Az igazságon kívüli egység gyengít

A katolikus Egyház történetében nagyon ritkán, vagy talán soha nem volt olyan nehéz a katolikusnak maradni kívánó laikusok helyzete, mint napjainkban. Az Egyház mostani válságát gyakran szokták az arianizmussal összehasonlítani. Két okból: 1) annak idején csaknem az egész egyház ariánus lett; 2) maga a pápa is megingott. Csakhogy volt egy Szent Atanáz, akit ugyan nagyon sokszor (azt hiszem hétszer) száműztek, de megélte „rehabilitálását” (szemben Lefebvre érsekkel, aki „kiközösítve” halt meg).
     A II. Vatikáni Zsinat után is nagyon nehéz volt, de 1) csaknem minden 100 km-es körzetben maradt egy plébános, aki úgy misézett és dolgozott tovább, mintha a zsinat meg sem történt volna – az ő híveik lettek az első Piuszos hívek; 2) megalakult a Szent X. Pius Papi Közösség, és aki katolikus akart maradni, annak volt hova mennie.

Az FSSPX azonban nem „normális” egyházi közösség, e közösséget a rendkívüli helyzet hozta létre, olyan helyzet, ami – az arianizmus korán kívül – még soha nem volt: Magát a katolikus hitet kellett az újkatolikus Rómával szemben megvédelmeznie, megőriznie és továbbadnia.
     Az FSSPX olyan szerepet töltött be, mint egy hadsereg, melyre békeidőben semmi szükség, csak háborúban válik életfontosságúvá. Ahogy Williamson püspök úr írta: ha egy közösség elveszti az alapítója szellemiségét, akkor megszűnik létezni. Lefebvre érsek, azaz az alapító szerint, egy az ő szellemében működő FSSPX-re addig van szükség, létezése addig indokolt, amíg Róma meg nem tér. Vagyis az FSSPX csak akkor tölti be üdvtörténeti feladatát, ha addig, amíg Róma megtérése be nem következik, harcol a hit, az igazság ellenségei, a hamisítások, a tévtanok, a katolikus vezetőség félrevezető akciói ellen. Ha ezt a munkát abbahagyja, akkor létének alapját ássa alá. Ezért szögezte le az FSSPX azt az elvet, hogy kiegyezésre csak akkor kerülhet sor, ha Róma megtér.
     Lefebvre érsek 1988-as tárgyalásai Ratzinger bíborossal azt is megmutatta, hogy ha ez a megtérés nem következik be, akkor Róma a megtévesztéstől sem riad vissza. Fellay püspök mostani „panasza” – miszerint „őt becsapták” – tehát csak arról tanúskodik, hogy nem tanult Lefebvre érsek esetéből és/vagy nem hallgat a közösség „atyjára”.

A „hadsereg”-szerepet, a harcot azonban csak akkor lehet teljesíteni, ha gondoskodnak az utánpótlásról. Ahogy a misszionáriusok úgy mentek „harcba”, hogy biztosították maguknak valamely szerzetes közösség imáját, úgy kellett volna a Pius Közösségnek a katolikus lelkületű hátországot felépíteni és ápolni. Ezt pedig teljes egészében elmulasztották.
     A kezdeti időkben a katolikus hívek „krémje” csatlakozott hozzájuk, tehát nem volt szükség nevelésre. Csakhogy ahogy fogyott ez a nemzedék, úgy kellett volna egyre nagyobb súlyt fektetniük a hívek lelki, erkölcsi vezetésére. Papjaiknak az igazságért való harc mellett, a hívek nevelését egyre komolyabban kellett volna venniük. Ez azonban nem történt meg, sőt, ilyen téren valójában semmiféle munkát nem végeztek.
     Állapotbeli, a hívekkel szembeni kötelességük elmulasztásának legfontosabb és legszomorúbb következménye az lett, hogy mulasztásaik miatt nem kaptak elegendő természetfeletti segítséget a harcukhoz sem. A testi összeomlást mindig az erkölcsi bukás előzi meg. Így jutottunk el a mostani tragikus helyzethez, amiben a katolikusoknak megint dönteniük kell: Puszta jelenlétükkel, passzív vagy aktív részvételükkel támogatják-e az FSSPX új irányvonalát, vagy folytatják az igazságért való küzdelmet.

Úgy tűnik, hogy ez utóbbit a német nyelvterülethez (Németország, Svájc, Ausztria, Magyarország) tartozó papok, hívek választják a legkevesebben. Hogy mégse higgye senki, hogy e honlap egyedül áll kiegyezés-ellenességével, az alábbiakban az interneten található oldalak közül mutatok be néhányat.

Az alábbi linkre kattintva:
     http://aveclimmaculee.blogspot.fr/p/contactliens.html
különböző nyelvű, illetve különböző országból való honlapok URL címeit lehet megtalálni:

Franciaországból:
     – Un éveque s'est levé
     – AntiModernisme.info
     – http://tychique.net/html/courrier2012.html

Lengyelországból:
     – http://zniepokalana.blogspot.fr/

Olaszországból:
     – http://deovolente-tradidiquodetaccepi.blogspot.fr/
     – http://www.chiesaviva.com/
     – http://www.sisinono.org/

Spanyolországból:
     – http://wwwapostoladoeucaristico.blogspot.com.es/

Mexikóból:
     – http://nonpossummus.foroactivo.mx/
     – http://nonpossumus-vcr.blogspot.mx/

Németországból:
     – http://fr.gloria.tv/?media=319542
     – http://spessantotomas.blogspot.fr/2012/09/erklarung-von-dom-tomas-de-aquino.html

Egyesült Államokból:
     – http://z10.invisionfree.com/Ignis_Ardens/index.php?act=idx
     – http://www.truetrad.com/

Nagy Britanniából
     – http://www.cathinfo.com/

Brazíliából:
     – http://spessantotomas.blogspot.mx/
     – http://www.beneditinos.org.br/index.php?option=com_content&view=category&id=7&Itemid=97

Argentínából
     – https://radiocristiandad.wordpress.com/

A brazil Szent Kereszt monostor (Mosteiro da Santa Cruz) egyik papjának (DOM TOMÁS DE AQUINO), aki Arsenius néven ír, három írása pdf formátumban németül a következő linken letölthető:
     – http://www.scribd.com/doc/102645583/Man-muss-den-Finger-in-die-Wunde-legen
     – http://www.scribd.com/doc/102327514/Das-Problem-Betrifft-Den-Glauben-Und-Es-Ist-Schwerwiegend
     – http://www.scribd.com/doc/102690327/In-Anbetracht

ezen kívül egyikük itt is megtalálható:
     – http://fr.gloria.tv/?media=319542

Egy FSSPX-es pap bátyja, Stephen J. Fox: „Is this Operation Suicide?” (Öngyilkosság ez a művelet?) címmel összeállított egy művet, melyben analizálja a közösségnek a zsinati egyházzal való kapcsolatát. Ezt az igen alapos, Lefebvre érsek és a mostani vezetők korábbi kijelentéseivel ellátott művet itt lehet letölteni:
     – http://aveclimmaculee.blogspot.fr/


DOM TOMÁS DE AQUINO írásából, mely németült itt található:
     – http://spessantotomas.blogspot.fr/2012/09/erklarung-von-dom-tomas-de-aquino.html
     lefordítok néhány bekezdést:

Gustavo Corçao brazil író, a II. Vatikáni Zsinattal szembeni ellenállás hőse szünet nélkül ismételte, hogy a felebaráti szeretetről és egységről alkotott téves elképzelések óriási károkat okoznak a katolikus ellenállásnak. Ha a felebaráti szeretetet elválasztják az igazságtól, akkor a felebaráti szeretet megszűnik felebaráti szeretet lenni. Cikkei miatt sokan, még a barátai közül is, azzal vádolták, hogy hiányzik belőle a felebaráti szeretet. Pedig a felebaráti szeretet első aktusa az igazság kimondása. És Corçao-nak igaza volt, ahogy a tények bizonyították. Ugyanezzel vádolták Lefebvre érseket is.

Ami az egységet illeti, mondta Corçao teli humorral, a tapasztalat arra tanította, hogy ellentétben ezzel a népi bölcsességgel: „az egység erőssé tesz”, szomorúan meg kell állapítani, hogy az egység gyakran meggyengít. Hogy miért: Mert az igazságon kívüli egység, vagyis olyan egység, melyet megalkuvásokkal kötnek meg, vagyis az az egység, mely feláldozza a hitet, valójában gyengeség, mely „az erős embereket gyengévé teszi”. Nem pontosan ez történt a II. Vatikáni Zsinattal? A VI. Pállal való egység kedvéért sok püspök elfogadhatatlan dokumentumokat írt alá. Az egység nem erőssé, hanem az ellenkezőjévé tette őket.

Nos, most a tradícióban akarják, hogy egyesüljünk – kerül, amibe kerül – azokkal, akik azt hiszik, hogy a zsinat tévedései nem annyira rosszak, hogy a zsinat 95 százaléka elfogadható, hogy a vallásszabadság a Dignitatis Humanae dokumentumban nagyon, nagyon behatárolt, hogy a zsinat tévedéseiből nem szabad szuper-eretnekségeket csinálni. Csakhogy ez nem igaz. A zsinat az Egyház történelmének legnagyobb katasztrófája volt, az alapítása óta, ahogy ezt Lefebvre érsek a „Liberalizmustól az aposztáziáig” című könyvében megmondta.


A Truetrad.com weboldalon (http://www.truetrad.com/ – lásd a nagy képet) lent a „Bishop Fellay continues to ignore, punish, and plan” címszó alatt kijövő oldalon megtalálható azon Piuszos papok névsora, akik felemelték a szavukat a kiegyezés ellen, és akiket ezért megbüntettek vagy kizártak. Itt található az a bejegyzés, miszerint Fellay püspök két „még tag” püspök társát elmozdította saját nyelvterületükről és szemináriumi rektori székükből, és az egyiket (Tissier püspököt) az újonnan épülő Chicago-i priorátusba, a másikat (Galarreta püspököt) a genfi priorátusba helyezte.
     Az egyik olvasó többek között ezt a frappáns megjegyzést fűzte e hírekhez: „Follows Stalin's dictum: »Behind every problem is a man. Eliminate the man, eliminate the problem.«” – Azaz „Sztálin elvét követve: »Minden probléma mögött egy férfi áll. E férfi eliminálása egyenlő a probléma eliminálásával.«”
     Tissier püspök áthelyezését az FSSPX hivatalos honlapja is megerősíti. Lásd a következő linket:
     Coming soon to Chicago... Bishop Bernard Tissier de Mallerais ...
     http://op54rosary.ning.com/forum/topics/coming-soon-to-chicago-bishop-bernard-tissier-de-mallerais

E hírrel kapcsolatban nem szabad elfelejteni, hogy Róma azt mondta, hogy egy kiegyezés esetén a Pius Közösség három másik püspökének helyzetét külön fogják tárgyalni, tekintettel arra a levélre, amit a három püspök Fellay püspöknek írt a kiegyezés ellen.


2012. november 10.


VISSZA


vissza

a KÖNYVTÁR oldalra                              a KEZDŐLAPRA