„A hideg elleni kesztyű-viselést sem hasonlítja össze az ember a betörés során használt kesztyűviseléssel, melyet a rabló előrelátóan azért hord, hogy az ablak betörésekor ne sértse meg a kezét” – nyilatkozta Andreas Laun salzburgi segédpüspök a pápa most nyilvánosságra került szavait kommentálva. Alig pár nappal a „Verbum Dei” dokumentumban megjelent, a katolikusok körében jogos felháborodást, a nem-katolikusok körében üdvrivalgást kiváltott szavak után – lásd: a honlap „Verbum Dei” és egy 40 éves tradíció cikkét – XVI. Benedek pápa újabb érthetetlen, felfoghatatlan kijelentése látott napvilágot.
Részletek a kreuz.net cikkéből: A pápa ezt nyilatkozta a kondom-viselésről: A kondom nem igazi és erkölcsös megoldás, de „egyik vagy másik esetben azzal a szándékkal, hogy a fertőzésveszélyt csökkentse, egy másképp megélt, emberibb szexualitás felé vezető út első lépcsőfoka lehet. Lehetnek olyan indokolt esetek, például, amikor egy prostituált (hímnemben) kondomot használ, ahol ez az első lépés az erkölcsösség felé.” A katolikusok világszerte óriási megrökönyödéssel fogadták a pápa kijelentését, melyet a kedden megjelenő interjú-kötetében, melynek címe, „A világ világossága”, tett. Mivel a könyv csak keddtől kerül a boltokba, a katolikus világ nem máshonnan, hanem magából a L'Osservatore Romano, azaz a Vatikán hivatalos lapjából értesült a pápa szavairól! Ezzel a pápát a végsőkig mentegetni próbáló, de egyébként még józan ítélőképességgel rendelkező egyének azon kifogása, hogy a kötetben ez a kijelentés huszadrangú szerepet játszik, és nem ezzel, hanem a pápa sokkal fontosabb egyéb mondataival kellene foglalkozni, érvényét veszti.
Ahogy az várható volt – és aminek felismerése a pápának elemi kötelessége lenne – a nem-hagyományhű katolikus világ ujjongva fogadta a hírt, és természetesen úgy értelmezte, mint az Egyház erkölcsi tanítása felhígításának első jelét. Clifford Longley brit publicista egy újságnak azt nyilatkozta, hogy többről van szó, mint egy kis nüánszról. E „kis engedmény” az Egyház egész erkölcsi tanítását összedöntheti. „A pápa nyilvánvalóan alábecsülte kijelentésének a horderejét”.
A pápa az új-konzervatív kommentátorokat és bloggereket sűrű magyarázkodásra kényszerítette: Ezek kezüket tördelve próbálják egymás után magyarázni, hogy a pápa nem úgy gondolta, amit mondott. Mégis: XVI. Benedek pápa kondom-kijelentéseinek következménye egészen más történet lesz – zárja cikkét a kreuz.net kommentátora.
A hozzászólók között egy „Josefus” nevű ezt a kérdést vetette fel: „Akkor az a tolvaj, aki kesztyűvel a kezén tör be, szintén az erkölcsösség útján jár?”
A kath.net – mint fentebb a kreuz.net cikkében láttuk – az ügyhöz Andreas Laun segédpüspök kommentárját közli. Ebből kiderül, hogy Laun püspök – akinek nyilván álmában sem fordult meg a fejében, hogy a pápa hímnemű prostituáltról beszélhet, aki nem csak közönséges bűnt követ el, hanem egyenesen égbekiáltó bűnt, azaz nem csak a Tízparancsolat, de maga az isteni rend ellen is vétkezik, vagyis akinek vétke katolikus szemmel nézve minőségileg nagyobb egy nőnemű szajha vétkénél – egész cikkét abban a hiszemben írja, hogy a pápa szajháról, azaz egy nőről beszél. Ezért is adja írásának a „Különbség a Humanae vitae és egy bordélyházban tett látogatás között” címet. És ezért mentegeti a pápa szavait az Egyház fogamzásgátlásról szóló tanításának szemszögéből.
Időközben azonban a bloggerek felfedezték a hibát, és ezzel a dolog szörnyűsége még nagyobb súlyt kapott. Miután az interjú-kötet szerzője, azaz a kérdező riporter is német, a beszélgetés feltehetően német nyelven folyt. Mivel a német nyelv különbséget tesz a férfi és a nőnemű prostituált között – nőnemben: Prostituierte, férfi nemben: Prostituierter és a pápa ezt az utóbbi szót használta –, Benedek pápának nem kellett külön jelzőt használnia, így könnyű volt az összekeverés. Persze csak azért, mert – mint már fentebb szó volt róla – egy „közönséges” katolikusnak eszébe sem jut, hogy egy pápa egy férfi-ringyóval kapcsolatban példálódzhat.
Laun püspök úr ilyeneket ír:
„Ugyanúgy igaz, amit most mondott (m. m. a pápa a kondom fertőzéscsökkentő hatásáról), és aki ezt tudni akarta, már rég tudta és olykor mondta is, mint például én az előadásaimon. De a fogamzásgátlásról szóló Humanae vitae tanirathoz a pápa eme kijelentésének abszolút semmi köze nincs! Mert a házastársi szeretet, melyről a Humanae vitae beszél, különbözik a bordély-látogatás világától! A hideg elleni kesztyű-viselést sem hasonlítja össze az ember a betörés során használt kesztyűviseléssel, melyet a rabló előrelátóan azért hord, hogy az ablak betörésekor ne sértse meg a kezét. Az sem igaz, hogy az Egyház a szajháknak többet enged meg, mint a házastársaknak, mégpedig több okból nem: először is az Egyház nem engedhet meg olyat, ami Isten rendje ellen van.
Eddig Laun püspök úr első kommentárja, melyet még abban a hiszemben írt, hogy a pápa női szajhákról beszélt.
A kath.net hozzászólói Laun püspök úr cikkéhez ilyeneket írtak: 1. Én katasztrófának tartom ezt a passzázst! Nem tartalmilag nézve, ebben igen tisztelt Laun segédpüspök, természetesen teljesen egyetértek Önnel és a pápával (bár fel kell tenni a kérdést, hogy a cél sohasem szentesíti az eszközt, nemde?), de a külső hatásra gondolni kellett volna. Azok diadalordítása, akik úgy vélik, hogy végre kényszerítették az Egyházat, hogy feladja szigorú erkölcsi tanítását, gigantikus. Ahelyett, hogy az Egyház magabiztosan, zavartalanul ragaszkodna helyes alapelveihez, és ezzel – ha már kultúra-meghatározó erejét el is vesztette – legalább egy kis tüske marad e dekadens, régen a pusztulásra ítélt, önző hedonista társadalom húsában, azt a benyomást kelti (megint egyszer), hogy elegendő nyomásnál elvei felhígíthatók és megvitathatók. Ezzel sajnos az igazság viszonylagossá tételét segíti elő. Nem a felívelés kezdete, hanem nagyon rossz szolgálat ez a könyv! 2. Kellett ez? E pontifikátus kezdetén tényleg abban reménykedtünk, hogy ez a pápa végre ismét a katolikus hit fő témáin gondolkodik és Istenről beszél. És akkor most ez! Annak, hogy a hedonista világ epekedve vetődik erre a témára, kezdettől fogva világosnak kellett lennie, és újra itt vagyunk az első számú témánál. Alsótest-teológia a legfinomabb fajtából. Mintha a tömeges hitehagyás e korában nem volna más téma. Az utolsó hűeket, akik még Isten parancsai szerint akarnak élni, az ilyen kijelentések sokkal inkább elriasztják, mint bátorítják abban, hogy Krisztus követésében kitartsanak!
|
vissza