Néhány megjegyzés egy használhatatlan érvhez Bizonyos katolikusoknak a szedisvakantisták elleni sztereotip és leggyakrabban használt, mert olyan ügyes „érveinek” egyike így hangzik: Egy atya mindig atya marad, akkor is, ha beteg, megőrült vagy Isten ments, bűnözővé válik. Egy pápa ugyanígy pápa marad, akkor is, ha hibát követ el, liberális érzületű vagy eretnekséget hirdet. Ki egy atya?
A válaszhoz elsőnek az „atya” kifejezést kell megvizsgálni, ami teljesen különböző, bár egymással analóg jelentéseket is ismer. Biológiai értelemben azt nevezzük atyának, akitől a gyermek testileg származik. Nyilvánvaló, hogy ez az apaság állandó és maradandó, hiszen a testi származás a nemzéssel egyszer s mindenkorra adott és nem változik. Ebben az értelemben tehát valóban úgy van, hogy egy apa mindig apa marad, mindegy mi történik vele. Sőt, még a halál után is ő marad a nemző apa.
Ebből látjuk, hogy az apaság, ebben az értelemben, nem valami természet adta, minden körülmény között állandó és maradandó állapot, hanem éppenséggel meg is változhat. Egy apától, aki a gyermekeivel szembeni kötelességét nagyon elhanyagolja, a gyámhivatal elveheti a gyerekeket és egy másik apának adhatja őket. Ettől kezdve már nem ő a jog szerinti apa, akkor sem, ha ő a testi apa. Az egyházi tekintély értelmében vett lelki apaság sem egy örök és változtathatatlan adottság. Egyfelől természetesen a hivataltól függ, amit valakire bíznak. Egy püspök ily módon gyakorolja lelki atyaságát egyházmegyéje fölött, a plébános a plébániája fölött stb. Ha a hivatal megszűnik, az ilyen értelemben vett atyaság is megszűnik vele. Ilyen értelemben természetesen azt is lehetne mondani: amíg egy pápa Péter székén ül, minden katolikus atyja. Csakhogy ez nem ilyen egyszerű. A lelki vagy vallási apaság a maga részéről se nem a biológián, se nem a természetes jogon és erkölcsön, hanem a természetfeletti hiten alapszik! Az igaz katolikus hit szerint ez az apaság. Hogyan lehetne azonban valaki a katolikus hitben apa, akinek nincs meg a hite? Hogyan lehet egy tévtanító, aki eretnek alapelveket hirdet, a hívek lelki atyja? Legalábbis az Egyház az eretnekeket ipso facto kiközösítéssel sújtja, és minden további nélkül elveszi tőlük a hivatalukat (can 2314 § 1). Az Egyház tehát nincs azon a véleményen, hogy egy ilyen apaság semmikor nem veszthető el, még akkor sem, ha a hivatalt viselő eretnekké vált. Isten a mi Atyánk
Mivel Szent Pál szerint: „omnis paternitas a Deo – minden apaság az Atyától” származik [lásd: Ef 3,15: „tőle [az Atyától] származik minden közösség”], az apaságot az Isten atyaságában – ami a valódi atyaság – való részesedés mértéke szerint is fel lehet osztani. A biológiai apa a testi nemzés által hozzájárul Isten teremtő aktusához, amikor egy új ember életet nyer. Akármilyen nagy és fontos ez a hozzájárulás, valójában Isten tisztán szellemi tevékenységétől a legmesszebbre áll, mivel testi aktusról van szó. Minden ivarérett férfi, aki nem szenved valamilyen idevonatkozó korlátozástól, képes erre, ráadásul egyetlen aktus elegendő hozzá. Természetesen a legnagyobb részesedés Isten atyaságában az egyházi tekintély által jön létre. Mert ez nem csak a természetes életet, hanem a hit és a megszentelő kegyelem természetfeletti életét közvetíti, ami által mi „dininae naturae consortes – az isteni természet részesei”, és ezáltal Isten gyermekei leszünk [lásd: 2 Pét 1,4]. Eme apaság gyakorlásához a tanító-, lelkipásztori- és papi hivatal állandó, igen, napi aktusai szükségeltetnek, melyek csak Urunk Jézus Krisztussal és az Ő isteni Kinyilatkoztatásával való szigorú és pontos függőségben és alárendeltségben gyakorolhatók.
Ezért nyilvánvaló, hogy az első apaság a legkevésbé nagyigényű, mert csak testi követelményeket támaszt, és hogy ez maradandó, mert csak egyetlen aktust követel. A második apaság már magasabb szintű, és ennek megfelelően magasabb követelményeket is támaszt. Mivel több aktust követel, nem mindenkorra adott, hanem tartós és ismétlődő tevékenységet igényel. Aki tehát ezeknek a követelményeknek nem felel meg vagy nem gyakorolja a jog szerinti apaságból eredő tennivalóit, elvesztheti ezt az apaságot. Mivel minden apaság Istentől származik és Istenhez kell vezessen, nem létezhet apaság Isten ellen vagy Isten nélkül. Amikor Szent Ferenc testi és jog szerinti apja fia és Isten közötti akadálynak bizonyult, amikor fiát meg akarta akadályozni abban, hogy Isten akaratát teljesítse, Szent Ferenc megtagadta apját, és megvallotta: „Nos, ezentúl több joggal imádkozhatom minden nap: Miatyánk, ki vagy a mennyekben!” Végkövetkeztetés Tehát látjuk, mennyire sántít a hasonlat egy biológiai apa, aki mindig testi apa marad, akármennyire beteg és akármilyen csúnya dolgokat követ el, és a kereszténység atyja, Krisztus Helytartója között, aki csak a hitben lehet atya, de nem az eretnekségben. Csak remélni lehet, hogy ez a téves és alkalmatlan érv mostantól eltűnik a vitákból.
[Maeßen atya is ezt az érvet hozta fel eddig (hogy még most is, Bergoglio alatt is használja-e ezt az érvet vagy sem, nem tudom), amikor a Rómához való hűségről, illetve a szedisvakantizmusról volt szó – ahogy ezt valamelyik cikkben már le is írtam.
|
vissza