SZENT MARGIT LAP A fenti címmel megjelenő havilap első száma 1995 decemberében készült el. 2005 júniusában pedig már a 109. szám látott napvilágot. Ehelyütt kerül folyamatosan feltöltésre az összes eddig megjelent és ezután megjelenő szám anyaga.
„Azokat, akik megvallanak engem az emberek előtt, én is megvallom majd mennyei Atyám előtt.” |
2005. november - 114. szám
Tartalom:
U
A közeljövő jelentős eseményei |
2005. november 27.: Ádvent első vasárnapja A liturgikus év első vasárnapja. Ott állunk az egyházi év és a karácsony kapujá- ban. Ezért az Egyház rámutat az Úrra, aki eljött szegénységben és alázatosságban, hogy megváltson bennünket és az Úrra, aki eljön mégegyszer dicsőségben és hatalomban, hogy megítélje az eleveneket és holtakat. Ezért a mai vasárnap alaphangulata a félelem, mert „a félelem a bölcsesség kezdete”. Ezt a félelmet akarja bennünk felkelteni édesanyánk, az Egyház, hogy rettegve a Bírótól, meneküljünk a Megváltóhoz. Az újesztendő kapujában az utolsó ítélet harsonája fogad: rövid az idő, jön az örökkévalóság. Térjünk meg tehát, tekintsünk bizalommal a Megváltóra, hogy ne kelljen remegnünk az eljövendő Bírótól. Íme a mai vasárnap nagy döntése: vagy-vagy. Vagy a kegyelmes Megváltó – vagy a szigorú ítélő Bíró. Melyiket válasszuk? 2005. november 29.: Lefebvre érsek születésének 100 éves évfordulója
2005. december 8.: Szűz Mária Szeplőtelen Fogantatásának ünnepe 2005. december 8.: A II. Vatikáni Zsinat záróülésének 40 éves évfordulója
|
írta: Pater Franz Schmiedberger Marcel Lefebvre érsek, akinek ez év november 29-én ünnepeljük születése 100. évfordulóját, kétségtelenül a 20. század egyik legnagyobb embere és vitathatatlanul a II. Vatikánum utáni Egyház legnagyobb személyisége volt. A reformokkal és a romboló erőkkel szembeni ellenállásával sok bajtól óvta meg az Egyházat. Másodsorban szóval és tettel is megmutatta a krízis legyőzésére szolgáló utat: ez az út a papság szentsége, a családban uralkodó igazi keresztény szellem, a lelkeknek az örökké érvényes katolikus elvek szerinti formálása a katolikus iskolákban és lelkigyakorlatos házakban, a katolikus szerzetesi élet és végezetül a katolikus állam, ahol törvényei és szelleme által a mi Urunk Jézus Krisztus valóban uralkodik. Harmadsorban a Papi Közösség és ágazatainak megalapításával, amelyet a közösség köré gyülekező rendi közösségek erőteljesen támogatnak, egy kis virágzó kereszténységet élesztett újjá. Ez a kis keresztény sziget lesz a jövőben a középpontja az Egyház számára új szükséges reform megvalósításának. Az augusztus 29-i audiencia során alapítónkat maga XVI Benedek pápa két ízben is az elismerés és csodálat szavaival illette: először „erről a tiszteletreméltó Lefebvre érsekről” beszélt, egy másik mondatában pedig „az egész Egyháznak erről a nagy emberéről”. Mgr. Lefebvre az Istenember hármas feladatában való részesedésében valóban tökéletes harmóniában volt egyszerre tanító, pásztor és pap. Rajtunk, pap-fiain, és a velünk összeköttetésben levő híveken áll, hogy művét hűséggel, bátorságban és kitartásban folytassuk és az ő Istentől rendelt küldetését teljes mértékben bevégezzük.
|
„Már néhány évtizede annak, hogy a Szent Péter téren vagy a Szent Péter bazilikában celebrált mise vagy liturgikus ünnepség példásnak, útmutatónak, vagy csak egyszerűen egészében szépnek nevezhető lett volna. Az elmúlt időkben sokkal inkább bizonyos gondatlanság és liturgikus, valamint zenei kísérletező kedv – mely olykor letaglózásként hatott – egy nem mindig könnyen identifikálható gesztusvilággal összekötve volt a jellemző a különböző szertartásokra. II. János Pál súlyos jelenléte gyakran elterelte a figyelmet ezekről a dolgokról. Mindez április óta megszűnt. És remélhetőleg definitív.”
|
Pater Weigl útmutatásai (elhangzott – első ízben – az októberi szentmise után, azaz 2005. október 16-án)
Pater Weigl az októberi mise után felhívta a hívek figyelmét a megszépült, befejezés előtt álló kápolnánkban való helyes viselkedésre. Útmutatásainak rövid összefoglalója a következő. Weigl atya elsősorban a következő pontokra hívta fel a figyelmet: a. Weigl atya, mint a kápolnáért felelős vezető, nyomatékosan felkérte a híveket, hogy a jövőben tudta nélkül semmilyen újságot, felhívást, közleményt, szórólapot, aláírásgyűjtő listát, egyszóval semmilyen iratot ne helyezzenek el a kápolna előszobájában, illetve ilyet a kápolna területén ne terjesszenek. Aki szeretne valamilyen iratot kitenni, előzőleg mutassa meg, és tartalmát fordítsa vagy fordíttassa le neki. b. A kápolna szakrális, azaz az oltár és áldoztatórács közötti területére, a jövőben csak liturgikus öltözetben lehet belépni. Weigl atya bejelentette, hogy a ministránsokat utasítani, illetve oktatni fogja a mise alatti helyes viselkedésre, hogy a lehetőségeken belül méltó és a római misekönyv előírásainak megfelelő módon ünnepelhessük a szentmisét. c. A férfiak figyelmét felhívta a szentmiséhez illő öltözködésre és viselkedésre (a hanyag öltözet és ülés elkerülésére).
d. Weigl atya leghosszabban a nők öltözködésére tért ki. Felhívta a figyelmet a 2004. nyarán az Ursprung und Zielben erről a témáról írt cikkére. E problémával kapcsolatban két pontot emelt ki: a hajfedő viseletét és a nadrágviseletet. e. A szeptemberi miséken nálunk idéző pap által megkövetelt ülésrendet Weigl atya túlzónak és így fölöslegesnek tartja. Ez akkor volt szokásban, amikor a nők és férfiak nyilvánosan szinte csak a templomban találkoztak. Akkoriban ilyen előírásokkal igyekeztek megelőzni, hogy a főleg fiatal emberek figyelme a szentmise helyett az előttük vagy mellettük ülő másik nem képviselőire terelődjön.
Ehhez a témához kapcsolódik az „Ursprung und Ziel” 1997 november havi 103. szá-mában a 16. oldalon Pater Schmidberger az osztrák disztrikt akkori elöljárójának tollából – nyilván nem ok és célzatosság nélkül – megjelent útmutatása a hívek szentmise alatti helyes viselkedéséről.
(Vastag betűvel a minimális viselkedési normák állnak. Csendes mise alatt az oltár két oldalán 1-1 gyertya ég, míg az énekes mise alatt 3-3. Magyarországon szombatonként általában csendes misét, vasárnaponként pedig énekes misét mutat be a pap.) „Anélkül, hogy katonai fegyelmi előírásokat akarnánk a szentmisén való részvételre előírni, a hívek figyelmét a következő viselkedési szabályok betartására hívjuk fel: 1. Csendes mise (missa lecta): A hívek a pap be- és kivonulásakor, az Evangélium és az utolsó Evangélium olvasásakor állnak, különben végig térdelnek. 2. Énekes mise (missa cantata):
|