(Megjelent a Szent Margit Lap 2008 évi számaiban)
VISSZA AZ ELSŐ 11 FEJEZETHEZ
A különböző s egymásnak ellentmondó akarat tusája az emberben
Való igaz, hogy úgyszólván két akarat lakik az emberben; egyik a lélek akaratja, mely az ész által nyilatkozik s azért észbeli, értelmes és felső akaratnak, más szóval szabadakaratnak is neveztetik; a másik a test és vér akaratja, mely az érzékek által nyilatkozik s azért testi indulatnak, érzéki és alsó akaratnak, más szóval vak ösztönnek is neveztetik. Ugyanezt értjük a testi kívánság, test és vér indulatja, állati ösztön, testiség, a természet rendetlen indulatjai, érzéki ösztönök és szenvedélyek hatalma s más efféle nevezetek alatt. Innen van, hogy a gonosz szokások rabjai, ha láncaikból kibontakozni szeretnének, sok nehézségbe ütköznek. Van mit küszködniük és kínlódniuk magukkal, kivált eleinte, midőn azon gondolkoznak, hogy mégis csak jó lenne változtatni életök sorján, s arra határozzák el magukat, hogy szakítva a világgal s a test kívánságaival, az Úr Jézus szolgálatára, szeretetére és engedelmességére térnek. Mert a támadások, melyeket egyrészről az isteni akarat, másrészről az érzéki akarat a felső vagyis észbeli akaratjok ellen intéz (egyik sem hagyván fel egykönnyen az ostrommal) bizony nem csekélyek, egyre ismétlődnek és sok kínnal és lelki gyötrelemmel járnak.
Nem így van azoknak a dolga, kik akár a bűnt, akár az erényt annyira megszokták, hogy anélkül élni sem akarnának; mert akik a jóban meggyökeresedtek, könnyen hajlanak Isten akaratjára, akik pedig megrögzöttek a gonoszságban, könnyűszerrel s a legkisebb küzdelem nélkül engednek az érzékek és szenvedélyek ingerének.
Innen van az is, hogy ami jóban foglalkoznak is, nincs sok köszönet benne, mert jóravaló cselekedeteikben kevés a szellem, sok a mellékes tekintet; megvolna a jó szándék, de sok világi érdek s más-más titkos tökéletlenség keveredik közbe. S egyéb is járul hozzá, tudniillik a számítás elismerésre, köztiszteletre, hiú dicsőségre. Akik ennyiben vannak, nemcsak hogy előre nem mennek az üdvösség útján, hanem meg-megbotlanak s folyvást új meg új süllyedés veszedelmében forognak, minthogy az erényt igazán nem szeretik. De meg háládatlanok is az Úrhoz, ki az ördög rabságából őket kiragadta, s meg vannak verve vaksággal, mert nem látják a veszélyt, melyben forognak, hanem elég balgák azzal biztatni magokat, hogy nincsen baj. Mire nézve azt tanácsolom s azt kötöm lelkedre, kedves fiam, ne sajnáld a nehézségeket és küzdelmeket, melyekbe az önmegtagadás kerül. Mert ezen fordul az egész, s annál biztosabban, annál hamarabb fogsz győzedelmet aratni, minél jobban szereted a nehézségeket, melyek a tökéletesség ösvényen, kivált kezdetben utadba esnek, felkínálkoznak. És ha jobban fogsz örülni a fáradalmaknak s a kemény harcnak, mint a győzelemnek és dicsőségnek, minden egyébre hamarabb fogsz szert tenni, s biztosabban célt érsz.
Utasítások az érzéki vágyak forradalmával szemközt
Valahányszor szabadakaratodnak harca támad, egyrészről Isten akaratja másrészről a természet indulatja közt, ez is az is magához igyekezvén azt hódítani: hogy az isteni akarat felülkerekedjék, különféle módokkal szükség élned, nevezetesen következő szabályokat kell gyakorlatba venned.
Többnyire szemesnek áll a világ; vigyázz, mert az ördög ezermester. Ugyanis a gonosz lélek, midőn látja, hogy teljes erőnkből ellent állunk valamely rendetlen indulatunk felgerjedéseinek, nemcsak felhagy izgatásával, hanem az indulat izgékonyságát néha még csillapítani is igyekszik, nehogy gyakorlat által nagy ügyességre tegyünk szert a kérdéses szenvedéllyel ellentétes erényben. Ezzel azt akarja elérni a gonosz, hogy a hiú dicsőség és kevélység tőrébe ejtsen bennünket, álnokul azzal hitegetvén minket, hogy ilyen-olyan bátor vitézek módjára gyorsan legyőztük ellenségeinket. Végül – igaz szó, hogy amint szokunk, úgy élünk. Azért, hogy természeted megszokja a jóságos indulatokat s a szokásba vett gyakorlat erénnyé edződjék benned; hogy lelkedet erényekkel felékesítsed és gazdagítsad: oly szívbeli gerjedelmeket kell magadban fel-felindítanod, melyek saját szenvedélyeiddel homlokegyenest ellenkeznek. Példának okáért, szeretnél béketűrésre szert tenni, teljes tökéletes béketűrésre, hogy a türelmesség második természetté váljék benned; evégre, ha valaki sértegetéssel, teszem gúnyolódással, okot szolgáltat bosszúságra, nem elég a föntebb említett harcmód szerint megmérkőznöd az indulat felháborodásával, hanem még örülnöd is kell rajta, kedvesen kell venned kigúnyoltatásodat. Nem bánnod, hanem kifejezetten szívesen venned, ha ugyanazt ugyanattól újra kell tapasztalnod. Lesned s örömest kell fogadnod az alkalmat még nagyobb és dísztelenebb dolgok elszenvedésére is. Ily homlokegyenest ellentétes gyakorlások azért szükségesek lelki előmenetelünkre, mert egyéb gyakorlások, habár mégoly számosak és fogasok volnának is, nem elégségesek kigyomlálni szívünkből a gyökereket, melyektől vétkeink táplálkoznak. Mire nézve (hogy a felvett példánál maradjunk) habár bosszantások esetére a mondott három mód szerint meg is küzdünk a fel-felháborgó indulattal; de ha számos, sűrű gyakorlások által nem szoktatjuk magunkat hozzá kedvesen venni és szíves örömest elszenvedni a bántalmazásokat, sohasem fogjuk gyökerestül kiirtani magunkból a türelmetlenség vétkét, mely éppen abbeli gyöngeségünkben gyökerezik, hogy kevélységre hajló természetünkhöz képest fázunk a megaláztatástól és becsmérléstől. De még rosszabb vége is lehet a dolognak, ha a bajt gyökerestül ki nem irtjuk. Mert lehet, hogy a gonosznak gyökere, ha ki nem tépjük, folyton-folyvást csirázva annyi gyomot terem, hogy az ellentétes erény tőle egyre hervadni kezd s végképp ki talál veszni. Azon fölül szakadatlanul tartani kell tőle, hogy alkalom adtával a vétkes indulat újból erőt talál venni rajtunk. Mindezekből világos, hogy a mondott gyakorlások nélkül lehetetlen megszokni a keresztény erkölcsöket, lehetetlen szert tenni igaz keresztény tökéletességre. Világos továbbá, hogy a rendetlen indulattal ellentétes gerjedelmeket annyiszor és oly sűrűn kell magunkban felindítanunk, hogy csakugyan sikerüljön megtörni a gonosz szokást, mely valamint a gonosz cselekmények többszörös ismétlése által kapott hatalomra szívünkben, úgyszintén csakis a jóságos gyakorlatok többszörös ismétlése által lesz belőle kipusztítható, hogy az erény a maga királyi székét elfoglalhassa benne. Többet mondok; ahhoz, hogy az erény szokássá, hogy második természetünkké váljék, több kell. A jó cselekményeknek számosabbaknak kell lenniök a rosszaknál, mert a jónak nem akad szövetségese szívünkben, mert a bűn által megvesztegetett természetünk a jónak nem jár úgy kezére, mint a gonosznak. Azok után, miket eleddig lelkedre kötöttem, még annyit mondok, hogyha a dolog természete úgy kívánja, a belső érzelmeket külsőleg is érvényesítened, a belsőleg már gyakorlatba vett erényt külső cselekmények által is valóra kell váltanod. Vagyis külső magaviseletednek a szíved belső szándékához alkalmazkodnia kell, olyformán, hogy például, ha valaki megkárosított vagy másképp megsértett, nemcsak jóindulattal kell viseltessél hozzá, hanem külsőképpen is előzékeny kell lenned iránta. Nyájas és barátságos hangon szólj hozzá, s amiben teheted, szíves szolgálatjára légy. S ha ez nehezedre talál is esni, s magadnak úgy tetszik, hogy csak kelletlenül s akaratod ellenére teszed, azért csak rajta, ne hadd abba; mert efféle gyakorlások, ha mégoly tökéletlenül jársz is el bennök, megerősítenek a jóban, acélozzák akaratodat, kitartásra serkentenek s egyengetik utadat a győzelemre. Magadra bezzeg szemed legyen; vigyázz meg mindent, ami benned történik, hogy nemcsak a nagyobb rohamokat, az érzéki akaratnak erősebb és hevesebb támadásait tud visszaverni, hanem bármily szenvedélyed csekélyebb és gyöngébb vergődését is legott rendre utasítsad, mert a csekélyebb és gyöngébb támadások rést törnek az erősebbeknek és hevesebbeknek; s így keletkeznek bennünk és vergődnek végül hatalomra a gonosz szokások. Ez az oka, hogy némelyek, miután egyik-másik szenvedélyük nagyobb támadásain erőt vettek, nem sokat törődvén a csekélységekkel, nem is igen iparkodván bizonyos gyarlóságaikat gyökerestül kiirtani, akárhányszor pórul járnak. Megesik ugyanis rajtok, hogy ugyanazon ellenségök, midőn eszök ágában sem volt ostromtól tartani, kettőztetett erővel rájok tör s csúful leteríti őket. Ne feledd továbbá gyakorolni magad az önmegtagadásban oly dolgokra nézve is, melyek nem tilosak ugyan, de szükségtelenek, olyanok, hogy ellehetsz nálok nélkül is. Ennek igen sok hasznát fogod venni; jobban és könnyebben fog esni az önmegtagadás egyebekre nézve, több tapasztalásra s a tapasztalásból több ügyességre és bátorságra fogsz szert tenni a kísértések harcában s a gonosz léleknek különféle kelepcéi ellenében, s mindenesetre Istennek fölötte kedves szolgálatot fogsz vele tenni. Már, fiam, nyíltan beszélek veled, szívem egész őszinteségével mondom: hogyha vett utasításom szerint igaz lélekkel s kitartással folytatod ebbeli gyakorlásaidat lelki előmeneteled és erkölcsi győzedelmed céljából – ígérem, hogy rövid idő alatt nagyot fogsz haladni, és nemcsak névleg, hanem tényleg lelki-ember lész. Másképp, másféle módok és gyakorlások által, légy meggyőződve róla, sohasem fogsz szert tenni Krisztus szellemére s igaz keresztény lelkületre, mégha ama másféle gyakorlások egytől-egyig mégoly dicséretesek volnának is. Mégha magad íze szerint oly nagy gyönyörűségedet tálalnál is bennök, hogy szíved szinte dobogna tőle, mintha már is Isten színe látásának örvendenél, mintha mennyei szózatokat hallanál s az Úr Jézus édes társaságában a mennyország örömeiben úsznál. Ugyanis, miképp az első fejezetben láttuk, az igazi szellem (az igaz keresztény lelkület!) nem függ ilyen-olyan magunk kénye-kedve szerint űzött külsőségektől, nem is jár karöltve a test és vérnek kedves és természetünk ínyéhez illeszkedő gyakorlásokkal. Hanem függ egészen mástól: a kereszt tövéről fakad s karöltve jár oly gyakorlásokkal, melyek természetünket rendetlen indulatjai s vágyaival egyetemben keresztre feszítik, átalakítják, a belső embert Krisztus szellemében s evangéliumi erények szokásai által a keresztre feszített Megváltójával és teremtőjével egyesítik.
Tudniillik nem kétséges, hogy a bűn úgy fogamzik meg az emberben, úgy kap erőre, és lesz bűnös hajlandósággá benne, hogy a felső (szabad) akarat ugyanazon bűnös cselekmények többszörös ismétlése által mindinkább enged az érzéki vágyak ösztönének: az igaz keresztény jellem is hasonlólag képződik az emberben. Az ember úgy simul, úgy szokik az evangéliumi erényekhez, hogy ugyanazon jóságos cselekmények többszörös ismétlése által magát mindinkább Isten szent akaratjához alkalmazza, ki őt majd az egyik, majd a másik erény gyakorlására meghívja.
Hullám meg hullám torlódásai közt Ha néha úgy látszik, hogy minden igyekezed mellett sem mégy semmire, hogy felső akaratod nem bír többé az érzéki akarattal s más-más ellenségeiddel, nem érezvén magadban elég erélyt, elég hatékony akaratot a rendetlen indulatok támadása ellenében; azért fiam, ne félj semmit! Nehéz állapot, de bajnak nem nagy baj; csak ne tágíts, viseld magad emberül, s ne tedd le a fegyvert. Mindaddig te vagy a győztes, mindaddig nyertesnek érezheted magadat, míg világosan nem látod, hogy csakugyan feladtad a küzdelmet. Mert felső és értelmes akaratunk valamint nem szorul az érzéki hajlamokra, hogy magát Isten szent akaratjához szabja és ebbeli szándékát magában felindítsa: ugyanúgy nem is kényszeríthető soha magát megadni az érzéki hajlamoknak, hacsak maga nem akarja; nem győzhető le, bármennyit erőszakoskodjék is rajta az indulatok hatalma. Ugyanis Isten az értelmes akaratot annyi szabadsággal és annyi eréllyel ruházta fel, hogy habár az érzéki természet minden csepp vére, minden ördög külön-külön, habár az egész világ minden hatalma ellene támadna is, s vállvetve minden kitelhető erővel vesztére törne; minden támadás ellenére szabadjában áll akarni vagy nem akarni; azért »szabadakarat«. Akarhat, nem-akarhat annyiszor-mennyiszer, akár mikor, akármi módon s akármi célból, ahogy akarja. Hogyha mondott ellenségeid véletlenül és hirtelenében oly erős rohammal törnének rád, hogy akaratod csaknem elfojtva lélegzethez is alig jutna s ellenkező szándéknak egyetlen indulatját sem érkeznél magadban felgerjeszteni: azért ne félj, azért se rakd le a fegyvert; ilyenkor vedd hasznát a nyelvednek, s ezzel védekezve mondjad: »Nem engedek, nem hiszek neked, nem kellesz se testemnek se lelkemnek, semmi közöm hozzád mindhalálig!« Ilyenkor tégy úgy, mint aki orgyilkossal szemközt, mikor nincs már ideje kardot rántani, kardja markolatával üt-vág egyet rajta. Vagy miként a másik, hogy kivont karddal kerülhessen a gaz támadónak, egy lépést hátrál, úgy te is lépj egyet magadba vissza és számot vetve magad elégtelenségével, gyámoltalanságod láttára, fordulj nagybizodalmasan Istenhez, kinél semmi sem lehetetlen; s a makacskodó szenvedélynek vágd oda e szókat: »Félre! hátra! Segíts meg én Uram, én Istenem! Úr Jézus, könyörülj rajtam, ne hagyj magamra! Szentséges Szűz Mária, oltalmadba ajánlom gyarlóságomat, könyörögj érettem, hogy ne tágítsak, hogy el ne essem!« Midőn ellenségedtől teheted, szakíts időt magadnak, s keress szövetségest a belefáradt akaratnak, azaz fordulj az értelemhez s elmélkedjél egyik-másik hitágazatról, melynek megfontolásából az akarat új kedvet és erőt meríthet új támadások ellenében.
Lássunk erre példát. Valami keserves üldöztetésre vagy más kínodban, .bajodban ugyannyira elfogy béketűrésed, hogy akaratodnak úgyszólván se szándéka se módja, se nem akarod, se nem győzöd azt tovább tűrni; erre az értelem révén ily és hasonló gondolatokkal vigasztald meg akaratodat. Többnyire légy meggyőződve, hogy minél alaptalanabbak és méltatlanabbak szorongattatásaid forrásuk tekintetében, s ennélfogva minél nehezebb és keservesebb azokat békével elviselned, annál kedvesebb lész az Úr előtt. Midőn oly dolgokban is, melyek nincsenek rendén, és ezért mód nélkül zokon esnek, készséggel térdet-fejet hajtasz, és szíves-örömest hódolsz Isten szent akaratjának és rendelésének, ki tudomásul veszi minden szenvedésedet és minden mégoly helytelennek tetsző esélyt helyre üthet s minden bizonnyal javadra fog fordítani.
Melyik ellenségnek milyen módon kell ellent állni
Láttad eleddig, kedves fiam, hogy hogyan kell ellenségeiddel harcra kelned, hogy magadon győzedelmet végy s lelkedet erényekkel felékesítsed. Vegyük sorra; lássuk a támadás és védekezés sorját.
Azért tehát kár volna félned, ha néha látszatra úgy találnád is, hogy az ellenségek támadása napról-napra nőttön nő, hogy tán éltedfogytáig sem lesz vége, hogy szinte elkerülhetetlen veszedelmek tornyosulnak fölötted össze; ezért nincs mit félned. Ugyanis tudnod kell, hogy ellenségeink minden hatalma és okossága a mi urunk és fővezérünk kezében van, akinek tiszteletét és dicsőségét tűztük zászlóinkra. Minthogy pedig ő szent felsége a maga dicsőségét nem hagyja, hanem kész azt megvédelmezni minden áron, aminthogy minket is ezért szólított harcra – bizonyára nem fogja megengedni, hogy kárunk essék, hanem maga is mellettünk és érettünk harcolván, legyőzött és meghunyászkodott ellenségeidet lábaidhoz fogja teríteni. Krisztus vitéze hogyan száll reggelenkint csatasíkra
Kora reggel, mihelyt felébredsz, legyen első gondod, hogy elmédet rendbe szedve, tájékozzad magadat a harca nézve, melyre aznap késznek kell lenned. Lelked mélyéből úgy vedd fel a dolgot, hogy harcmezőre lépsz, ahol törik-szakad meg kell ütköznöd, köröskörül ellenségtől megszállt harcmezőre, ahol ez a jelszó: Jaj annak, ki itt nem harcol! Örök halál rája!
Tehát csak bátran, folytasd a harcot, ne röstelld a fáradalmakat és gyötrelmeket, melyeket gonosz szokásaid okoznak; az izzasztó és fárasztó küzdelmekből készül a győzedelmek borostyánja és gyülemlenek halomra a drága kincsek, melyeknek ára a mennyek országa. Így egyesülsz Istennel síron innen és síron túl – örök időkre!
Még egyszer mondom, ne sokalld, ne röstelld a harc fáradalmait, tekintettel ama kötelességre, mellyel egytől-egyig mindnyájan Istennek szolgálni és kedvében járni tartozunk, s ama múlhatatlan szükségre, hogy harcolni, kelletlen kénytelen harcolnunk mindenesetre kell, a harc elől megszökni, seb nélkül, halál nélkül megfutamodni teljesen lehetetlen. Még annyit mondok, hogyha szökevény módjára az Úrtól elpártolni s a világ meg a testi kívánságok szolgálatjába szegődni akarnál, ezáltal ugyan nem könnyítenél magadon; akarjad, ne akarjad, lesz mit küszködnöd. Annyi lesz a küszködésed, hogy kínodban homlokod akárhányszor ázni fog az izzadságtól, és homlokodról az izzadság szívedbe fog csurogni le, és szívedet a lelki halál szorongatásaival fogja gyötörni.
A viaskodás kellő rendje
Fölötte fontos tudnod a viaskodás sorját, hogy annak rendje-módja szerint bocsátkozzál a harcba, nem vaktában és hevenyében, mint sokan elég kárukra cselekszik.
A viaskodás módja az indulat hirtelen felháborodása ellenében
Hogyha nem szoktad még meg a bántalmazások vagy egyéb kellemetlenségek váratlan és véletlen csapásait békével elviselni: szoktasd magad hozzá, hogy efféle támadásokat előre számba véve, az adandó alkalmakat hozzákészülve megálljad.
Hogyha pedig az indulat felháborodása miatt mindjárt eleinte nem bírsz Istenhez fordulni, s úgy érzed, hogy seb ért, igyekezzél mindazonáltal mielőbb Istenhez fordulni, mintha nem esett volna semmi bajod. De legjobb orvosság efféle felháborodások ellen végét szakítani az alkalmaknak, melyekből ilyesféle bajok keletkezni szoktak. Példának okáért, ha úgy tapasztalod, hogy valamely dologtól vagy vágyadtól nincsen nyugtod, hogy miatta türhetetlenkedel, s haragra indulsz, ha valaki ebben háborgat: ezen bajos állapotnak úgy kell elejét venned s hamarjában végét szakítanod, hogy e hajlamod vagy vágyadtól szabadulni iparkodol.
|
vissza