1. Amerikában egy laikus üzletember, Jonathan Byrd működteti a „Traditional Catholic Priest” blogot. A blog neve elárulja, hogy eredetileg egy papé volt: Peter Carota atyáé, aki megpróbálta „a hit igazságát annak a nagy zűrzavarnak és hitehagyásnak a közepette, mely egyre hevesebben tombol körülöttünk, megvilágítani”. 2016. júliusában Carota atya meghalt; pár hónappal halála után, Carota atya korábbi kérését teljesítve (és Dave Nix „atya” rövid közreműködése után) egy tízgyermekes családapa, Jonathan Byrd, azaz egy laikus vette át a „tradicionalista katolikus pap”-blog működtetését. 2. Mr. Byrd önéletrajzából megtudjuk, hogy baptista családból származik. Egész életében szenvedélyesen kereste az igazságot, és a miérteket az életben. Igazság-kereső útja során járt kálvinistáknál, anglikánoknál. Végül eljutott a NOM-os egyházhoz, de miután megundorodott attól, amit ott talált, az ortodoxokhoz fordult. Végül – 2010 körül – mégis csak visszament a „katolikusokhoz”, de ettől kezdve már csak „régi” misére járt, hol az egyik, hol a másik „R&R” (elfogadni és ellenállni) közösséghez (Pius- és Péter-közösség, Krisztus-Király Intézet stb.). De akármelyik közösségnél is járt, mindenütt ugyanazt tapasztalta: nagy Isten-szeretetet és sok problémát: modernizmust, amerikanizmust, a felebaráti szeretet hiányát stb.
3. Mindazonáltal ez év május 21-i keltezésű blog-bejegyzésében – Ending Cognitive Dissonance – (Vége a szellemi ellentmondásosságnak) – Mr. Byrd egy újabb megtéréséről számolt be. Miután három éven át csak másoktól közölt írásokat – többnyire a katolikus Egyház szentjeitől, de olykor „papoktól” is –, most végre elékezettnek látta az időt, hogy maga írjon valamit. Ez az igen hosszúra sikeredett valami pedig nem más, mint annak az útnak a leírása, amit saját „R&R” korszakától a szedesvakantizmusig megtett. 4. Minden a „fiat”-tal kezdődött. Szűzanyánk szavai azok, amit nekünk is mindig mondanunk és élnünk kell: „Legyen nekem a te igéd szerint.” (Lk 1,38) Ebbe mindaz beletartozik, amit gondolunk, amit teszünk, amit elfogadunk, és amit visszautasítunk. Minden dologban Isten akaratának kell vezetnie bennünket. Mikor erre rájöttem, ennek tudatában kezdtem meg keresni az igazságot.
Amikor az Üdvözítő megalapította Egyházát, „Krisztus szeplőtelen menyasszonyát”, olyan missziós parancsot adott Péternek és a többi apostolnak, mely négy pontot tartalmazott: el kell menniük az egész világra, az evangéliumot kell hirdetniük, meg kell keresztelniük az embereket, és a népeknek meg kell tanítaniuk mindazt, amit Ő parancsolt nekik. (lásd Mt 28,19-20: „Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket! Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevére, és tanítsátok meg őket mindannak a megtartására, amit parancsoltam nektek”; Mk 16,15-16: „Menjetek el az egész világra, és hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek. Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül, aki nem hisz, az elkárhozik.”) Isten Fiának e szavaiból az következik, hogy néhány dolgot abszolút biztosnak kell elfogadnunk: Krisztus mindig Egyházával lesz, az Egyház tanító egyház, a pápának megvan a hatalma az oldásra és a kötésre, és aki Péterre hallgat, magára Krisztusra hallgat. Ezek azok az alapigazságok, melyeket az Egyház kezdetektől fogva szilárdan vallott és hirdetett. Sőt, mindezen igazságokat az Egyház dogmává tette, következésképpen senki nem utasíthatja el akár egyet sem közülük anélkül, hogy magát egyúttal ki ne zárná az Egyházból. Krisztus – Egyháza által – objektív ígéreteket/jeleket hagyott hátra számunkra, melyek követése, betartása biztosítja számunkra, hogy jó úton járunk, és hogy örök üdvösségünkön helyesen munkálkodunk. Lelkünk üdvössége annyira fontos Krisztus számára, hogy feláldozta magát érettünk. Ezek után létezhet valaki, aki fel meri tételezni, hogy Krisztus mindezt azért tette volna, azért szenvedte volna el értünk a legszörnyűbb kínhalált, hogy engedje, vagy úgy rendelje el, hogy a hit megtalálása és megtartása nehéz, csaknem kivitelezhetetlen legyen számunkra? Isten nem akar becsapni bennünket! Nem, Ő ma is ugyanúgy tartja magát ígéreteihez, mint mindig, és ma is megmutatja nekünk az utat az igazsághoz. Mindazonáltal ez az út hosszú és kemény, de Ő mégis erre az útra hív mindannyiunkat, erre az útra szólít nevünkön mindannyiunkat. És nekünk ugyanúgy kell válaszolnunk hívására, mint ahogy azt a Boldogságos Szűz tette: „Legyen meg a Te akaratod”; jelöld ki a keresztünket és vezess utunkon. De mi köze van mindennek ahhoz a kérdéshez, hogy ki ma a pápa?
Krisztus szeplőtelen menyasszonya, Anyaszentegyházunk nem hagyott bennünket segítség nélkül. Atyánk természetesen előre tudta, hogy a katolikusok milyen nehéz helyzetbe fognak napjainkban kerülni, és ezért Egyháza által gondoskodott arról, hogy megoldásokat találjunk a mai szellemi zűrzavarban. Ehhez az előre, az igazsághoz vezető úthoz a megoldás a hátrapillantásban keresendő. Azzal kell tehát kezdenünk, hogy visszatekintenünk arra, amit az Egyház mindig is tanított. Katolikusként [akiknek kötelező ismerni vallásukat] képesek vagyunk felismerni az igazságot. Ehhez nem intellektuális megfontolásainkat – gondolatainkat, véleményünket, blogjainkat, fórumainkat, megélhetésünket, kényelmünket, barátainkat stb. kell mozgósítanunk –, hanem egyedül az Egyház örökérvényű tanítását kell tanulmányoznunk. Ezért vagyunk képesek, hogy a vallásunk előírta kötelességünket, azaz ezek megkeresését teljesítsük, hasonlóan az evangéliumi gyöngyszemeket keresőkhöz – és kerül, amibe kerül – elfogadjuk őket, és életünket szerintük alakítsuk.
5. Szent vallásunk azt tanítja nekünk, hogy a szent római Anyaszentegyház Krisztus tiszta és szeplőtelen menyasszonya. Ezért ez az Egyház csak kenyeret tud adni nekünk, köveket nem (lásd Lk 11,11-13: „Közületek melyik apa ad a fiának követ, amikor az kenyeret kér? Vagy ha halat, akkor hal helyett tán kígyót ad neki? Vagy ha tojást kér, akkor talán skorpiót ad neki? Ha tehát ti, bár gonoszak vagytok, tudtok jót adni gyermekeiteknek, mennyivel inkább adja mennyei Atyátok a Szentlelket azoknak, akik kérik tőle”). – Vagyis minden dologban abszolút bíznunk kell az Egyházban, hiszen Krisztus megmondta: „Aki titeket hallgat, engem hallgat” (Lk 10,16)
Az eddig elmondottakból világosan kiderül, hogy mindaz a probléma, amiről fentebb szó volt direkt ellentmondásban áll azzal, amit az Egyház a Tanítóhivatalról, az Egyház és a pápa iránti tiszteletről, megbecsülésről és engedelmességről csaknem kétezer éven át tanított: teljesen eltér attól, amit az egyházatyák, az egyháztanítók és a teológusok évszázadokon keresztül a híveknek tanítottak.
6. Kérdezze meg ki-ki magától, hogy mikor volt az utolsó eset, hogy valakivel nyíltan beszélhetett a hitről, vagy valakit meghívhatott egy misére annak félelme nélkül, hogy az illető rögtön észreveszi azt az ellentmondást, ami aközött áll fenn, amit neki mondanak, és aközött, amit maga körül lát. Holott ez az ellentmondás azonnal feloldódik, ha azt az egyetlen egyszerű tényt végre elfogadjuk, hogy valaki, aki akár csak egyetlen pontban is tagadja a katolikus hitet, egyúttal az egész hitet tagadja [hiszen a hit Isten tekintélyén alapszik, így ha egyetlen pontban azt hisszük, hogy Isten tévedett, egész tekintélyét tagadjuk], és ezáltal saját magát helyezi az Egyházon kívülre. És ez ISTENI TÖRVÉNY, nem egyházi! Hatvan év óta azok – és napjainkban egyre többen –, akiknek nem elég erős a hitük, hogy a konzekvenciákat azonnal levonják, és ezáltal katolikusnak maradjanak, mindenáron magyarázgatni próbálták/próbálják azt, ami kimagyarázhatatlan, de nem találták meg a választ. Talán éppen azért, mert ismerik a helyes választ, de ez egész valójukban megrázza őket. Ez a válasz mégsem hagyja őket aludni, mert tudják, hogyha valaha elfogadnák, akkor ez nagyon sokba kerülne nekik: kitaszítottakká tennék magukat, kikerülnének a „belső körből”, magukra kellene venniük keresztjüket, egészen a kikerülhetetlen megfeszítésükhöz…”
7. A probléma gyökere a tekintély kérdésében rejlik: Ki bírja a tekintélyt? Miből áll ez a tekintély? Ki alapította, és mekkora mértékben vagyunk kötelesek magunkat alávetni neki? – Válaszul e kérdésekre Mr. Byrd az I. Vatikáni Zsinat ide vonatkozó tanítását idézi: „Továbbá az isteni és katolikus hit követelménye, hogy mindazt, amit Isten írott vagy hagyományozott igéje tartalmaz, és, amit az Egyház akár ünnepélyes határozat, akár rendes és egyetemes Tanítóhivatala (ordinario et universali magisterio) útján Istentől kinyilatkoztatott hitigazság gyanánt elénk bocsát, higgyük.” (DH 3011) – Figyelem! Ezek szerint a rendes és egyetemes, és nem csak a rendkívüli Tanítóhivatal minden tanítását kell igaznak tartanunk és elfogadnunk!
8. Pillanat! Ez azt jelenti, hogy a RENDES Tanítóhivatal (is) tévedhetetlen? Igen, jól olvasod, írja tovább Mr. Byrd. És aki ezt nem hiszi, az nem katolikus, miként ezt az I. Vatikáni Zsinat kijelentette, és e zsinat előtti és utáni pápák megerősítették. Ha elfogadom, hogy a Tanítóhivatal tévedhetetlen, hogy a pápának engedelmeskedni kell, és hogy az Egyház Krisztus szeplőtelen menyasszonya, akkor nagyon nagy problémám lesz, ha ennek a tekintélynek továbbra is ellen akarok állni. Az Egyház tanítása szerint ezzel az Isten által kinyilatkoztatott dogmát tagadnám, következésképpen saját magamat kívül helyezném az Egyházon. Feltéve: 2019. július 7.
9. Ami az „R&R” ideológia híveinek érveit illeti, azok a szentek, akikre ők a pápával szembeni ellenállás kérdésében hivatkoznak, mindig csak olyan dolgokban engedik meg az ellenállást, melyek nem a hitet érintik. A R&R „katolikusok” által leggyakrabban idézett teológusok közül Cajetan kifejezetten csak a simónia esetén beszél szükséges ellenállásról, Suarez pedig a közjó sérelme esetén engedi meg ugyanezt. [Szent Pál is hasonló esetben feddte meg barátian Szent Pétert, a köztük levő véleménykülönbségnek sem volt semmi köze a hithez! Lásd: Gal 2,11-14]
Tehát hinnünk kell az Egyház Tanítóhivatalának és pápáinak a tekintélyében, tévedhetetlenségében és szeplőtelenségében, és ha ezt nem tesszük, akkor nem vagyunk többé katolikusok. Ez a megkerülhetetlen tény lehetetlenné tesz bármiféle protestálást az Egyház vagy a pápa ellen, egyszerűen azért, mert az ilyen pozíciót tiltja a katolikus vallás.
10. Ehhez először a tényeket kell feltárnunk, majd ezután azt kell megvizsgálnunk, hogy ezek hova vezetnek. (Egyébként ez az egyetlen eljárás, ami egy katolikushoz illik: először a tények, a valóság, aztán a következtetések, és mindez mindenfajta előítélet nélkül!)
11. Az R&R ideológia követői, bennük az ú. n. új-konzervatív és tradicionalista közösségek tagjai, melyek az internetes „katolikus” blogok döntő többségét és legismertebb részét működtetik, mindig találnak valami kibúvót ezen alapvető igazságok elfogadása alól: Például ilyeneket: talán normális időkben ez így is van, de mi most nem normális időket élünk, és ilyenkor ezeket a tanításokat nem kell szó szerint venni és követni stb. Tehát a pápát nem lehet senkinek megítélni, sőt minden hívőnek kötelessége követni őt. De hogyan lehet ezt a parancsot a mai helyzetben végrehajtani? Még az is felmerülhetne bennünk, hogy helyzetünk kilátástalan, ha nem tudnánk, hogy Isten, tudva mindig, hogy mi volt, mi van és mi lesz, a Szentlélek által megbízza az Egyházat, hogy a mi korunkban is mutassa meg gyermekeinek, hogy mi legitim és mi nem. Tehát se a sült galambra várnunk nem kell, se a tényeket nem kell kitekernünk ahhoz, hogy „elfogadható” megoldást találjunk mostani helyzetünkre.
Valójában minden nagyon egyszerű, és egy fogalomban összefoglalható: eretnekség, állapítja meg Mr. Byrd. Aquinói Szent Tamás az eretnekséget a hitetlenség egyik különös formájaként definiálta, mely azokra vonatkozik, akik ugyan katolikusnak vallják magukat, de a katolikus dogmákat mégis meghamisítják. Szent Pál galatákhoz címzett levelében ezt írja: „De ha akár mi, akár egy mennyei angyal más evangéliumot hirdetne nektek, mint amit mi hirdettünk: átkozott legyen! Amint már kijelentettük, most újra megismételjük: Ha valaki más evangéliumot hirdetne nektek, mint amit tőlünk hallottatok, átkozott legyen!” (Gal 1,8-9), azaz ki legyen közösítve!
12. Bár Mr. Byrd is tudja, hogy egy eretnekség súlyossága attól függ, hogy az érintett személy tudatosan vét-e a hit ellen, vagy sem, de a mi problémánk számára ez a megkülönböztetés semmilyen szerepet nem játszik, számunkra csak az a fontos – és ez a jó hír –, hogy nekünk soha nem kell eldöntenünk, hogy mi az eretnekséget megvalló valódi szándéka, hogy „valójában mit is gondol”, hogy mi a belső intenciója. Nekünk egyedül csak arra kell figyelnünk, hogy mik a gyümölcsei annak, amit mond, és hogy konokul kitart-e annak ismétlésében vagy sem. Ez a katolikus tanítás szerint teljesen elegendő annak eldöntésére, hogy az illető eretnek-e vagy sem.
Mr. Byrd nem zavartatva magát az anti-szedesvakantisták tiltakozásától és rémületétől, folytatja a teológusok, szentek és a Tanítóhivatal ide vonatkozó kijelentéseinek felsorolását: idézi III. Ince pápát, Szent Antoninust, IV. Pál pápát Cum ex apostolatus kezdetű bullájával, Szalézi Szent Ferencet, VI. Pius pápát, Liguori Szent Alfonzot, az egyházjogot, Billot bíborost. Majd megjegyzi, hogy a végtelenségig folytathatná azon idézetek felsorolását, melyek mind ugyanezt állítják: nevezetesen, hogy egy eretnekségbe esett pápa „ipso facto”, azaz egyedül tettéből következően, elveszti hivatalát.
13. Csak az ú. n. tradicionalisták és új-konzervatív „katolikusok” képtelenek ezt felfogni. Mivel éppen elég sokáig tartozott az ő táborukba, Mr. Byrd is ismeri kifogásaikat: „De várjunk csak! Nem kell őket néhányszor még figyelmeztetni, egy kis ideig még kivárni, leveleket írni neki, az interneten petíciókat aláírni és aláíratni másokkal is, bloggerekkel és más fórumozókkal alaposan megvitatni, mielőtt biztosak lehetünk abban, hogy 1) valóban eretnekséget mondott-e az illető; és ha igen 2) valóban elvesztette-e ezáltal a hivatalát?” Nos, mindezen tények megismerése után elég nehéz helyzetbe hoztuk magunkat, állapítja meg Mr. Byrd. Egyfelől tudjuk, hogy katolikusként engedelmeskednünk kell a pápának és a Tanítóhivatalnak, mert ha nem, magunk válnánk eretnekké, és helyeznénk ezzel magunkat az Egyházon kívülre [hoppá: ez a józan és helyes megállapítás valójában mindazokat eretnekké nyilvánítja, akik Bergoglionak nem engedelmeskednek, sőt még azokat is, akik bírálni merészelik: vagyis az egész R&R tábort, bármilyen színezetűek is: Burke, Schneiderrel az élen az egész NOM-hoz tartozó csapatot, a Ratzingert elfogadó egész „régi misés” tábort, és még a Cassiacum-tézis híveit is]. És azt is megtudtuk, hogy egy klerikus, legyen az akár a pápa, ipso facto nem lenne többé tagja az Egyháznak, tehát így a feje sem lehet. De akkor mi következik ebből? A válasz nagyon egyszerű és kivédhetetlenül következik mindazon tényekből, melyeket eddig felsoroltunk: Bergoglio nem pápa.
Semmi értelme, hogy ehelyütt felsoroljuk Bergoglio összes és közismert eretnekségeit. Annak, aki hajlandó elolvasni az Egyház tanításait, nyilvánvaló, hogy ez az ember folyamatosan eretnekségeket terjeszt. Sajnos, ebben a szörnyű helyzetben számunkra nem vigasz, hogy még a protestánsok is eretneknek tartják.
14. Mielőtt egy nagyokos R&R hívő ehelyütt azt vetné közbe, hogy kétes dolog az 1917-es egyházjogra hivatkozni, gyorsan figyelmeztetnünk kell arra, hogy az eretnekség az isteni jogra vonatkozik, közvetlenül Isten személye ellen vét. Az Egyház nem tévedhet, és ezért nem mondhat egyszer ezt, másszor azt. Isten nem álhatatlan, Isten nem változik, és ennek következtében az Egyház Tanítóhivatala, amit a Szentlélek védelmez, sem változhat. Ó, jaj, már megint az ellenkezője igaz annak, amit a „tradicionalisták” szajkóznak, jegyzi meg a zelozelavi blog szerzője: Ők ugyanis mind azt állítják, hogy százszázalékos biztonsággal kell bebizonyítani, hogy Bergoglio nem pápa, mert kétség esetén ez az elv érvényes rá is: „Melior es conditio possidentis”, vagyis kétség esetén ő a pápa [ezt az utóbbi elvet a birtoklásban használja a polgári törvénykezés, az Egyház azonban nem evilági, hanem isteni alapítású intézmény, ezért törvényei is mások, mint az evilágiaknak].
Mindezek után a következtetés nagyon egyszerű, összegzi Mr. Byrd saját kutatásainak eredményét. Annak, aki Bergogliot elfogadja pápának, el kell fogadnia a házasságtörők áldozását is, a protestánsoknak adott engedélyt az áldozásra, a NOM-t, az új szentségeket, a szexualitást érintő újításokat, az ember kultuszát, a test teológiáját [lásd a következő cikket: Az Egyház és Asmodeus)], az ökumenizmust, azt a tant, hogy a római katolikus Egyház csak egyike azoknak, melyek az embert a mennybe vezetik, hogy a tévedésnek is megvannak a jogai, és mind a többi szentségtörést, amit magunk körül látunk, mert mindezek a pápától és a „tanítóhivataltól”, benne az ú. n. II. Vatikáni Zsinattól származnak.
Mr. Byrd cikke végén megadja a felhasznált internetes cikkek linkjét:
Korábban már megállapítottuk, hogy az anti-szedesvakantisták ideológiai csökönyösségét még az angyalok nyelve sem tudná megtörni; Sajnos Mr. Byrd fenti cikke is ezt látszik, túlságosan is jól, bizonyítani. Hogyan lehetett volna érthetőbben a dolgokat megvilágítani, mint ahogy ezt a megtért Jonathan Byrd tette? Nem véletlen, hogy éppen a konvertiták tudják ezt ilyen jól megtenni, mert ők nem beleszülettek az igazságba, hanem a tévedésből az utat oda maguknak kellett megkeresniük. 16. Mit lehet ehhez szólni? teszi fel a költői kérdést a zelozelavi blog írója. Az ember eltűnődik azon, hogy ez a hozzászóló vajon a végkövetkeztetésen kívül egyáltalán elolvasott-e valamit Mr. Byrd hosszú szövegéből – arról már nem is beszélve, hogyha igen, megértett-e belőle bármit is. De hagyjuk ezt, örüljünk inkább annak az egynek, aki az R&R ideológiából kitalált, mint más 99-nek, akinek nincs szüksége a megtérésre. Mr. Byrd példája bátorságot és reményt ad nekünk is. Nem kérdéses, hogy Bergoglio egy különleges ajándék, különleges kegyelem, hogy a szellemek szétválhassanak. Talán egyike az utolsó ilyen kegyelemnek az Antikrisztus fellépése előtt. Akinek még most sem nyílnak ki a szemei – hogyan fog helytállni egy olyan nagy szorongattatásban? [A szerkesztő megjegyzése: Nem a zelozelavi blog tulajdonosa az egyetlen, aki Bergogliot „Isten nagy ajándékának”, „kegyének” nevezi, ezt tette például Donald J. Sanborn is (nem véletlen, hogy mindketten ugyanabban az „iskolában” kapták kiképzésüket). Csakhogy a katolikus vallás (és a tisztesség) szerint nincs az a szent, magasztos cél, amely egy rossz eszközt bármilyen körülmény között szentesítene, azaz megengedne. Ráadásul, mivel a világ szemében Bergoglio a pápa, és Róma a katolikus világ közepe, a legmeggyőződésesebb szedesvakantista sem mondhat olyat, anélkül, hogy nem vétene a katolikus hit ellen, hogy egy eretnek bármiféle jót jelenthet bárki számára. Akármennyire is megvetjük Bergogliot, minden újabb szörnyűsége, amivel a világ előtt valóban az igaz egyházat mocskolja be, ugyanannyira fáj, mintha nem lennénk szedesvakantisták. – Ami pedig Bergoglio és az Antikrisztus kapcsolatát illeti, arról már más helyen többször esett szó.] A folytatásban Mr. Byrd maga számol be arról, hogyan fogadta az R&R tábor többi jeles tagja tanulmányát és végkövetkeztetését. Feltéve: 2019. július 9.
Egy megtért vallomása Válasz Ann Barnhardt-nak és még néhány megjegyzés (forrás: http://zelozelavi.wordpress.com/ – 2019. július 4. angol eredeti: http://www.traditionalcatholicpriest.com/2019/06/10/response-to-ann-barnhardt-and-more/)
[Megjegyzés: Mielőtt rátérnénk Mr. Byrd beszámolójára, előbb tisztáznunk kell valamit. A katolikus Egyház hierarchikus intézmény, sőt, az egész teremtés hierarchikus felépítésű: egész egyszerűen azért, mert Isten így teremtette meg. Emberi aggyal nem is képzelhető el más felépítési rend egy közösség számára, ami működőképes lenne, csakis a hierarchia, a tekintélyre épülő közösségi forma. (Ezt az igazságot éppen napjainkban kiválóan megtapasztalhatjuk, hiszen mai világunk éppen azért nem életképes, mert nem a hierarchiára épül – felül zsarnokság, alul káosz uralkodik.)
2. Mr. Byrd mostani cikkét azzal kezdi, hogy megtérésének leírása után napokig nem tudta, hogy mit tegyen, vagy milyen lesz írásának fogadtatása, és neki erre hogyan kellene reagálnia. Csupán néhány gyűlölködő levelet kapott, de az ilyesfajta reakciók, megjegyzések már régóta hidegen hagyták. És ekkor kapta meg Ann Barnhardt válaszát, ami egyfelől válaszra késztette, másfelől megértette vele, hogy saját megtérésének történetét érdemes egy kicsit bővebben kifejtenie.
Mint bevezető magyarázatomban már megírtam, Ann Barnhardt a legújabb és leghíresebb guru jelenleg Amerikában, aki egy új vallást alapított, ami saját ideáin alapszik, és aki nagyon jól megél a blogjára érkező adományokból. Ann Barnhardt személyében is, és Mr. Byrd-nek adott válaszában is kiválóan reprezentálja azokat az „okos” embereket, akik csak saját hangjukat hallják és értik meg, másokét nem. Szerinte Mr.Byrd abba a tévedésbe esett, hogy Bergoglio szörnyűségeiből azt a következtetést vonta le, hogy Péter széke üres. Sőt, azzal az állításával, hogy a pápai szék XII. Pius óta üres, Mr. Byrd még ennél is mélyebbre zuhant. Szerinte Mr. Byrd végkövetkeztetése kiváló példa arra, hogyan jut el valaki hamis konklúzióra, ha alapfeltevése hamis. Nyilvánvaló, hogy Bergoglio-ellenpápa eretnek, sőt, fő-eretnek, nem is katolikus már, és még annak a valószínűsége is fennáll, hogy ő az Antikrisztus hamis prófétája. Ennek ellenére nem lehet alkalmazni rá azt a tipikus szedesvakantista érvet, miszerint egy eretnekké vált pápa elveszti hivatalát, mivel Ratzinger érvénytelen lemondása miatt Bergoglio soha nem volt pápa. Mr. Byrd-nek abból a hamis előfeltételből, hogy Bergoglio valaha is pápa volt, következik téves végkövetkeztetése, miszerint a katolikus Egyházban jelenleg szedesvakantizmus van.
Mr. Byrd válaszában leírja, hogy Ann Barnhardt már alapfeltevésében téved: Régi fórumbejegyzésével is alá tudja támasztani, hogy eredetileg ő is pontosan ugyanazt vallotta, amit Ann Barnhardt (ezt annak idején tudták is egymásról). Ő is úgy vélte, hogy Ratzinger lemondása nem volt érvényes, és ezért Bergoglio nem lehetett pápa. – Majd ezután rámutat arra, hogy Ann Barnhardt kizárólag a saját véleményére támaszkodik, míg ő előző írásában az Egyház tanítását idézetekkel és pontos hivatkozásokkal mutatta be, és ezekből vonta le következtetéseit. „Ebben a dologban az én véleményem nem számít, és ha mégis számítana, akkor pontosan annyit érne csak, mint az ön véleménye … végülis én nem vagyok protestáns”, teszi hozzá kissé kajánul, hiszen ő valamikor protestáns volt, és ezért pontosan tudja, hogy miről beszél, hogy hogyan érvelnek a protestánsok.
3. Ami számára új volt, folytatja Mr. Byrd, az azok a tanítóhivatali dokumentumok, melyek az eretnekségre, az egyházjogra, a rendes Tanítóhivatalra és a pápa tévedhetetlenségére vonatkoznak. „Bár sokat olvastam, de nem a tudás ajándékával, hiszen más dolog egy könyvet olvasni, és megint más, az abból nyert tudást teljes egészében a valós szituációra alkalmazni”, írja. Vagyis korábban ő is úgy viselkedett, mint Ann Barnhardt és társai, csaknem az egész ú. n. tradicionalista tábor: akik vagy egyáltalán nem ismerik az Egyház tanítását, vagy ha olvasnak ilyet, nem képesek megérteni, mert saját ideológiájuk vakká és süketté tette őket, és ezért az olvasottakat képtelenek az adott helyzetre alkalmazni. 4. Mr. Byrd ezután egy köszönő levélből idéz, amit cikkére kapott: „Én is nem sokkal ezelőtt jutottam ugyanerre a végkövetkeztetésre, mint ön. Teljesen egyetértek önnel, én is hasonló szellemi-lelki utazáson vettem részt. Eleinte én is a szokásos népszerű blogokat olvastam, de két évvel ezelőtt elkezdtem meghallgatni a novusordowatch-on található felvételeket, és az ott hallható érvelés teljesen magával ragadott. Korábban soha nem hallottam ilyet. Csak azt tudtam, hogy a szedesvakantisták gonoszok, eretnekek. De arról semmit nem tudtam, hogy miért eretnekek. Miután meghallgattam saját érveiket, képtelen vagyok felfogni, hogy álláspontjuk miért olyan gyűlöletes és félelmetes a többiek számára. Az emberek a legnevetségesebb ideákat is elhiszik, ha sokszor hallják őket, köztük olyanokat is, hogy egy igazi pápának ellen szabad, sőt kell állni. Azt is felismertem, hogy mi R&R-tagokként rengeteget tettünk azért, hogy a pápai hivatallal szembeni tiszteletet leromboljuk.” Mr. Byrd ebből a levélből azt a következtetést vonta le, hogy a való életben – de nem a blogok világában – az emberek lassan felébrednek; rájönnek arra, hogy éveken keresztül átejtették őket, és elkezdenek gondolkodni. Cikke további része az ilyen „felébredőknek” szól. Én is féltem, vallja be Mr. Byrd. „A szedesvakantisták nem azok a közönséges emberek, akiket minden fórumon meg lehet találni? Nem mindannyian bolondok, őrültek és olyanok, akik azt állítják, hogy a föld lapos? Olyanok, akiknek nincs televíziójuk, és barlangokban laknak várva az atom-holocaustot vagy a háromnapos sötétséget? Valaki azt mondta nekem, hogy a szedesvakantizmus intellektuális pornográfia, és hogy csak a szuperalávető feleségek értelmiségi férjei lesznek szedesvakantisták. Arra is figyelmeztettek, hogy nézzem meg a fórumokat, ahol mindig ezek terjesztik a gyűlöletet.”
5. Való igaz, folytatja Mr. Byrd, hogy a fórumok hangneme igencsak durva. A szedesvakantistákat sok oldalról éri sértő támadás ezeken, melyre ők is hasonlóan sértő, durva módon reagálnak. Persze, ezt könnyű kivédeni: nem kell fórumozni, se a saját blogon fórumot működtetni. Tapasztalata szerint a kommentároknak semmi értelme, és ezért ő ki is kapcsolta saját blogján a kommentár funkciót. Persze, teszi hozzá, ő más helyzetben van, mint azok a bloggerek, akik blogjukból élnek, és akiknek ezért az az érdekük, hogy minél több látogató megforduljon náluk: ennek pedig az az előfeltétele, hogy legyen a blogon fórumozási lehetőség, ahol ezek az emberek „kiélhetik” magukat. Előfordul ugyan, hogy olykor hasznos megjegyzések is érkeznek, de ez sem ellensúlyozza azt a sok, fölösleges, buta, a témától néhány bejegyzés után úgy is eltérő hozzászólásokat, melyek minden fórumra jellemzőek. 6. Végül belátta, folytatja Mr. Byrd megtérése előtti intellektuális állapotának ecsetelését, hogy nem tisztességes dolog írni, vagy véleményt alkotni a szedesvakantistákról addig, amíg nem tudjuk, hogy ők mit hisznek, és azt miért hiszik? Az ú. n. tradicionalisták, benne a népszerű bloggerek, de általában a legtöbb ember, anélkül veti el a szedesvakantizmust, hogy csak körülbelül is tudná, hogy mit is jelent az. A szedesvakantizmus tabu a tradicionalisták, az R&R tábor számára. Mr. Byrd ezután elmondja, hogy amióta vállalkozó lett, rájött, hogy mielőtt vitába bocsátkozik valamiről, előbb ki kell ismernie magát az adott témában, tudnia kell, hogy vitapartnerei mit is akarnak mondani. Ezt a felismerést használta fel a szedesvakantizmussal kapcsolatban is. Egy hónap szabadságot vett ki magának, hogy mindent elolvasson és megtudjon a szedesvakantisták tanításáról. Rengeteg könyvet és blogot olvasott el, sok videót megnézett, mire a hónap végén nagy bizonyossággal ki merte jelenteni, hogy korunkban a szedesvakantizmus a helyes katolikus álláspont. De, vallotta be, arra még mindig nem voltam kész, hogy a szedesvakantizmust magamévá is tegyem.
Ezután azok számára, akiket érdekel, felsorolja a legjobbnak tartott forrásait: „Az agyammal tökéletesen egyetértettem azzal, amit olvastam; elfogadtam az érveke”t, folytatja Mr. Byrd megtérésének történetét. Ezután bizalmas barátaival folytatott beszélgetéseket az olvasottakról, és kikérte a véleményüket. Arra kérte őket, hogyha szerintük az érvek hamisak, akkor azt az Egyház tanításával bizonyítsák be. Egyetlen egy ismerőse sem volt erre képes. Az egyik azt mondta, hogy az 1917-es kánonjog X. Pius újítása volt, a másik azt, hogy bár bizonyítani nem tudja, de érzi, hogy a szedesvakantizmus tévedés. Ezért Mr. Byrd még mindig keres legalább egy olyan személyt, aki a fent felsorolt érveket komoly tanítóhivatali idézetekkel meg tudja dönteni. „Valójában azt állapítottam meg, hogy azok, akik a szedesvakantizmus ellen érvelnek, a maguk részéről arra hajlanak, hogy tévedésbe essenek, különösen akkor, amikor azt állítják, hogy a katolikus Egyház feje eretnek lehet (amely állítás önmagában már eretnekség).
7. Mr. Byrd bevallja, hogy mindez nagy zavarba hozta. Ráadásul senkit nem ismert a szedesvakantista táborból, akivel beszélhetett volna, csak könyvei, videói és imái voltak. „Ezekben a hetekben hiába kerestem, nem találtam egyetlen szedesvakantista papot sem. Furcsa érzés volt, hogy bár láttam az igazságot, de belülről kopár sivatagban éreztem magam. Nemsokára megszületik a következő gyermekünk, és ez sok problémát vet fel: Ki fogja megkeresztelni? Kitől fogjuk a szentségeket megkapni? Mi történik itt? A papok mind érvénytelenül vannak felszentelve? Hol van az Egyház?”, tette fel azokat a kérdéseket magának, melyeket minden kezdő szedesvakantista feltesz. Egy csomó ilyen és ehhez hasonló kérdés kínozta, melyekre nem ismerte a válaszokat. Ez az időszak körülbelül hat hónapig tartott. „Az én órám még nem jött el.” Végül jobb meggyőződése ellenére visszament az egyházmegyés plébániáján celebrált latin misékhez. 8. „Ez volt életem leghosszabb éve”, írja le akkori lelkiállapotát ma Mr. Byrd. Beutazta egész Amerikát, különböző városokba járt misére, és mindenütt ugyanúgy viselkedett: részt vett a misén, de semmi másról nem akart tudomást venni. Misére is csak azért járt, mert katolikusként kötelező volt számára, csakúgy, mint a rózsafüzér napi elimádkozása, amit szintén csak mechanikusan, szív és lélek nélkül végzett családjának körében. Holott mindeközben tudta, hogy az ilyen lelki állapot természetesen hatással van a lélekre: idővel megöli. Mr. Byrd szívében harc dúlt Isten hívó szava és saját döntésképtelensége között. Megérezte, hogy Jézus egészen akar bennünket, mindent akar tőlünk, nemcsak a vasárnap délelőttjeinket, hanem minden gondolatunkat, szavunkat, tettünket. Teljesen ki akar tölteni bennünket saját magával, és Hozzá hasonlóvá akar tenni minket. Azt akarja, hogy parancsát komolyan vegyük, nem elégszik meg félszívekkel: „Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből” (Mt 22,37); „Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből!” (Mk 12,30) – ezt követeli szelíden, de ellenkezést nem tűrően tőlünk. Nem kevesebbet, mint saját magunk feláldozását!
9. Mindeközben a NOM-egyházban Mr. Byrd nem tudta magát semminek átadni. Hogyan is adhatta volna át magát valaminek, amiben nem hitt? Túl világosan érezte már, hogy a NOM-„egyházban” valami szörnyűségesen rossz dolog zajlik. Lehetetlen, hogy ehhez Jézusnak bármi köze is legyen, erről sziklaszilárdan meg volt már győződve. De eleinte ez a felismerés mégsem a megtérés, hanem a belső zuhanás előjele volt: „szívem, lelkem kiüresedett”, vallja be.
10. Ez a fájdalmas folyamat arra tanította meg Mr. Byrd-t, hogy az igazi megtérés a szívben zajlik le. Az igazságnak az ésszel történő felfogása egyedül nem ér semmit, az csak olyan, mint egy „csengő cimbalom”. Hogy ezen intellektuális munka gyümölcsöt teremjen, ahhoz a szívnek is igent kell mondania. De végül Isten megkönyörült rajta, és megadta kegyelmét: megajándékozta egy kevés szívvel a saját szívéből, amire szüksége volt, hogy ne csak tudja, de szívével el is fogadja az igazságot.
A német fordító szerint még akkor is, ha Mr. Byrd utóbbi szavai egyeseknek esetleg érzelmi túláradásnak is tűnnek, a felismerés, amit Mr. Byrd átélt, olyan, mint amikor az előítéletek elolvadása után láthatóvá válik a valóban katolikus talaj, az, melyen a szedesvakantizmus nyugszik.
11. Mint minden újdonsült szedesvakantista, Mr. Byrd-nek is meg kellett tapasztalnia, hogy – csakúgy, mint a protestánsok – az ú. n. tradicionalisták és R&R „katolikusok”, azaz a szedesvakantizmust elátkozók, egyszerűen képtelenek arra, hogy azt, amit olvasnak, amit az egyháztörténet, a múlt tanít és szemük elé tár, értelmes egésszé rakják össze. Ez, szerinte, ellentmond minden logikának, és szinte megőrjíti az embert. „Teljesen mindegy, hogy mit írok itt le. Utalhatok minden ismert bibliai idézetre, tanítóhivatali dokumentumra, egyházjogi törvényre, ha a szív ellenkezik, semmi értelme nincs. Holott az igazság itt van a szemünk előtt. Szembe néz velünk. Mindenütt megtalálható és minden kisgyerek számára felismerhető. Pont itt van a baj gyökere: Mi nem akarunk kisgyermekek lenni, akik egyszerűen bíznak az őket szerető atyjukban. Mi először minden kérdésre tudni akarjuk a választ, mielőtt beleegyeznénk valamibe [akkor sem egyeznénk bele, ha minden kérdésre megkapnánk a választ: akkor is találnánk kifogást]. Mi egy teljesen egyenes, kikövezett utat akarunk a magunk számára jó sok pihenőhellyel. Mi nem akarunk egy alig járt úton haladni, mely áldozatokkal, halálba vezető keresztekkel van tele, és ahol nem látjuk, hogy az út hogyan halad tovább. Mi nem akarunk egy ilyen hitet, vallást, mert ez a hit hősies, és mi végülis nem vagyunk szentek. Nekünk elég, ha nem jutunk a pokolba… Csakhogy, aki úgy dönt, hogy továbbra is úgy halad tovább, ahogy korábban a tények nem ismeretében tette, az már a poklot választotta.” – „Isten minden porcikánkat akarja. Nincs bennünk semmi, ami nem az Övé, és amit nem akar megkapni tőlünk. Hinnünk kell. Követhetjük Krisztust vagy elpusztulhatunk – e kettő között nem létezik középút senki számára.”
„Ami a szedesvakantizmus igazságait bizonyító érveket illeti, azokat azokra hagyom, akik ehhez jobban értenek, mint én. Aki az igazságot akarja megismerni, az olvassa el a fentebb ajánlott irodalmat, olvasson, képezze magát, és kérje az eretnekségek eltipróját, Szűz Máriát, hogy járjon közbe azért, hogy az igazságot valóban fel is fogja. Én csak életutam egy részét akartam megmutatni, mert úgy gondoltam, talán valakinek segíthetek ezzel. Ha csak egyetlen ember olvassa, és felfogja, és ezáltal közelebb kerül Istenhez, és Általa az igazsághoz, már megérte.”
13. Mr. Byrd vallomásából újfent kiderült, hogy ahhoz, hogy valaki belássa a szedesvakantizmus igaz voltát, valódi megtérésre van szükség. Ez nem meglepő, hiszen amit ma szedesvakantizmus alatt értünk, az nem más, mint az igazi katolikus hit. Ettől eltérő hitvallások nagy számban léteznek, melyek közül az egyik legveszélyesebb kétségtelenül a „tradicionalizmus”. A tévedésből az igazságra azonban csak megtéréssel lehet eljutni, ami sok nehézség legyőzésével jár. 14. Ezeket a megoldhatatlannak tűnő problémákat csak Isten kegyelme oldhatja meg, ezért különösen érvényes erre az állapotra, hogy – jó akaratunk mellett – ezt csak folytonos imával lehet elviselni. De amikor Isten segítségével végre megtettük a döntő lépést, azonnal megtapasztaljuk, amit Jézus ígért az Őt keresőknek: „Gyertek hozzám mindnyájan, akik elfáradtatok, s akik terhet hordoztok – én megkönnyítlek titeket. Vegyétek magatokra igámat, és tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű, s megtaláljátok lelketek nyugalmát. Az én igám édes, és az én terhem könnyű.” (Mt 11,28-30)
|
vissza