításáról, és Tissier püspök „A kereszt kiüresítése XVI. Benedek által” című munkáját.) Az ezzel ellentétes vélemények a zsinati pápák tévtanításait annyira súlyosnak ítélik, hogy 1) képtelenségnek tartják, hogy ezeket az eretnekségeket Krisztusnak egy valódi helytartója mondhatta ki; vagy azt mondják, 2) hogy még a nagyon jó szándék sem képes ezen eretnekségeknek a mérgét közömbösíteni; vagy 3) hogy, a zsinati pápák esetében a szubjektív jó szándék ki van zárva, hiszen ők még a régi teológiában lettek kiképezve. Most e három érvelésre akarok a legnagyobb nyugalommal válaszolni.
Először: Egyedül Isten tudja bizonyossággal, hogy mely pontig engedi meg helytartójának ellene elkövetett – legalábbis objektív – csalását. Mindazonáltal a Szentírásból tudjuk, hogy Jézus Krisztus visszajövetelekor alig talál majd hitet a földön – „Csak az a kérdés, hogy amikor az Emberfia eljön, talál-e hitet a földön?” (Lk 18,8)
Másodszor: Való igaz, hogy az Egyház számára a jóakaratú eretnekek objektív eretnekségei sokkal súlyosabban esnek a latba, mint a szubjektív jó szándékaik. És az is igaz, hogy sok objektív eretnek szubjektív meg van győződve saját ártatlanságáról. E két okból van az Anyaszentegyháznak – ha egészséges – olyan eszköze, mellyel az ilyen, gyakorlatilag eretnekeket arra kényszerítheti, hogy vagy visszavonják tévtanaikat, vagy legyenek teljesen formálisan is eretnekekké.
Harmadszor: Valóban, mind II. János Pál, mind XVI. Benedek zsinatelőtti kiképzést kapott filozófiából és teológiából. De abban az időben már egy évszázada a kanti szubjektivizmus és a hegeli evolucionizmus ásta alá az objektív és változtathatatlan igazság fogalmának magvát. Természetesen lehet azzal érvelni, hogy mindkét pápa erkölcsileg hibás abban – például az emberek körében való népszerűség hajszolása vagy az intellektuális gőg miatt –, hogy lecsúsztak a materiális eretnekségbe. Mindazonáltal az erkölcsi vétek nem pótlék a mérvadó dogmatikus elítélés számára, mely e pápákat materiális eretnekből bizonyossággal formális eretnekké nyilváníthatja ki.
És mivel csak a formális eretnekeket zárják ki az Egyházból, és mert az egyetlen biztos módszer a formális eretnekség bebizonyítására egy pápa esetében nem alkalmazható, a zsinati pápák problémájáról alkotott véleményekben bizonyos nyitottságot, eldöntetlenséget kell fenntartani. Kyrie eleison
|
vissza