1. Valóban lehetetlen korunkban Isten országához tartozni? – Valóban soha nem volt még olyan „istentelen”, reménytelen korszak a katolikusok számára, mint amilyenben most élünk? 2. Az Istenhez vezető út
Valóban soha nem volt még olyan „istentelen”, reménytelen korszak a katolikusok számára, mint amilyenben most élünk? 2019. április 18-án az antimodernist blogon megjelent cikk (Jézus Krisztus – az örök Főpap) szerzője XI. Pius papságról kiadott enciklikájából (Ad catholici sacerdotii) veszi témáját. Idézi XI. Pius-nak a katolikus papok életfontosságú tevékenységéről szóló szavait, majd ezt írja: „Milyen boldog volt a katolikus nép, amikor csaknem az egész világon még valóban így volt [mármint, hogy a katolikus papok valóban második Krisztusként munkálkodtak a rájuk bízott emberek lelki üdvösségén]. A pap a katolikusok hűséges kísérője és segítője volt a mennyország felé vezető útjukon. Jó pásztorként soha nem tágított a rá bízott juhok mellől, miként ezt XI. Pius annyira nyomatékosan kifejti.”
Mint e honlapon már több ízben szó volt róla, a mai helyzettől leginkább azok a katolikusok esnek kétségbe, illetve azok a katolikusok nem találják a kiutat, akik nem ismerik eléggé az egyháztörténelmet. Következésképpen megszépítik a múltat, abban is elsősorban a katolikus Egyház és papjainak „zsinat előtti” működését: pont úgy, mint a fent említett cikk szerzője. Ez több okból súlyos hiba. Elsősorban azért, mert pont a lényegről tereli el a figyelmet: nevezeten arról, hogy mindig mindent Isten irányított és irányít és fog a jövőben is irányítani, és minden jó csakis Isten akaratából és Általa történhet, és hogy az ember magától semmi jóra nem képes.
Az elmúlt kétezer évben számtalanszor került a katolicizmus – emberileg nézve – végveszélybe: az arianizmus térhódítása, a népvándorlás, a 890-es években kezdődő és csaknem 100 évig tartó korszak pápa-választásai és -gyilkosságai, a humanizmus, a reneszánsz, az egyházszakadás, a liberalizmus stb. korában az egyszerű „katolikus nép” sorsa, hitélete, kilátása az üdvösség elnyerésére csaknem ugyanolyan rossz volt, mint most napjainkban, mégpedig mindig egyes egyedül azért, mert papjaik béresekként és nem jó pásztorokként vezették őket. Borromeo Károly fiatal éveinek leírásában a legmegdöbbentőbb részek azok, melyek a Trienti Zsinat harmadik, azaz utolsó ülésszakáról – melynek ő volt a szervezője és irányítója – szólnak. Például ezek: „Károly Pius-szal és Morone bíborossal folytatott számos eszmecseréjében megnyitotta szívét a lutheránusokkal való megegyezéshez; ő is, csakúgy, mint oly sokan, hajlandó volt engedményekre, úgy gondolta, hogy olyan követelések, mint a papok házasodása és a két szín alatti áldozás teljesíthetők.” … Utasítására „akármilyen [teológiai] probléma is vetődött fel, azok megtárgyalását azért, hogy a gyűlés fel ne oszoljon, el kellett halasztani.” … „Minden más kérdésben Morone, mint pápai küldött, és a császár [aki protestáns alattvalóinak érdekében emelt állandóan kifogásokat] barátságosan megegyeztek, mindkét oldal megtette a szükségesnek vélt engedményeket; ezért aztán a császár arra utasította a küldötteit, hogy azok támogassák a pápa legátusát. 1563. július 15-én végre meg tudták tartani a 23. ülést, melyen már érződött az engedékeny hangulat. Kihagytak olyan kifejezéseket, melyek ellenállásba ütközhettek volna, és a határozatokban olyan szófordulatokat alkalmaztak, melyek mindenkit kielégítettek.” [Micsoda meglepő hasonlóság! A „szent” zsinatnak e módszerei nem ugyanazok, mint amiket az ú. n. II. Vatikáni Zsinat is használt? Lásd ezzel kapcsolatban az „Extra ecclesiam nulla salus” tanulmány II./3. A Trienti Zsinat nem tanítja a vágykeresztséget című fejezetét! Hogy Dörthe Ulmer-Stichel nem hamisította meg a történéseket, azt a fent már ajánlott cikk is bizonyítja: IV. Pál és korának eretnekei]
Borromeo Károly felfogása és teológiai hozzáállása ahhoz, amivel immár hat éve hivatalosan foglalkozott, és amikről döntéseket hozott, akkor kezdett csak megváltozni, amikor találkozott Pater Ribera jezsuitával és megismerkedett Néri Szent Fülöp munkásságával. Különösen a jezsuitákkal való találkozásainak hatására merültek fel benne először kétségek a felől, hogy vajon nem a jezsuita Ribera atyának van mégis igaza, amikor azt mondja, hogy a szellemek tiszta szétválasztása jobb megoldás, mint a fogalmak és különböző nézetek egymással való összevegyítése és elkenése. De alapjaiban, majd radikálisan csak akkor változtatott életmódján, amikor nagybátyja meghalt, és ő az új pápa (Szent V. Pius) alatt megszűnt Rómában munkálkodó bíboros-államtitkár lenni. Szent Károly élete és működése kitűnően mutatja, hogyan, milyen ritmusban folyt mintegy 1900 évig az Egyház története. Ezek voltak egy periódus megszokott állomásai: „normális” katolikus élet – a klérus lezüllése – ennek következtében a nép erkölcsi, szellemi és lelki lezüllése – Isten közbelépése egy szent vagy egy erélyes pápa vagy egy új szerzet alakjában, melyeknek segítségével ismételten fellendült a vallásos élet, és egy időre nagyjából megint visszatért a „normális” katolikus élet. Az Egyháznak e hű szolgái ugyanazt a szerepet töltötték be, mint az ószövetségben a zsidók prófétái: Illés, Ezekiel, Izajás és a többiek. Őket is azért küldte Isten választott népéhez, hogy bűnbánatra szólítsák fel a Tőle elpártolt, bálványimádásba esett zsidókat, majd újra rávezessék őket az egyedül helyes, Istentől kijelölt útjukra. És őrájuk is többnyire ugyanaz a sors várt, mint az ószövetségi prófétákra: megnemértés, ellenkezés, üldözés, bántalmazás, majd az utókor csodálata és elismerése.
Szent Márk Evangéliumában olvassuk: „Aztán így szólt hozzájuk: "Menjetek el az egész világra, és hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek. Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül, aki nem hisz, az elkárhozik. " … Az Úr Jézus, miután szólt hozzájuk, fölment a mennybe, elfoglalta helyét az Isten jobbján, ők meg elmentek, s mindenütt hirdették az evangéliumot. Az Úr velük volt munkájukban, és tanításukat csodákkal kísérte és igazolta.” (Mk 16,15-16; 19-20) Katolikusnak megmaradni tehát egyetlen korban sem volt könnyű. Még azokban az időkben, illetve helyeken sem, amikor és ahol a katolikusok éppen nem szenvedtek üldözést. Isten hű és alázatos gyermekének megmaradni – ez minden időben és mindenhol legalább a környezettel, a rossz szokásokkal való szembenállást megkövetelte. Ebben tehát semmi új nincs. Ami a katolikusnak megmaradni akarók számára korunkban új, vagyis amivel Isten most próbálja meg övéit, az annak kiderítése, hogy ebben a pásztor- és próféta-nélküli időszakban mennyire vagyunk képesek egyedül csak Őrá hagyni magunkat, vagyis mekkora a bizalmunk, azaz végső soron mekkora a hitünk Benne? Az antimodernist blogon Pünkösdi novéna címmel nemrég megjelent cikkben a szerző Xavéri Szent Ferencet idézi, aki rendje alapítójáról, Szent Ignácról ezeket mondta: „"Akik hozzánk akarnak tartozni, azoknak igyekezniük kell, hogy legyűrjenek minden félelmet magukban, ami őket hitükben, reményükben és Isten iránti bizalmukban gátolja." Ha figyelmesen olvassuk e szavakat, nem érezzük mi is saját szívünkben a félelmet attól, hogy egészen, fenntartás nélkül Istenbe helyezzük bizalmunkat? Sok bűnünk nem oda vezetett, hogy szívünk kihűlt, amiből ezért bizalmatlanság fakadt, ami meggátol bennünket abban, hogy egészen Istennek adjuk át magunkat? Pedig, az lenne Isten gyermekeinek igazi szabadsága, ha ezt meg tudnánk tenni.” Bármennyire is fájó és igen gyakorta szinte elviselhetetlennek tűnő számunkra Istennek mostani büntetése, ha valóban jó katolikusok akarunk maradni, akkor minden eddiginél határozottabban előre kell haladnunk Isten megismerésében és szeretetében. Ez együtt fog járni azzal is, hogy felismerjük, hogy a mi helyzetünk sem rosszabb, mint sok korábbi koré volt. És hogyha sikerül kiállnunk ezt az Istentől ránk kirótt próbát, akkor még „édesebb” lesz Istenhez való tartozásunk érzése, mint ahogy ezt az állapotot a korábbi „normális” korok emberei megélhették. És ha Isten országának hű tagjai maradunk, akkor Urunk Jézus Krisztus ma is velünk marad, ahogy ezt híveinek megígérte. Ehhez csak azt várja el tőlünk, hogy alázattal, rendíthetetlen bizalommal és hűséggel tartsunk ki mindaz mellett, amit Ő megparancsolt nekünk.
Pünkösd vigília-miséjének evangéliuma: Feltéve: 2019. június 9.
Borromeo Szent Károly élete és munkássága kiválóan szemünk elé tárja Isten nevelési „módszerét”. Miután 1565-ben 27 éves korában Károly végre elfoglalta Milánó érseki székét (azok után, hogy a városba kinevezett főpapok már 50 éve nem maguk vezették a milánói érsekséget!) szinte azonnal meggyűlt a baja a kanonokokkal, a szenátussal, sok kolostorral és a spanyol helytartóval (Milánó 1545. és 1700. között spanyol tartomány volt). Károly megérkezése után máris tartományi zsinatot hívott össze, melyre az érseksége alá tartozó egyházmegyék püspökei voltak hivatalosak. „A Trienti Zsinat egyházfegyelmi határozatai alapján e zsinaton az egyházi élet minden területén: a liturgiában, a javak kezelésében, a klérus képzésében, a jótékonyság ellenőrzésében, az anyakönyvek vezetésében reformokat léptetett életbe. A zsinat határozatai és Károly intelmei a többi itáliai püspök számára is mintául szolgáltak.” (A szentek élete, Szent István Társulat, 1978)
A klérus tagjai közül elsősorban a humiliátus rend helyi szerzetesei álltak ellen Károly minden reformtervének. A humiliátus-rend a 12. században keletkezett vezeklő rend volt, melyet III. Ince hagyott jóvá 1201-ben. A rend évszázadok alatt nagy vagyonra tett szert, és közel 100 kolostort tartott fenn. A XVI. századra azonban a rend (egy vezeklő rend!) szerzetesi fegyelme olyannyira fellazult, hogy semmilyen gaztettől sem riadtak vissza, csakhogy visszanyerhessék korábbi kényelmes életüket. Ezért a milánói Brerakolostor három szerzetese merényletet tervelt ki az érsek ellen. (E merénylet végrehajtása után V. Pius 1571-ben feloszlatta az egész rendet, és a rend óriásira duzzadt vagyonát Károly milánói érsek rendelkezésére bocsátotta).
Bár Károly azt mondta, hogy Isten nem miatta, hanem a hely szentsége miatt tett csodát, valójában az történt, hogy Isten csodával „hitelesítette” azt a küldöttét, akit azért adott ebben az időben Egyházának, hogy a humanizmus és a reneszánsz alatt a fegyelem – nem a tan! – terén végbement hatalmas hanyatlás után újra helyreállítsa a rendet, amire az Egyháznak is, mint minden intézménynek, elengedhetetlen szüksége van/volt arra, hogy az Isten által rá bízott feladatot sikerrel elvégezhesse.
A város vezetői tehetetlenül álltak a járvány terjedése előtt, a közrend igen gyorsan felbomlott, a rettegés mindenkin úrrá lett. Ekkor a helytartó parancsba adta, hogy senki nem hagyhatja el a várost, ő maga azonban saját parancsának kihirdetése után elmenekült. A szenátus tagjai, a gazdagok és előkelőek azonnal követték. Az érseknek emiatt már nem csak a haldoklók lelki üdvösségével kellett foglalkoznia, hanem mint a rászorultak között maradt egyedüli városvezetőre, őrá szakadt a közrend fenntartása, a betegek ellátása és a járvány és az ezzel együttjáró éhínség legyőzésének problémája is. Ehhez hatalmas könyvtárában található orvosi könyveit és szerzeteseket hívott segítségül. Elsőnek a pestis legyőzésében már más városokban is kitűnt Paolo kapucinus barátot, aki öt társával érkezett a városba, hogy ott átvegye a pestis-kórházak vezetését és szervezését. Bár az érseknek sikerült intézkedéseivel visszaállítania a közrendet, mégis sokáig úgy tűnt, hogy minden óvatosság és szervezés hiábavaló, a járvány nem akar csillapodni. Ekkor Károly érsek abból a meggyőződéséből, hogy ez a pestis Isten haragjának jele, vezeklő körmenetet szervezett (de ekkor is előírta, hogy az emberek ne szorosan egymás után, hanem nagyobb távolságban kövessék egymást, hogy a fertőzés veszélye csökkenjen), melyet mezítláb, kötéllel a nyakában, és egy nagy kereszttel a kezében ő vezetett. Fél Milánó követte, és sokan ebből az élményből merítették az erőt, hogy már ne rettegjenek annyira. „Az érzelmeknek ez a feltörése sokat segített a járvány legyőzésében.”
Mindazonáltal azok, akik a járvány elől elmenekültek a városból, és magára hagyták a népet, még nagyobb gyűlölettel tekintettek az érsekre, hiszen személye élő szemrehányást jelentett a számukra. Úgy érezték, hogy mindenütt gúnyosan nevető arcok veszik őket körül, és attól féltek, hogy az érsek elítéli és megveti őket. Ezért 1579-ben írásbeli panaszt tettek ellene a pápánál. 10 pontban foglalták össze vádjaikat, melyben a dóm oldalkapuinak befalazása mellett (Károly azért falaztatta be a kapukat, mert a milánóiakat másképp nem tudta leszoktatni arról, hogy a dómon keresztül közlekedjenek, ki lóháton, ki szekéren, ki gyalog), az a vád is szerepelt, hogy az érsek a pestis alatt nem tartotta be a világi hivatalok rendelkezéseit. (De ott volt a vádpontok között az is, hogy a templomokban a férfiakat és nőket különültette, és hogy megtiltotta az asszonyoknak, hogy fátyol nélkül lépjenek be a templomba – azt nem kellett megtiltania, hogy nadrágot ne viseljenek, mert ez ekkor még a legelvetemültebb, vagy legőrültebb asszonynak sem jutott az eszébe.)
XIII. Gergely pápa miután tárgyalt vele, intézkedései közül csak egyet nem helyeselt, nevezetesen, hogy Károly nem csak Milánóban, de az érseksége alá tartozó többi egyházmegyében is kötelezően előírta a római rítus helyett az ambrozián rítus használatát (ekkor már érvényben volt Szent V. Pius Quo Primum bullája, mely csaknem mindenkire vonatkozóan előírta a római rítus használatát az Egyházban, pont a Károly szervezte Trienti Zsinat vonatkozó határozata alapján). Ugyanakkor minden más rendeletéért és munkájáért megdicsérte. Borromeo Károly ereje felőrlődött a sokáig kilátástalannak tűnő harcokban, melyeket azért folytatott, hogy az Egyház betölthesse hivatását: az embereket Istenhez vezesse. Milánói érsekként vívott küzdelmeit jól foglalja össze az az intelem, amit nem sokkal halála előtt, utolsó svájci vizitációján mondott az összegyűlt klerikusok előtt: „Választás előtt állnak: el kell dönteniük, hogy életvitelükkel az Egyházat felépíteni vagy lerombolni akarják-e, mert e két véglet között nincs semmi más.” Megjelenése még inkább hatott, mint szavai. Paptársai erejére, akaratára és tudására apellált; és ezekből [akkor] még mindannyiukban megmaradt valami.” Borromeo Károly keményen megküzdött azért, hogy Egyházának hű fia, Isten küldötte váljon belőle. Miközben saját megtérésének útját járta, a sok kegyelem mellett, melyet Istentől kapott, valami más is rátelepedett lelkére: a magány érzése. Dörthe Ulmer-Stichel így írja le ezt az egyre erősödő érzést: „Borromeo Károly is tudta, hogy ez [m. m. a magány] mit jelent. Sok titkos órában kegyelemben részesülni, Isten áldását kézzel foghatóan érezni, a felfoghatatlanságig lelkesedni – és ezalatt mégis szinte törvényen kívüliként élni egészen másfajta emberek között. Most, amikor Károly belevágott magányos útjába, megértette, amit Mestere is átélt [és nem csak szenvedése óráiban]. De egyúttal valami más is nyilvánvalóvá vált számára: nevezetesen, hogy Isten teremtő ujjától felébresztett életének minden keserűsége ellenére sem fogja elveszíteni tudását és hivatását önmagában. Ez lesz a vigasza. De azt is tudta, hogy lelke egy valamit semmiképpen nem követelhet: hogy mások megosszák vele az útját. "Járj azon az úton, amin járnod kell, de tudjad, hogy egyedül fogsz menni", ez Isten választottjainak a sorsa minden korban.
A Borromeo Szent Károly ellen elkövetett merénylet, illetve az ezt követő csoda kiválóan alkalmas arra, hogy bemutassa mostani korunk jellegzetességeit:
Korunkra se olyan emberek nem maradtak, akik képesek lennének Isten iránt olyan lángoló szeretetre gyúlni, mint a régi szentek, tehát akiket Isten küldötteinek szemelhetne ki, se olyanok, akik, ha ilyes valaki mégis akadna, képesek lennének őt Isten hírnökének felismerni. És olyan ember sem akad már, aki ha Isten mégis csodát tenne, fenntartás nélkül, teljesen őszintén elhinné, hogy ami történt, az valóban igazi csoda; és olyan még kevésbé, aki egy csoda hatására valóban és alapjaiban megtérne. (lásd: Mt 17,20: „Mert gyenge a hitetek. Bizony mondom nektek, ha csak akkora hitetek lesz is, mint a mustármag, s azt mondjátok ennek a hegynek itt: Menj innét oda! – odamegy, s nem lesz nektek semmi sem lehetetlen.” – Mk 11,22-23: „Ha hisztek Istenben, bizony mondom nektek, hogyha valaki azt mondja ennek a hegynek: Emelkedjél fel és vesd magad a tengerbe, és nem kételkedik szívében, hanem hiszi, hogy amit mond, megtörténik, akkor az csakugyan megtörténik.”)
Isten ma kétféleképpen munkálkodik a világban. Ami a tömeget illeti, ott azt a pillanatot készíti elő, melyet maga szabott meg saját közvetlen közbelépése számára. Azt a pillanatot, melyről a honlap „Isten haragja szent!” című cikkének 2., „Az egyházi rend szétesése a nagy háború előtt” című részében IX. Pius és Pie bíboros azt vallja, hogy a romlás olyan fokára jutott már a világ, hogy a megtorlást és ezzel a megoldást Isten egyedül magának, közbeeső eszköz nélkül tartja fenn. „És akkor Isten újra eljön, de felfegyverkezve”, – mondta Pie bíboros. Feltéve: 2019. június 18.
A tanulmány első részében láttuk, hogy katolikusnak megmaradni egyetlen korban sem volt könnyű. Továbbá azt is, hogyha katolikusok akarunk maradni, akkor igyekeznünk kell, hogy legyűrjünk minden félelmet magunkban, melyek bennünket hitünkben, reményünkben és Isten iránti bizalmunkban gátol. Mert csak az Isten iránti feltétlen bizalmunk teszi lehetővé, hogy egészen Istennek adjuk át magunkat, és ily módon megszerezzük az Isten gyermekeinek igazi szabadságát. Ha mindezt megtesszük, illetve állhatatosan igyekszünk megtenni, akkor Urunk Jézus Krisztus ma is velünk marad, ahogy ezt híveinek megígérte. – Most azt kell megvizsgálnunk, hogy mi módon ismerhetjük meg Isten parancsait, azaz hogyan és hol találhatunk rá az Istenhez vezető útra.
„Aki ismeri és teljesíti parancsaimat, az szeret engem. Aki pedig szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja, és én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki” (Jn 14,19-21); Jézus e szavai egyértelműen kijelölik azt az utat, amit annak kell követnie, aki nem akar elkárhozni. Ezen kívül azt is megmagyarázza, hogy mit ért Teremtőnk az igazi szeretet alatt. Az ésszel felruházott teremtmények szeretete Teremtőjük iránt azt jelenti, amit Jézus így foglalt össze: „Aki ismeri és teljesíti parancsaimat, az szeret engem.” Az Istenhez vezető út tehát Isten parancsainak a teljesítéséből áll, és e parancsok között, a második helyen ott van a felebarát iránti szeretet is. Mit kell az embernek magának megtennie, hogy elnyerhesse Isten kegyelmét, hogy immár annak segítségével teljesíteni tudja Isten parancsait? Jézus fenti szavaiból ez is világosan kiderül: Mindenekelőtt ismernie kell ezeket a parancsokat. „A hit hallásból fakad”, mondta Szent Pál (Róm 10,17), és amíg Isten pásztorokat (és tekintélytiszteletet) adott az embereknek, addig ez így is volt, azaz a parancsokat a pásztorok adták tovább a hívőknek. Ebben a pásztor- és prófétanélküli korban azonban már nem számíthatunk arra, hogy bárki is az igaz hitet hirdesse nekünk. Tehát a megismerésnek csak a második módja marad számunkra, nevezetesen az önképzés, benne elsőként az olvasás és a tanulás.
És pontosan ez a pont, ahol a mai emberek túlnyomó többsége, nyugodtan kimondható, szinte egésze, elbukik. A történelem folyamán talán még soha nem volt olyan kor, amelyben az embereknek olyan sok lehetőségük lett volna a tanulásra, mint most, és amelyben az emberek olyan kevéssé lettek volna hajlandók tanulni, mint most. Legalábbis olyasmit, ami az élet fő problémájáról: örök sorsukról szól. Az első részben olvasható, hogy mit mondott Borromeo Szent Károly nem sokkal halála előtt klerikusainak: „El kell dönteniük, hogy életvitelükkel az Egyházat felépíteni vagy lerombolni akarják-e, mert e két véglet között nincs semmi más.” E papoknak szóló intelem a laikusok számára is érvényes és így szól: „Minden embernek el kell döntenie – mégpedig életük minden egyes pillanatában –, hogy életvitelükkel, gondolataikkal, tetteikkel Isten országához vagy a Sátán országához akarnak-e tartozni, e kettő közül melyiket igyekeznek építeni illetve megdönteni.” Vagyis minden ember minden egyes tette vagy az isteni parancs teljesítésére irányul, vagy a Sátán országának az erősítésére, „e két véglet között nincs semmi más”. És itt ismét egy olyan ponthoz érkeztünk, melyben – ha a helyes irányból vizsgáljuk – Istennek egy újabb nekünk szóló csodáját fedezhetjük fel, nevezetesen azt, hogy a történelem folyamán soha nem vált e kettő: Isten országa és Sátán országa ennyire élesen ketté, mint éppen most, ebben a próféta- és pásztornélküli időben. Vagyis Isten papok nélkül is lehetővé teszi számunkra, hogy egyértelműen meg tudjuk állapítani, hogy mi a rossz és mi a jó, azaz mi az, ami Sátántól való és mi az, ami Istentől. Mert a világ soha nem volt olyan erősen, emberileg nézve teljes egészében a Sátán hatalmában, mint korunkban.
Robert Mäder prelátus Sátánról írt kis művében már 1930-ban világosan leírta a világ legújabb kori, 1930-tól még csak romló állapotát: »Az igehirdetés-teológiának csak egy témája van: Isten, Isten szava, Isten törvénye és Isten kegyelme. De létezik egy közvetlen igehirdetés-teológia is: Isten igenlése ellenségének a visszautasítása által. Nem csak Istenben kell hinni, hanem – bár más értelemben – az ördögben is. És ezért kell az ördögről prédikálni. Minél ördögellenesebb a prédikáció, annál istenibb a hatása. Minél élesebben lesz a sátáni „Nem” kidolgozva, annál világosabban jelenik meg a keresztény „Igen”.«
Mäder atya művének abban a fejezetében, mely a Sátán módszere címet viseli, részletesen és nagyon világosan leírja a körülöttünk levő világot, miután tömören így jellemezte azt: „Az embernek, aki minden, mert mindent tud, mindene megvan és mindent élvez, nincs szüksége többé Istenre”. Majd levonta a következtetést: „Még soha nem volt olyan kor, melyben Isten olyan könnyűvé tette volna számunkra Sátán módszerének a felismerését, mint a mai. Még a vakoknak is látniuk kellene.”
Különösen Jézus legkedvesebb tanítványa, Szent János idézte sokszor Jézusnak azon szavait, melyekben azt fejtette ki, hogy aki nem gyűlöli ezt a világot, az nem lehet az Ő tanítványa, az nem szeretheti Istent (lásd például e verseket: Jn 7,7: „Titeket nem gyűlölhet a világ, de engem gyűlöl, mert bizonyítom, hogy gonoszak a tetteik” – 1 Jn 2,15: „Ne szeressétek a világot, sem azt, ami a világban van! Ha valaki szereti a világot, nincs meg benne az Atya szeretete” – 1 Jn 5,19: „Tudjuk, hogy mi az Istentől vagyunk, és hogy az egész világ a gonosz hatalmában van”).
A zelozelavi-blogra 2019. június 13-án feltett cikk hosszasan tárgyalja azt a kérdést, hogyan és miért váltak pogányokká az emberek: »A Bölcsesség Könyvében olvassuk: „Mert balgák mindazok az emberek, kikben nincsen Isten ismerete, kik nem tudták a látható jókból megismerni azt, aki vagyon, s a műveket szemlélve nem ismerték föl az alkotót.” (Bölcs 13,1) Hogyan lehetséges, hogy a látható javakból nem voltak képesek (illetve ma sem képesek az emberek) felismerni azt, aki a lét teljessége, aki az, aki van (lásd: Kiv 3,14: Én vagyok az, "Aki vagyok"). Aquinói Szent Tamás ezt nagyon szépen és világosan megmagyarázta: Miért nem ismerték fel Istent? Bár eredetileg megvolt ehhez a képességük, de bűnös életük képtelenné tette őket erre. – Miként a hiányos Isten-ismeret a régi pogánysághoz vezetett, úgy vezet a modern agnoszticizmus [és a csökönyös kételkedés, a hitetlenség] az új-pogánysághoz.«
Mindezen tapasztalatok és írások azt az igazságot foglalják össze, hogy korunkban csak abban ébred fel az Isten megismerése utáni vágy, illetve, csak az maradhat következetesen hű Istenhez, aki gyűlöli és visszautasítja ezt a világot. Nem utolsó sorban azért is, mert ez a világ nem csak gonosz, hanem kaotikus is. Ami csak újabb bizonyítéka annak, hogy korunk nem (csak) emberi gonoszságokkal van tele, hanem elsősorban sátánival: a Sátán az, aki mindent összekuszál, aki mindent a kiismerhetetlenségig összezavar. Ez taktikájának egyik legfontosabb része, hiszen „csak egy rendezett életben lehet megtalálni Istent, a káoszban nem” (idézet az antimodernist.org/am blogra június 6-án feltett Pünkösdi kilenced című cikkből).
H. Belloc A nagy eretnekségek című 1938-ban megjelent könyvében leszögezte: „Az ellenfél, mellyel a hitnek most találkoznia kell, és amit a modern támadásnak nevezhetünk, a hit alapjai, maga a hit egzisztenciája ellen indított végső nagy támadás. Az ellenünk felsorakozó ellenség egyre inkább rádöbben arra a tényre, hogy a semlegesség már ki van zárva. Azok az erők, melyek most állnak szemben a hittel, el vannak tökélve arra, hogy megsemmisítsék a katolikus hitet. A harc immár teljesen egyértelműen két oldal között folyik: egyik oldal célja a katolikus erkölcs, hagyomány és tekintély védelmezése, a másiké ugyanennek a teljes kiirtása. A modern támadás nem fog bennünket eltűrni. Meg fog próbálni teljesen, véglegesen megsemmisíteni bennünket, de mi sem tűrhetjük el őt. Meg kell próbálnunk őt megsemmisíteni, mint az igazság legjobban felfegyverkezett és legizzóbb ellenségét. Ez életre, halálra szóló párharc. Ma két teljesen szétvált oldal létezik, melyek felosztották a harcmezőt egymás között. Egyik oldalon a katolikus Egyház [Krisztus igaz Egyháza] és a másik oldalon mindannak ellensége, ami mostanáig a mi civilizációnkat jelentette. A küzdő felek felsorakoztak, az álláspontok világosan kirajzolódtak. Ilyen világos helyzetben mindkét félnek jobbak a kilátásai, mint zűrzavarban.”
Röviden összefoglalva a lényeget: 1. Ahhoz, hogy Isten parancsait teljesíteni tudjuk, előbb meg kell ismernünk Istent és az Ő parancsait. Továbbá, ahhoz, hogy ismereteink javunkra szolgáljanak állandóan képeznünk kell magunkat. Mivel olyan papot, pláne lelkiatyát, aki meg tudná nekünk mutatni a helyes utat, többé nem találhatunk, magunknak kell megszerezni azokat az ismereteket, melyek eligazíthatnak bennünket. 2. A helyes kiigazodásban a tanulás, olvasás mellett nagy segítségünkre van az a tény is, hogy a mai világ a leghatározottabban istenellenes, sőt már nyíltan sátáni: Tehát, ha ellene mondunk e világnak, már tudhatjuk, hogy a jó felé haladunk. Isten kegyelme nem hagy el bennünket, ha megtesszük azt, amit nekünk kell megtennünk: szembefordulni e világgal és e világ hívságaival [lásd a keresztségi fogadalom megújítását]. Feltéve: 2019. augusztus 15.
|
vissza