A Vatikán approbálta az „új-katekumen út” liturgikus elemeit
(forrás: www.kath.net – 2012. január 20. és 24.)

A Vatikán approbálta az új-katekumen mozgalom bizonyos liturgikus elemeit. A 2012. január 20-án nyilvánosságra hozott dekrétumban a Laikusok Pápai Tanácsa engedélyezte azon „celebrálásokat, melyek az új-katekumen mozgalom katekézis direktóriumában találhatóak, amennyiben ezek jellegüknél fogva nincsenek az Egyház liturgikus könyveiben szabályozva”, adta hírül a vatikáni sajtóiroda.

A Tanács már 2008-ban approbálta az 1964-ben Spanyolországban alapított mozgalom alapszabályát. 2010 decemberének végén a hivatal, egyetértésben az Istentiszteleti Kongregációval, elfogadta a csoport „katekézis direktóriumát”, mint a közösség hittanításának érvényes és kötelező segédeszközét.


E hír az interneten január 20-án jelent meg. Katolikus körökben akkora közfelháborodást okozott, hogy pár nappal később, január 24-én helyesbítést tettek közre. Ebből valók a következő idézetek:


XVI. Benedek pápa január 20-án fogadta a mozgalom több, mint 7 ezer tagját a missziós családok évenkénti kiküldése alkalmából. Az ezen eseményre szóló meghívó szerint „e találkozó célja, hogy a Szentatya az Istentiszteleti Kongregáció dekrétumát az új-katekumen út liturgiáinak teljes approbálásával aláírja”. [Szó szerinti fordítása az idézőjelbe tett szövegrésznek, és nem tudom, hogy mit jelent, ha nem minden ima teljes elfogadását.]

A január 20-án megjelent fenti hírt január 21-én a Vatikán módosította. Az illetékesek azt közölték, hogy az egy nappal korábban kiadott dekrétumot nem az Istentiszteletek Kongregációja, hanem a Laikusok Tanácsa adta ki, és az csak a nem-liturgikus imák, tehát a csoport saját ünnepein elhangzó imák engedélyezésére vonatkozik.

A liturgikus imák engedélyeztetésével megbízott vatikáni forrás utóbb azt mondta, hogy ezek tekintetében eddig semmilyen új felhatalmazás nem történt. A Vatikán nem hagyott fel a figyelmeztetéssel, hogy a mozgalom ne vezessen be és ne alkalmazzon új praktikákat az általuk megtartott istentiszteleteken.
     E praktikák közé tartozik például a laikus-prédikáció, a kánon alatti állás, az ülve és két szín alatti áldoztatás, mely alatt a kelyhet egymásnak adják tovább a személyek.

„Az új-katekumen út nem kapott engedélyt ezekhez”, hangsúlyozta a vatikáni forrás, és arról biztosította a kérdezőket, hogy a Vatikánba még mindig érkeznek panaszok amiatt, hogy ez a mozgalom „nem veszi figyelembe a liturgia egyetemes normáit”.


[Mindez azonban nem akadályozza meg a Szentatyát, hogy állandóan találkozzon e csoport tagjaival. Amiből ismét kiderül, hogy a Vatikán számára egyedül a vallásszabadság, az ökumenizmus, kollegialitás és a vallások közötti dialógus dogmái fontosak. Akik ezeket elfogadják, azok egyébként csinálhatnak bármit, katolikusnak és jóbarátnak számítanak.]

2012. január 25.

Kiegészítés:

Az itt következő képek az új-katekumen mozgalom „istentiszteleti” szokásaiba enged betekintést. Az első kép a mise alatti elhelyezkedést, a második Jeruzsálemben az Utolsó Vacsora termében bemutatott „miséjüket”, a harmadik kép a mise utáni az „oltárt” körbejáró rítusukat mutatja. A negyedik pedig a mozgalom két alapítójának, Kiko Argüello és Carmen Hernandez-nek a pápával való egyik római találkozását örökíti meg.

Kizárt dolognak tartom, hogy a két alapító mindig ilyen ruhában járjon. Nem, ők készültek erre a találkozóra, és olyan ruhát vettek fel, ami szerintük erre az alkalomra a legmegfelelőbb. Ezek után teljesen érthetetlen, hogy miért engednek be ilyen embereket a Vatikánba. Ha az eretnek II: Erzsébethez csak olyan valaki juthat be, akit előtte pontosan kioktattak a viselkedési szabályokról, amit aztán bent meg is követelnek tőle, ha a Nobel-díj kiosztásra a meghívóval együtt egy viselkedési és öltözködési szabályzatot is küldenek, akkor miért nem várja el Krisztus földi Helytartója, hogy aki hozzá, mint az Egyház fejéhez látogatóba megy, legalább normálisan nézzen ki? Aki ilyet megenged magával szemben, az a saját hivatásáról mondja ki ezzel saját lekicsinylő véleményét.

Úgy hogy ez a fotó tökéletes képet fest az Egyház mai helyzetéről: a gőgös, a maguk pimaszságában és „fontosságukban” eltelt laikusokat, és a világtól a puszta létezéséért is bocsánatot kérő, alázatos főpapot.


2012. január 28.


vissza

a HÍREK oldalra                              a KEZDŐLAPRA