Memento homo, quia pulvis es, et in pulverem reverteris
El ne feledd ember, hogy por vagy és vissza kell térned a porba
(forrás: www.kath.net – 2008. február 6.)
Hamvazószerdával kezdődik a negyvennapos böjt, mellyel a katolikus keresztények Jézus feltámadásának ünnepére készülnek fel. E húsvéti bűnbánati idő kezdetekor régi hagyomány szerint az istentiszteleten résztvevők homlokára a bűnbánat lelkületének külső jegyeként hamuból keresztet rajzolnak (hamvazkodás).
Hamvazószerda a nevét a nyilvános vezeklés egykori formájától kapta: a vezeklők vezeklő ruhát öltöttek, majd hamuval megszórták őket. A hamu már az ókorban és az Ószövetségben is a semmiség és a mulandóság jelképe volt. A nyilvános vezeklés eltűnése után az egykori vezeklők helyére az egész római nép lépett klérusával és a pápával. Fejüket hamuval meghintve énekelve és mezítláb vonultak a Szent Anasztázia bazilikától a Santa Sabina templomba, ahol a szentmisét megünnepelték. Ha a pápa maga nem tudott ezen részt venni, az ünnep után egy akolitus kis darab pamutot vitt el neki, melyet előzőleg a stációs templom oltára előtti lámpa olajába mártottak e szavakkal: „Ma a stációs ünnep szent Sabinánál volt, aki üdvözöl téged.” A pápa megcsókolta a pamutot és megőrizte, hogy majdan halotti párnájába tehessék.
A 10. században aztán eltűnt a nyilvános vezeklés szokása. Ami belőle maradt, az a hamvazkodás ma is szokásos rítusa. Manapság a katolikus Egyházban nagypéntek mellett hamvazószerda az egyetlen szigorú böjti nap. E két napon az előírás szerint a híveknek csak egyszer szabad jóllakniuk és húsételektől tartózkodniuk kell.
A böjti időben az Egyház minden hívőt arra szólít fel, hogy bűnbánat, vezeklés és magábavonulás által készüljön fel Krisztus halálának és feltámadásának ünnepére. Már a niceai zsinat (325) ismerte a negyvennapos előkészületet Húsvétra. Példát erre maga Jézus adott, amikor a Jordánban való megkeresztelése után a pusztába ment és ott böjtölt, miként erről Máté és Lukács evangélisták beszámolnak. Eredetileg nem Hamvazószerda, hanem a Húsvét előtti hatodik vasárnap volt a böjt kezdete. De az Egyház a vasárnapot csak ünnepnapként tudta elképzelni, melyeken ezért nem is böjtöltek. Emiatt már a 6. vagy 7. században a böjt kezdetét a Húsvét előtti hatodik vasárnapról négy nappal előbbre, tehát szerdára helyezték át. A 40 napos böjt ezáltal lett biztosítva. A negyvenes szám már az Ószövetségben nagy szerepet játszik: Mózes 40 napot töltött a hegyen, hogy Isten parancsait átvegye. Illés 40 napig vándorolt böjtölve és imádkozva a pusztán keresztül, míg Hóreb hegyén Istent titokzatos módon megtapasztalhatta.
Még ha a hamvazkodás mai gyakorlatából nehezen ismerhető is fel a korai idők nyilvános vezeklésével való kapcsolat, akkor is éppen e történelmi eredet mutatja világosan, hogy végülis minden bűn nyilvános cselekedet. |
vissza