Részletek P. Zaby „Heiliger Rest” – Szent maradék – című cikkéből
A zsinati helyzet miatt ma a „katolikusok” háromféle megoldást választhatnak.
Úgy is mondhatjuk, hogy az első kategóriába azok tartoznak, akik a katolikus Egyházat a „zsinati egyházban” mind meglévőnek, mind hatékonynak látják, legfeljebb különböző mértékben, 70, 80, 90 százalékban – ezek az optimisták –, vagy 10, 20, 30 százalékban – ezek a pesszimisták. Ezért szól így a választási jelszavuk: „The more catholic the better“ – minél több katolikus, annál jobb (ami már önmagában véve nonszensz elképzelés).
A második kategória a katolikus Egyházat a „zsinati egyházban” meglévőnek, de hatástalannak tartja. De mivel még létezik, újra hatékonnyá is válhat.
A harmadik kategória a katolikus Egyházat a „zsinati egyházban” se meglévőnek, se hatékonynak nem tartja.” A második irányzat egy lépéssel tovább megy: Számára a „zsinati egyház” nem a beteg, hanem bizonyos módon a halott katolikus Egyház. De azért még megvan és ezért újra életre kelhet, miként ez például az érdemeknél vagy azoknál a szentségeknél áll fenn, melyek a lélekbe kitörölhetetlen bélyeget nyomnak. Egy súlyos bűn által a természetfeletti érdemek elvesznek, csakúgy, ahogy a szentségek nem tudják kegyelmi hatásukat kifejteni. De a megbánás és a vezeklés eltörli ezeket az akadályokat, az érdemek újra felélednek és a szentségek kifejthetik hatásukat. Körülbelül így képzelik el ezen irányzat hívei a katolikus Egyházat: bizonyos tekintetben a katolikus Egyház halálos bűnbe esett, ahogy egy keresztény is halálos bűnbe eshet, de az Egyház is, csakúgy, mint a hívő, ismét megtérhet és akkor megint ő a katolikus Egyház teljes erejében és hatalmában. Ez körülbelül a szedesprivacionisták gondolatmenete, valamint az FSSPX-ellenállásé az ő jelszavukkal: „Kánoni egyesség nincs teológiai egyezség nélkül.”
A szedesprivacionisták tehát azt a tézist vallják, hogy a mindenkori zsinati pápa ugyan materialiter pápa, de formaliter nem, vagyis mint személy ugyan létezik, de nem tud (vagy nem akar) pápaként viselkedni. Egy belső akadály, mint például eretnekség, megakadályozza ebben. De ha az akadály megszűnne, megtérne és újra hinne, és akkor nem csak materialiter, hanem formaliter is pápa lenne [pontosan így mondta Sanborn püspök úr is]. Ezek a gondolatok könyörtelenül szétzúzódnak a valóságon, hiszen a katolikus Egyház, mint Krisztus tiszta és szeplőtelen menyasszonya, mint természetfeletti, szétzúzhatatlan realitás semmiképpen nem lehet ilyen módon „halott”. A katolikus Egyház lényegét tekintve szent és nem tud „halálos bűnbe” esni. Szentségtörés ilyet akár csak gondolni is. Csak a tagjai vétkezhetnek, de az Egyház, mint ilyen soha. Ha egy katolikus súlyos bűnbe esik, még mindig tagja marad az Egyháznak (ameddig nem hal meg súlyos bűnében, mert akkor az elkárhozás leválasztja), de egy halott tagja. De ha eretnekségbe esik, akkor ipso facto megszűnik a katolikus Egyház tagja lenni. Hogyan lenne akkor lehetséges, hogy az egész katolikus hierarchia, pápa és püspökök, együtt egy zsinaton eretnekségbe esik és mégis – legalábbis materialiter – a katolikus hierarchia marad, amelyiknek csak meg kell térnie, és akkor minden megint jó lesz? Egy eretnek nem tagja az Egyháznak, tehát nem lehet a püspöke sem, és még kevésbé a feje, a pápa, se materialiter, se formaliter. Ahogy egy megtérés sem csinálna egy nem-pápából automatikusan pápát (mert pápa nem megtérés, hanem megválasztás által lesz valakiből), úgy nem lesz a „zsinati egyházból” sem (esetleges) megtérése által a katolikus Egyház.
|
vissza