1. „A vasár- és ünnepnapokat szentmisével szenteld meg!” – így hangzik szent Édesanyánk, az Egyház parancsa, és a katolikusok ezt egykor így tanulták meg. Bár létezik egy csomó felmentés és kivétel, de a misekötelezettség mégis szigorú szabály, úgy hogy súlyos bűnnek számít elégséges ok nélkül a vasárnapi szentmisét elmulasztani.
Ezt a parancsot minden idők katolikusai megszívlelték, kivált azért – különösen a katolikus és falusi vidékeken –, mert e családi szokáshoz még a szociális nyomás is társult. Aki vasárnaponként nem járt templomba, az a társadalmon kívül helyezte magát. A vasárnapi misekötelezettséget illetően csak a városiasodás, az iparosodás és a vallási összekeveredés vezetett oda, hogy sok katolikus e parancsot már lazábban fogta fel, majd az Egyházba is egyre jobban benyomuló liberalizmus, és végül a „zsinati” forradalom elvégezte, ami ezen egyházi parancs iránti engedelmességből még megmaradt. Így történt, hogy még a katolikus falusi vidékeken is a magukat katolikusnak vallóknak is csak 15-20 százaléka megy el vasárnap misére. És éppen ehelyütt botlunk bele sajnos egy tragédiájában szinte felülmúlhatatlan drámába.
2. A NOM, VI. Pál ú. n. „új miséje”, az eretnekségből származik és eretnekségbe vezet, ahogy ezt túlzás nélkül állíthatjuk. Aki rendszeresen vesz részt ilyen misén, annak hite aligha maradhat ép. Csakhogy, ahogy láttuk, éppen azok teszik ki magukat ilyen állandó bombázásnak, akiknek még van hitük. Ez valódi ördögi kör: Mivel még hisznek, eljárnak a vasárnapi misére, és mert odajárnak, fokozatosan elvesztik a hitüket.
Itt egy dilemma áll fenn, mondhatnánk egy tipikusan katolikus deficit. A katolikus arra hajlik, hogy a parancsokat vakon teljesítse. Azonban, mint tudjuk éppen ez a túlságosan nagy engedelmesség, ami nem kutat tovább, hanem szófogadóan teszi, amit neki valaki felülről mond, tette egyedül lehetővé az ú. n. II. Vatikáni Zsinat „legális forradalmát”.
3. Mi mégis elkövetjük ezt a kihágást, és magukra vállaljuk azt a fáradságot, hogy megkeressük a vasárnapi misekötelezettség egyházi parancsának valódi értelmét. Vajon miért írja elő nekünk az Egyház a szentmisén való részvételt minden vasár- és ünnepnapon?
De hogyan néz ki ez az értelem ki az ú. n. új misénél? Mint Urunk Jézus Krisztus igazi szentmiséjének eltorzítása, egyenesen karikatúrája, az „új mise” Isten szemében csak borzalom lehet. Mégha egyik vagy másik ember még szubjektív azon a véleményen is van, hogy ezzel a „misével” megadja a tiszteletet Istennek, objektíven nézve ez már semmiképpen nem igaz.
[Az „una cum” miséken való részvétel kötelezettségéről lásd a honlapon Az „una cum tuo Papa nostro” kérdése című cikket]
|
vissza