Szeptember 19-én felhívott egy régi barátom, és magából kikelve megkérdezte, hogy olvastam-e már a legújabb pápai [?] interjút, ugyanis ezen a napon jelentek meg az interjúból az első részletek. A főcímekben az állt, hogy „Ferenc pápa [?] minden kényes kérdésben állást foglalt”. Nem, ez nem igaz. A valóság az, hogy Ferenc az igazán kényes és fontos kérdésekben nem mondott semmit, hallgat, és ezt még helyesnek is tartja. Ezt mondja: »Nem kell ezekről vég nélkül beszélni« – és ezért inkább rögtön nem is beszél róluk semmit. Ferenc ezt mondta az interjúban: »Nem foglakozhatunk csak az abortusz, a homoszexuális házasságok [hogy micsodák? ezt a két szót ilyen összefüggésben egy katolikus egyházi vezető hogyan ejtheti ki a száján?], a fogamzásgátló módszerek kérdéseivel. Ez nem megy. Nem beszéltem sokat ezekről a dolgokról. Ezt a szememre vetették. De ha valaki erről beszél, vigyáznia kell a szövegkörnyezetre. Egyébként az egyház nézetei ismeretesek, és én az egyház fia vagyok. De nem kell ezekről vég nélkül beszélni.«
»Most végre tudjuk. Teljesen tudatosan hallgatott, és a jövőben is hallgatni fog,« folytatta csalódott barátom. – „Nem vég nélkül beszélni róla?” – Ki beszél még egyáltalán ezekről? – „Nem foglakozhatunk csak az abortusz kérdésével”, mondta Ferenc. De hiszen a püspökök és a papok többsége már mélyen hallgat erről. De ha mégis beszél róla, akkor csak mint kötelező feladatból és csakis az életvédők előtt, akikről tudja, hogy szívesen hallgatják.
»Amit Ferenc tényleg gondol, azt megmondta az interjúban, folytatta barátom. Az valóságos üzenet a számunkra, akik szombaton Berlinben az utcára megyünk, hogy az abortusz igazságtalansága ellen demonstráljunk, és a születendő gyermekek élethez való jogáért. Az interjúban elhangzott mondat a valódi üzenet a világ számára, és ez az üzenet egy katasztrófa. Ebben az áll, hogy hagyjátok már abba az abortuszról való fecsegést, nem lehet folyton csak erről beszélni, ezzel foglalkozni.«
»Egyedül a német nyelvterületen évente több mint 150 ezer gyereket ölnek meg, valójában valószínűleg sokkal többet. De ez teljesen mindegy. Hiszen nem kell folyton erről beszélni. Ezt mondja nekünk a pápa [?], a mi pápánk [?]. Azt mondja, hogy a gyermekgyilkosság ezen égbekiáltó igazságtalansága végülis nem olyan fontos. Mert vannak „fontosabb” dolgok. Az egyház tanítása az abortuszról és a homoszexualitásról ismert, de a pápa [?] soha nem mondja ki ezt a tanítást. Miért?« – Újra csend a vonal másik végén. Majd jön a kérdés? »Rosszul látom? Nem azt mondja Ferenc szó szerint, hogy neki mindegy a milliónyi gyermekgyilkosság. Az egyháznak más témákkal kell foglakoznia, a gyermekgyilkosságok nem olyan fontosak. Nem ezt mondja?« Hogyan írta Ferenc pár napja az ateista Eugenio Scalfari-nak? „Csak aki a lelkiismerete ellen cselekszik, az követ el bűnt.” [Aki nem követi belső hangját, bűnt követ el.] Ez nem egy ateista lelki üdvéért való küzdelem, ez egy biankó-csekk. Ferenc célratörően beméri szavaival és gesztusaival a társadalmi konszenzust – és most már tudjuk, hogy egészen tudatosan teszi ezt, hiszen ezt maga is beismeri. Ezzel tapsot szerez magának és senkit nem bánt meg. A többiről hallgat. És ekkor a vonal másik végén, a barátom, ez a tántoríthatatlan életvédő, zokogásban tört ki. A pápa [?] miatt sírt, az ő pápája [?], az én pápám [?] miatt. Kínosan éreztem magam, és nem tudtam, mit mondhatnék. És aztán nekem is sírnom lett volna kedvem. Ez a pápa [?] tényleg megtette, amit megválasztása óta a levegőben lógott, és amitől sokan féltek: átlépte a Rubicont.
Minden kornak megvannak a saját nagy kihívásai. Korunk egyik legnagyobb kihívása a gyermekgyilkosság égbekiáltó igazságtalansága. Az individuális önzés valódi holocaustja. A korszellem kifejeződése, és ezért valóságos, de borzalmas jele korunknak. Ezt az egyháznak fel kellene ismernie. Mégsem teszi. A legtöbb püspök már régen kiegyezett a domináns korszellemmel, a politikai pártok előre megmondják, hogy az abortusz törvényről nem lehet vitázni. A püspökök társadalom-képesek akarnak maradni. Ez már évtizedek óta így van. De eddig a katolikusoknak volt pápájuk Rómában, aki egyértelmű szavakat talált e témában. Ekkor barátom újra megszólalt: »És most? Most van egy pápánk [?] Rómában, aki kiegyezett a korszellemmel. Mindig ez az abortusz. Fejezzétek már be végre. Nem veszitek észre, hogy mi vagyunk az egyetlenek, akik ebben valami kivetnivalót találunk. Rendben, nem helyes, de nem is olyan fontos. Nem kell mindig erről beszélni, mondja Ferenc. De hát pontifikátusa alatt mikor beszélt erről egyáltalán? Vagy mikor beszélt erről mint Buenos Aires érseke az utolsó alkalommal? Ez a pápa [?] többet beszél, mint bármelyik pápa előtte. Elárasztja a világot szavaival. Minden reggel ezek a „gyöngyszemek” és rengeteg ismétlés. És mindezen sok szó ellenére arra nem talál időt, hogy akár egyetlen egyszer félreérthetetlenül korunk legnagyobb gaztette ellen állást foglaljon, és azt a kis csapatot erősítse és bátorítsa, akik részben komoly áldozatok árán a gyermekeket védik? Valamilyen római irodából jövő üzenet, amit a berlini demonstráció tagjainak küldött, ez csak azért van, hogy bennünket, tökfilkó életvédőket megnyugtasson. De ő maga nem veszi komolyan. Valószínűleg nem is tud róla, hogy a nevében elküldték. A világgal akar kiegyezni, ahogy a püspökök is.«
»És a homoszexualitás témájához, amit a Biblia iszonyatnak nevez, szintén hallgat. Holott ebben a témában zajlik a jelenlegi legkeményebb kultúrharc. Franciák milliói harcoltak idén tavasszal a homo-„házasság” bevezetése ellen. A harc az őszinte katolikusoktól indult el. És Ferenc pápa [?] támogatta őket ebben? Nem. Egyetlen szóval sem. Cserbenhagyta őket. Egészen magukra. Így nem viselkedik egy jó pásztor.«
Hallgattam. De hát nem volt barátomnak igaza? A gyermekgyilkosság korunk jellemzője. Nem ez az égbekiáltó igazságtalanság, ez a megölt gyermekek kiáltása, mely Istenhez hatol, az, ami népeinktől az áldást elrabolja? Nem ezért van, hogy népeink, és ezzel kultúránknak nincs jövője? A kihaló népeknek nincs jövője. Minden ezzel összefüggő következménnyel! A lelkileg felkavaró telefonbeszélgetés után még egyszer nyugodtan elolvastam, mit mondott a pápa [?]. Az egész interjú kulcsszava ez volt: az egyház képe mint „tábori kórház”. Igen, csakhogy a saját csatatér tábori kórháza. Vagy ahogy Tornielli egyik kommentárjában megjegyezte: »Nem, Ferenc pápa [?] téved, az egyház nem tábori kórház, sokkal inkább az őrültek háza, és az őrülteket nem csillapítani, hanem animálni (buzdítani) akarja.« (A fotón egy születése előtt modern amerikai módszerekkel megölt gyermek. Aki ezt, illetve ilyen képet, amiből rengeteg található a médiában, egyszer az életében látott, hogyan tud nyugodtan aludni, és Bergoglio-t elfogadni?)
|
vissza