Erdélyi tapasztalataim olyan gyümölcsöt is hoztak, hogy az elkövetkezendő napokban végre felkerül a honlapra az ú. n. Ottaviani Intervenció. A cikk Gergely atya honlapjáról való, és három részből áll: Father Anthony Cekada „Az Ottaviani Intervenció történelmi háttere” című bevezetőjéből, Ottaviani és Bacci bíborosok VI. Pál pápának írt leveléből, és magából az Intervenció szövegéből. A tanulmányhoz tartozó Jegyzeteket külön dokumentumban közlöm. A hosszú cikket az angol eredetiből Alácsi Ervin János fordította. Az egész tanulmány számunkra, a mára legfontosabb következtetése így hangzik: Az Ottaviani Intervenció arra késztet minket, hogy meggondoljuk, vajon a széles körben elterjedt liturgikus visszaélések – és hitvesztés – nem az új rítusban gyökerező alapelvek természetes következményei-e? Vajon a hivatalosan szankcionált reformok nem bizonyultak-e, ahogyan az Intervenció megfogalmazta, „felmérhetetlen hibának”?
Az Ottaviani Intervenció történelmi háttere Írta: Father Anthony Cekada „Bár a kijelentés, hogy az új mise ellentétes a Trienti Zsinat tanításával meglehetősen erős, de akármilyen kellemetlen is, igaz.” Ezek Alfredo Ottaviani bíboros szavai, aki három pápát is szolgált a Szent Offícium prefektusaként, annak a vatikáni fórumnak az élén, amely az eretnekségek kivédéséért és a katolikus hit tisztaságának védelméért felelős. 1969 szeptemberében e kivételes egyházi férfiú előtt feküdt az a dokumentum, mely szerint az 1969-ben kihirdetett új miserend komoly veszélyt jelent a katolikus hit integritására nézve. A legtöbb katolikusnak ez a vád túlságosan meglepő. Bár a vasárnapi misék néha egy kicsit unalmasnak tűnnek, vagy alkalmasint jobban hasonlítanak egy szórakoztató műsorra, mint imára, mégsem értjük, mi késztethet egy ilyen kiváló bíborost arra, hogy az új misét ellentétesnek nevezze a katolikus Egyház egyik egyetemes zsinatával. Erre a kérdésre legalábbis részleges választ nyerünk az Ottaviani Intervenció történetéből.
Századokon át a mise rítusa egyetemesen egyforma, változatlan, stabil, transzcendens és szépségében felülmúlhatatlan volt. A mise magva, a Római Kánon, lényegében változatlan maradt legalább Szent Ambrus ideje óta (4. század). Más miseimák hasonlóan ősi eredetűek. Válaszként a protestáns támadásokra a Trienti Zsinat (1545-1563) megerősítette és definiálta az Egyház tanítását a mise áldozati jellegéről és Krisztus valóságos jelenlétéről az Eucharisztiában. Közvetlenül ezután, 1570-ben, Szent V. Pius pápa kibocsátotta azt a misekönyvet, amely kodifikálta az Egyház már létező liturgikus hagyományait. A konzervatívabb érzelmű katolikusok – a későbbiekben csak tradicionalisták – az új miserendet (Novus Ordo Missae) riadt aggodalommal fogadták. Akkorra már szenvedő alanyai voltak öt év folyamatos liturgikus változásainak, amelyek fokozatosan közelebb hozták a misét a protestáns istentiszteletekhez és a „progresszív” teológusok elképzeléseihez, akik belülről próbálták felforgatni az Egyházat. Úgy tűnt, hogy az új miserenddel az új teológia és a protestantizmus győzedelmeskedett. Az Intervenció születése A konzervatív felfogású katolikusok között volt két római arisztokrata hölgy, Vittoria Cristina Guerrini és Aemilia Pediconi. Mindketten Ottaviani bíboros barátai voltak (aki akkorra már nyugdíjba vonult a Szent Offícium prefektusi pozíciójából), és széleskörű vatikáni és más jellegű kapcsolatokkal rendelkeztek. E két hölgy felhasználta kapcsolatait arra, hogy összegyűjtsön egy kis csoportot konzervatív teológusokból, liturgikus szakértőkből és lelkipásztorokból, hogy elkészítsenek egy tanulmányt az új miserendről. Ottaviani bíboros beleegyezett – nem világos pontosan mikor –, hogy felülvizsgálja a tanulmányt és előterjeszti VI. Pál pápának. [1] A csoport többször is találkozott az 1969. áprilisától májusig terjedő időszakban. A szöveg megfogalmazásának feladata egy domonkos rendi teológusra és filozófusra esett, M. L. Guérard des Lauriers atyára, aki akkor a Pontifikális Lateráni Egyetem professzora volt Rómában. Francia nyelvű feljegyzéseinek segítségével Guérard atya lediktálta a szöveget Madame Guerrini-nek, aki azt azonnal olaszra fordította. [2] Az elkészült tanulmány címe „Rövid kritikai tanulmány az új miserendről” (Breve Esame Critico del Novus Ordo Missae), amelyet többnyire csak „Ottaviani Intervenció”-ként ismernek. Ottaviani bíboros írt egy bevezető levelet VI. Pálnak, amelyben támogatta a tanulmány konklúzióit. A szervezők remélték, hogy Ottaviani bíboros mellett még nagyszámú magasrangú egyházi tisztségviselő fogja aláírni az esszét. Egyesek 600 püspököt emlegettek. [3] Ha ez sikerült volna, a tanulmány talán meggyőzi VI. Pált, hogy lényegesen módosítsa, sőt visszavonja az új miserendet.
1969. májusától szeptemberig a szervezők felsorakoztattak legalább 12 bíborost a dokumentum aláírására, köztük Arcadio Larraona bíborost, aki korábban a liturgiáért felelős vatikáni kongregáció prefektusa volt. Ottaviani bíboros több napon át vizsgálta a tanulmányt, majd 1969. szeptember 13-án azt aláírta. Egy ilyen formátumú egyházi személyt nem lehetett könnyen elriasztani. Bacci bíboros szeptember 28-án írta alá a levelet, melyet a következő nap a kritikai tanulmánnyal együtt átadtak VI. Pálnak. (kiegészítés: A várt 600 püspök és 12 bíboros helyett, így mindössze két bíboros maradt, aki aláírta az Egyház és hit történetének sorsdöntő dokumentumát. [6] Az Intervenció tartalma Az Ottaviani Intervenció lényegi állítása a következő: az új miserend komoly doktrinális hibáktól hemzseg, és direkt támadást jelent a mise katolikus értelmezése ellen, ahogy azt a Trienti Zsinat megfogalmazta. A dokumentum szerzői kijelentették, szándékuk nem az volt, hogy kimerítően foglalkozzanak minden egyes olyan problémával, amit az új mise felvet, hanem hogy kimutassák az új mise legtipikusabb eltéréseit a katolikus Egyház hagyományos hitétől és gyakorlatától. Az esszé többek között ezeket sorolja fel:
A Vatikán reakciója A tény, hogy a katolikus konzervatív sajtó elterjesztette az Intervenció történetét az egész világon, rendkívül nagy felbolydulást okozott a Vatikánban. Bár VI. Pál átvette 1968-ban [6] az Általános Instrukció egy példányát, s személyesen is jóváhagyta a Novus Ordo minden részletét, mégis elküldte az Intervenció szövegét a Hittani Kongregációhoz 1969. október 22-én, hogy a kongregáció megvizsgálja, vajon jogosak-e a kritikák. [7]
1969. november 12-én a Hittani Kongregáció levélben válaszolt a Vatikáni Állami Titkárságnak. Visszaemlékezéseiben Msgr. Annibale Bugnini, a Consilium titkára, biztosította olvasóit arról, hogy az Általános Instrukció minden tekintetben megfelelt az Egyház tanításának, de mindössze egyetlen mondatot idézett a Hittani Kongregáció leveléből [8] ahelyett, hogy az egész szöveget bemutatta volna. A Consilium tagjai 1969. szeptemberének elején összegyűltek Rómában. „Bizonyos nehézségek” – jegyezték meg – „merültek fel a Római Misekönyvhöz fűzött Általános Instrukcióval kapcsolatban, különösen a 7. cikkelyre vonatkozóan (a mise új definíciója)”. [9] Ez egy igazán finomkodó kijelentés, minthogy akkorra már a média a Novus Ordo-ra, mint „eretnek misére” kezdett el utalni.
1969. november 18–án a Consilium kibocsátott egy kimérten megfogalmazott nyilatkozatot, hogy tisztázza az Általános Instrukciót ért vádakat. [10] A Consilium úgy próbálta meg kezelni az Intervenció doktrinális ellenvetéseit, hogy kijelentette, az Általános Instrukcióban nem szándékoztak doktrinális megállapításokat tenni, csupán egy pasztorális jellegű, rubrikákra vonatkozó instrukciót adni, mely érvet az új mise védelmezői később is előszeretettel, jóhiszeműen felhasználtak. Taktikus szempontból ez egy kiváló lépésnek bizonyult, hiszen nem fogalmazhat rosszul doktrinális értelemben egy olyan dokumentum, amely sohasem szándékozott doktrinális megjegyzéseket tenni.
1969. november 19-én VI. Pál, egy általános audiencia alatt mondott hosszas beszédében, megpróbálta eloszlatni az új miserend ortodoxiájával kapcsolatos félelmeket. [15] Figyelembe véve az új rítust, ahogy az jóváhagyást nyert, VI. Pál szavait – be kell ismerni – a valótlanság aurája lengi körül. Biztosította hallgatóit arról, hogy a mise lényege nem változott, és az új rítus éppen olyan egyértelműen megerősíti az Egyház hagyományos tanításait, amint azt a régi rítus tette – de a pápa csak általános kijelentésekre szorítkozott, s egyetlen konkrét példát sem adott az új rítusból.
Ottaviani bíboros sohasem kapott írásban választ a VI. Pálhoz intézett levelére. [16] Késő novemberben a bíboros ismét kórházba került régi szembajával, amely időlegesen megvakította. Naplójában megjegyezte, hogy december 7-i kihallgatása VI. Pálnál: „Egy kicsit feszülten indult levelem miatt, amit Bacci-val írtunk az új miséről.” [17] [A tanulmány szerzője ezután „Az Ottaviani Visszavonulás?” című fejezetben arról mesél, hogyan próbálkoztak meg egyesek az Intervenció hatását azzal aláásni, hogy az ekkor már gyakorlatilag vak Ottaviani bíborosról megkísérelték bebizonyítani, hogy később elhatárolódott az Intervenciótól.] Azt viszont soha senki nem merte állítani, hogy a VI. Pálhoz intézett levél másik aláírója, Bacci bíboros visszavonta volna támogatását, vagy megváltoztatta volna álláspontját. És az is nyilvánvalóvá vált, hogy a Vatikán úgy kezelte az Intervenciót, mint aminek vádjai elég súlyosak ahhoz, hogy hivatalos választ adjanak rájuk. „A gyanú légköre” Amikor VI. Pál 1969. áprilisában jóváhagyta az új miserendet, az új misekönyv vasár- és ünnepnapokra vonatkozó saját változó imákat tartalmazó része még nem készült el. VI. Pál apostoli konstitúciója, a Missale Romanum, 1969. november 30-át, Ádvent első vasárnapját jelölte meg az új misekönyv kötelezővé válásának dátumaként. Az Ottaviani Intervenció körül kialakult vita azonban arra késztette a Vatikánt, hogy elhalassza a publikációt, amíg az ellenvetéseket kielégítően meg nem fontolják [30] – olyan ellenvetéseket, melyek egy liturgikus szakértő véleménye szerint „a gyanú légkörét teremtették meg az új miserend teológiai megalapozottsága körül”. [31] Az új mise hosszas és kitartó védelmére volt szükség, különben a tiltakozók kórusa sohasem hallgat el. A liturgiáért felelős vatikáni kongregáció megkérte VI. Pált, hogy írjon egy motu propriót az új mise legitimitásának és ortodoxiájának védelme érdekében. A pápa azt javasolta, hogy illesszenek egy magyarázó Előszót (Proemium) az új misekönyvhöz. VI. Pál találkozott Msgr. Bugninivel 1970. február 14-én, és eldöntötték, hogy az Előszónak meg kell védenie az új misekönyv összeegyeztethetőségét a hagyományokkal, és demonstrálnia kell, hogy az új mise doktrinális szempontból semmiben sem különbözik a régitől. [32] „A tiszavirág életű dokumentum” Az eredmény egy nyolc oldalas Előszó lett, amit a Missale 1970. márciusi megjelenésekor az Általános Instrukció elé illesztettek. Első olvasatra majdnem „tridenti” hangvételű, hiszen a liturgikus szakértők állítása szerint „ez garantálja az új miserend doktrinális ortodoxiáját”. [33] Az Előszó szerzői azonban lehetetlen feladatra vállalkoztak: a mise hagyományos teológiáját kellett ráerőltetni egy olyan rítusra, amely teljesen más alapelvek szerint lett összeállítva. Az Előszó állításaival tehát szemben álltak az új mise elemei.
Íme néhány példa: Az Előszó kijelenti, hogy az új mise kifejezi a valóságos jelenlétre és az átlényegülésre (transubstantiatio) vonatkozó hitet „annak lelkisége és tiszteletteljes kifejezése által, amelyről az eucharisztikus liturgia tanúskodik”. [35] – Akármilyen megnyugtatónak hangzik is mindez, elég ha rátekintünk az új rítusra, amelyből kiiktatták a legtöbb régi tiszteletteljes kifejezést, ami kijárt a Legszentebb Szentségnek. Amint azt az Intervenció is kimutatta, három kivételével az összes térdhajtást eltörölték, majd az új mise hatására, idővel az Oltáriszentséget száműzték a templom főhajóján kívüli helyre, az áldozás már nem térden állva történik, s majdnem minden más jele a valóságos jelenlétben való hitnek kiiktatásra került. Az Előszó, hogy megpróbálja kivédeni az Intervenció vádját, miszerint az új mise ellentétes a papságról vallott katolikus tanítással, a krizmaszentelés miséjének új prefációját idézi. [36] – Ezt a misét azonban egy évben csak egyszer ünneplik, s akkor is csak az egyházmegyés püspök. Ha megvizsgáljuk az idézett szöveget, akkor kitűnik, messze attól, hogy hangsúlyozná, inkább elhomályosítja e prefáció a papság hagyományos értelmezését, hiszen azt a benyomást kelti, hogy a felszentelt papság a „hívek egyetemes papságából” [37] ered, ami egyértelműen protestáns elképzelés.
Más példákat is említeni lehetne. [38] A Novus Ordo konzervatívabb beállítottságú védelmezői gyakran használják fel ezt a dokumentumot arra, hogy megpróbálják bebizonyítani, az új rítus valóban tükrözi az Egyház folyamatos tanítását a mise igazi természetéről. Mindez persze csalfa remény. Az igazság az, hogy az Előszóban leírt nagy gondolatokat és hagyományos érzelmeket elkerülhetetlenül kompromittálja az új rítus puszta valósága. „A revizorok ravaszsága” Az Intervenció eredményeképpen, nem csupán az 1970. márciusában megjelent új misekönyv kapott egy előszót, de az Általános Instrukció is átdolgozásra szorult. Mivel azonban a Consilium álláspontja szerint az Instrukció semmilyen problémát sem jelentett, a változások megmaradtak a verbális bűvészkedés szintjén.
Ezeket egy Presentatio-ként ismert dokumentum [40] tartalmazza, amely olyan tekervényes, hogy akár George Orwell utópisztikus regényének, az 1984-nek Igazságügyi Minisztériuma is írhatta volna. E dokumentum érvelése (amennyiben annak nevezhető) a következő: Természetesen a szóban forgó részek – a lista mintegy 16 oldalnyi [41] – azok voltak, amelyeket az Intervenció leginkább kritizált. Rev. Crichton megjegyzése szerint: „Az eljárás egyértelmű, a kritizált kifejezések mellé minden esetben beiktatunk egy röviden csak ‘tridentinek’ nevezhető megfogalmazást.” [42]
Íme néhány példa, amelyek illusztrálják a revizorok módszerét: Többen elegendőnek találták a maroknyi hagyományos kifejezés beillesztését. Mások azonban jelezték, a revíziók még így sem váltják meg az Instrukció defektusait. [46] Vajon milyen súlya van az Általános Instrukcióba ékelt változtatásoknak?
Erre Rev. Crichton megjegyzése adja meg a választ: Minden fent említett bekezdésbe egyszerűen beillesztettek egy „tridenti” kifejezést, ami egyenértékű, értelmező szerepet tölt be az új mellett. Mivel az Instrukció egyenértékűként kezeli a hagyományos kifejezéseket, úgy tűnik, mintha szabadon magyarázhatnánk a misét mindkét értelemben: Az első értelmezés a Trienti Zsinat tanítása, a második pedig egy protestáns, neo-modernista felfogás. Az elkövetkező időkben ez utóbbi álláspont az – a mise mint gyülekezeti vacsora – , amely átitatja a modern liturgikus „szakértők” írásainak döntő hányadát, s amelyet felhasználnak számtalan visszaélés és aberráció elméleti igazolására.
Valóban erőltetett-e az az állítás, hogy az 1970-es Általános Instrukció, minden betűzött tradicionalista kifejezés ellenére, elrugaszkodást jelent a Tridenti Zsinat tanításától a protestantizmus felé? Egy csupán elméleti intézkedés
Bizonyos terjedelemben immár tárgyaltuk az Általános Instrukció változtatásait. De azt a kérdést még nem válaszoltuk meg, hogy vajon az Intervenció által provokált viták rávezették-e Rómát arra is, hogy az új miserendet megváltoztassa? Egyetlen szóval válaszolva: Nem. Az a miserítus, amelyet ma már minden plébánián követnek, megegyezik az 1969-ben jóváhagyott Novus Ordo-val, és a teológiai alapelvek, melyekre felépült – és amelyek ökumenikus irányultságúak és anti-tridentiek, ahogy azt Rev. Lengeling megjegyezte – ugyanazok, amelyeket az 1969-es Általános Instrukció lefektetett. Kelletlen elismerések
Végezetül, érintőlegesen megjegyezzük, hogy azok a római „liturgikus szakértők”, akik felelősek voltak az új mise megteremtéséért, kelletlen elismeréssel adóztak az Intervenciónak, még sokkal annak 1969-es megjelenése után is. Összefoglalás E rövid háttértörténet az Ottaviani Intervencióhoz sok témát érintett, hosszúra sikeredett. Ezért emlékeztetőül még egyszer következzenek a legfőbb pontok rövid összefoglalása:
A Jegyzetek ITT találhatók
|
vissza