Ferenc pápa [?] nyílt levélben szólította fel a nem-hívőket a párbeszédre. Öt évtizeddel a II. Vatikáni Zsinat után itt az idő „az előre gyártott koncepciók nélküli nyitott beszélgetésre”, írta a „La Repubblica” bal-liberális olasz napilap szerdai számában megjelent felhívásában Ferenc. A cél a hívők és a nem-hívők közötti „komoly és gyümölcsöző találkozás”. [Mennyiben lehet egy hívő számára gyümölcsöző egy újpogánnyal való eszmecsere az élet komoly kérdéseiben, elsősorban a hit dolgában? Nem azt tanította Urunk, hogy ne közösködjünk a pogányokkal, azaz bálványimádókkal?] Ferenc levelével a „Repubblica” alapító-kiadójának, az olasz anti-klerikális értelmiség egyik vezéralakjának, Scalfari-nak hetekkel korábban közölt esszéjére reagált. Scalfari „Egy nem-hívő kérdései a jezsuita pápához, aki magát Ferencnek hívja” című nyílt levelében fordult az egyházfőhöz. Ferenc válaszát a „La Repubblica” a szerdai (szeptember 11-i) kiadás első négy oldalán nagy körítéssel közölte le.
Ferenc válaszában hangsúlyozta, hogy az Istenben való hit végülis minden egyes ember saját lelkiismeretének döntése. Isten azoknak is megbocsát, akik nem hisznek Benne, ha ezzel a lelkiismeretüket követik, írja Ferenc.
Aki nem követi belső hangját, bűnt követ el, függetlenül attól, hogy hisz-e vagy sem. [Ezzel meg az ember rosszra való hajlamát, azaz az áteredő bűnt tagadja nyilvánosan Bergoglio.] Ugyanakkor Ferenc levelében ismételten kiemelte a zsidóság centrális szerepét a keresztény hitre nézve. A II. Vatikáni Zsinat óta a katolikus egyház újra felfedezte, hogy a zsidó nép képezi a „szent gyökeret”, melyből Jézus származik. [1930 évig az Egyház nem tudta, hogy Jézus zsidó volt, és nem ismerte az Ószövetséget?]
Isten soha nem adta fel az Izraellel kötött szövetségéhez való hűséget, és a zsidó nép a maga részéről a hitét ezen évszázad „rettenetes megpróbáltatásain” át is megőrizte, folytatta Ferenc.
A zsidóknak hitükhöz való eme ragaszkodása emlékezteti a keresztényeket arra, hogy ők is „mint a várakozás” zarándokai éltek, mondta Ferenc.
Ferenc ugyanakkor védelmezte a keresztény igényt az abszolút igazság birtoklására. Ez alatt azonban nem egy elvont igazságot ért, írja, mely vonatkozás nélkül áll a térben, hanem egy utat és egy életfeladatot. A keresztény meggyőződés szerint az igazság mindig Isten és az ember közötti „kapcsolatban” áll, és egy konkrét történelmi és kulturális kifejeződésben.
A Magyar Kurír szintén beszámolt Ferenc cikkéről. Az ottani szerkesztő mást emelt ki a hosszú levélből, amitől kicsit másképp fest az egész. Ugyanakkor a kath.net nem arról híres, hogy kötekedni akar az éppen hatalmon levőkkel, sőt, ha holnap Hans Küng-t választanák meg pápának, azt is ugyanúgy csodálná, mint az eddigieket. Úgy hogy joggal tételezem fel, hogy a levél tényleg tartalmazza azokat a mondatokat, melyeket a kath.net belőle leközölt, és itt most lefordítottam. Ennek alapján aztán ki-ki maga eldöntheti, hogy mennyire hithű katolikus Bergoglio. Valójában azt sem értem, hogy a katolikus egyházfőnek miért kell olvasnia egy bal-liberális napilapot, és miért kell válaszolgatnia újpogányok ostoba felvetéseire.
Időközben megérkeztek a kommentárok a levélhez:
|
vissza