Bevezetés: 1. Mattei professzor következetlenségével, a korona-ügyben és Msgr. Viganoval szemben tanúsított magatartásával stb., stb., nem tartozik a feltétlenül ajánlható publicisták közé, de mint az ú. n. II. Vatikáni Zsinat egyik fő ismerőjeként, ez az írása, márcsak a benne leírtak abszurditása miatt is, érdemes az elolvasásra és a lefordításra. Mattei bármit is ír Bergoglioról és a zsinati szektáról, az egyetlen lehetséges katolikus következtetést nem hajlandó levonni, ezért a cikkben szereplő egyének általa használt megnevezését – pápa, püspök stb. – nem vettem át…., szokás szerint annak írom le őket, amik valójában. 2. Előzmények: Bergoglio nemrégen egy honfitársát és beszédeinek íróját, Victor Manuel Fernandez-t nevezte ki a Hittani Kongregáció élére. Fernandezt a Hittani Kongregáció korábban kétszer ítélte el gyanús tanításai miatt. Bergoglionak ezt a legújabb kinevezését a "konzervatív" weboldalak és publicisták megdöbbenéssel fogadták. Egyikük ezt írta: „Róma hanyatlásának ennél beszédesebb példája alig képzelhető el.” Egy másik honlap Fernandez egyik interjúját közölte le, ebből valók a következő részletek: „Victor Manuel Fernandez mostanában adott számtalan interjúinak egyikében bejelentette a katolikus egyház katekizmusának lehetséges megváltoztatását, konkrétan a homoszexualitással kapcsolatban. Vitát folytat még egyéb pontokról is, melyek elsősorban a szenteléseket érintik. Semmi nem fog semmit a jelentőségéből elveszteni, de minden megváltozik, mivel arról van szó, hogy a Bibliát nem kell készpénznek venni.” A kinevezés botrányát még csak megerősíti az a levél, amit Bergoglio az új prefektusnak egyfajta megbízásként adott át: „A hivatal, amit a jövőben el kell látnod, a korábbi időkben erkölcstelen módszereket használt. Ez azokban az időkben történt, amikor kevésbé a teológiai tudást támogatták, mint inkább lehetséges tanbeli tévedéseket üldöztek. Amit én tőled elvárok, az mindenesetre valami egészen más.” – Ennél keményebben elvetni az Egyház tanításának kötelező jellegét, erejét és Tanítóhivatalának kötelező hatályát, nehezen képzelhető el. A jövőben bármi megtörténhet. És ez pontosan megfelel annak a kurzusnak, amit Bergoglio első hivatali napjától követ.
Victor Manuel Fernandez kinevezése a Hittani Kongregáció élére óriási szimbolikus jelentőséggel bír, és bizonyos értelemben Bergoglio uralmának beteljesülését jelenti. A szeptemberre tervezett 21 "bíboros", köztük Fernandez kinevezése további szignál ebben az irányban. Látható, hogy Bergoglio biztosítani akarja, hogy azt az irányt, melyet ő az egyház számára kitűzött, utódai ne változtathassák meg, hiszen „visszaút nincs többé”.
Egy történész számára a valóság ennél komplexebb. Az elmúlt 60 évben sok pillanat volt, melyekben Róma eltávolodott a hagyománytól, de az első és legfontosabb perspektíva-változásnak Roncalli „Gaudet mater Ecclesia” nyilatkozata számít, amivel 1962. október 11-én a zsinatot megnyitotta. Ebben az új perspektívában a Szent Officium-nak, ami évszázadokon keresztül az Egyház védőbástyájának számított a támadó tévtanok ellen, már nincs többé létjogosultsága, vagy legalábbis meg kell változtatnia feladatkörét.
Ebben a perspektívában került sor 1963. november 8-án a zsinat termében a következő eseményre: Ezen a napon emelkedett szólásra Josef Frings (1887-1978) kölni bíboros-érsek, és mindenki meglepetésére élesen megtámadta az Alfredo Ottaviani (1890-1979) bíboros vezette Szent Hivatalt. Frings az Egyház összes püspöke előtt, akik a pápa elnöklete alatt a bazilikában összegyűltek, állította pellengérre a Szent Hivatal „erkölcstelen módszereit”, és kijelentette, hogy annak eljárási módszerei „nem felelnek már meg a korunknak, károsak az Egyházra nézve, és sokak számára botrányosak”.
Josef Frings nem csak Köln érseke, de a német püspöki kar elöljárója is volt, és a konzervatív vonallal szembenálló közép-európai püspökök szövetségségének egyik legbefolyásosabb képviselője. Ottaviani bíboros a kúria legfontosabb tagja, és egy olyan kongregáció élén állt, melyet kimagasló jelentősége miatt a „legfelsőbbnek” neveztek, és amelynek prefektusa maga a pápa volt és nem Ottaviani. Montini azonban nyilvánosan nem védte meg a Szent Officiumot, sőt inkább Frings álláspontját erősítette meg. [A zsinaton Frings egyik tanácsadója, számos beszédének megfogalmazója, ú. n. peritusa = teológiai szakértője Joseph Ratzinger volt.] Montini 1965. december 8-án befejezettnek nyilvánította az ú. n. II. Vatikáni Zsinat munkáját. Montini első kezdeményezése a Roncalli által elindított zsinati forradalom megvalósításához a kúria „reformja” volt. A kuriális felépítményt, amit a korábbi pápák évszázadokon keresztül építettek fel, Montini szisztematikusan rombolta le. E munkához elsőnek szüksége volt egy szimbolikus eseményre, nevezetesen a Szent Officium [a Szent Inkvizíció utódának] kongregációjának átalakítására, melynek nevét még a zsinat bezárása előtti este az Integrae servandae motu proprioval megváltoztatta. A L’Osservatore Romano 1965. december 6-án délután hozta nyilvánosságra a dekrétumot, amivel a tiltott könyvek listáját eltörölték és a Szent Officiumot Hittani Kongregációra nevezték át a következő megokolással: „Nos, az tűnik jobbnak, hogy a hit védelme a tan támogatására való kötelezettség által történjen.”
Montini Charles Moeller (1912-1986) belga teológust, az ökumenikus progresszivitás védelmezőjét kinevezte a Hittani Kongregáció altitkárának, felkészülve Ottaviani bíboros időelőtti visszavonulására, ami 1967. december 30-án meg is történt. „Moeller”, írta Yves-Marie Congar naplójában, „százszázalékig ökumenizmus, nyitottság az emberekkel szemben, érdeklődés a kutatás és a kultúra iránt, ő a párbeszéd”.
|
vissza