1541-ben, a 66 éves Francisco Pizarro spanyol hódítónak – aki disznópásztorból lett Peru felfedezője és az inkák legyőzője, és akiről a történelemkönyvek ezt írják: „társaival együtt borzasztó rablásokat és kegyetlenkedéseket vitt véghez” – az általa alapított városban, Limában épült kormányzói palotájába betört és jelentős túlerőben levő összeesküvőkkel folytatott harcban halálos sebet kapván egyetlen gondolata és kívánsága volt csak: gyóntató papot kért. De nem csak Pizarro, aki hívő katolikus volt, hanem például a kereszténység legádázabb ellenfelei, a felvilágosodás jól ismert alakjai, Voltaire, D’Alembert, Diderot és még sokan-sokan mások, akik egész életükben a katolikus Egyházat támadták, halálos ágyukon megrettentek a rájuk váró ítélettől, és ezért ők is papot kértek.
Az 1880-as évek Magyarországán Herczeg Ferenc írónak a saját fiatal évei élményeit feldolgozó első regényében szereplő úriembere halálos ágyán csak arra gondolt, hogy régi párbajtársát emlékeztesse „becsületbeli” fogadalmára, az öngyilkosságra. Herczeg Ferenc katolikus volt, aki műveinek jó részét a pannonhalmi apátságban írta, és aki személyes jóbarátja volt nemegy katolikus főpásztornak, és aki természetesen – mint kortársai mind – egyházi iskolában nevelkedett. Ő is, regényhőse is (Herczeg maga is többször párbajozott, egyik ellenfele belehalt a tőle szerzett sebesülésébe) „úriember” és képzett, tanult ember volt, ellentétben Pizarroval. Róluk a lexikonok nem írnak olyat, hogy „kegyetlenkedéseket vittek véghez”, vagy ehhez hasonlókat. Honnan ez a nagy különbség?
A válasz valójában nagyon egyszerű: minden vallás csak akkor él, minden vallásnak csak akkor van értelme, ha tanai, törvényei számára a kötelező érvényűséget követeli meg! Pizarro, a kiközösített II. Frigyes német-római császár, Voltaire stb. nem azért kértek papot haláluk óráján, mert ez volt a „szórakozásuk”, mert ez volt a „megnyugtató” számukra, hanem, mert szilárdan meg voltak róla győződve, hogy feloldozás nélkül a pokolba kerülnek! Pizarro és a 18. század előtt élt katolikusok nem voltak se okosabbak, se becsületesebbek, mint az azóta élt katolikusok. De egyfelől megvolt még a természetfeletti iránti érzékük (mert nem irtották ki belőlük), és ezzel a pokoltól, egy felettük álló Lény ítéletétől való félelmük, másfelől papjaiktól egész életük során hallották, hogy mit kell tenniük. Egy II. Frigyes vagy egy Voltaire minden volt, csak nem hívő, gyakorló katolikus, de életük legfontosabb pillanatában volt mibe kapaszkodniuk, volt mire emlékezniük, tehát elővették józan eszüket, megmozdult az Istentől minden lélekbe beletáplált lelkiismeretük is, és biztosítani akarták túlvilági életüket. (Az előbbinek sikerült, az utóbbinak nem.)
Krisztus világosan megmondta, hogy mik a feltételei annak, hogy valaki üdvözüljön. Azt is megmondta, hogy parancsainak betartása nélkül nem lehet üdvözülni. Vagyis megmondta, hogy a katolikus vallás szükséges az üdvösséghez. A vallásnak nem az a feladata, hogy megnyugtasson, elandalítson, vagy hogy tessen. Ma mégis a templomba járók túlnyomó többsége a megnyugvást, a „szeretetet”, a békét keresi a vallásban, az istentiszteletben. Az a vallás, amelyik csak megnyugvást, békét ajánl, versenyképtelen az élet egyéb megnyugtató és szórakoztató kínálataival szemben. A katolikus vallást csak az tudja komolyan hirdetni, elfogadni, megőrizni, aki szilárdan hiszi, hogy e nélkül a pokolba kerül. Úgy gondolom, az iszlámnak azért van akkora sikere a fejlődő országokban, mert ő mai is az egyedül igaz vallás igényével lép fel, azzal, amivel a katolikus vallás 1900 évig fellépett, de amiről mára lemondott. És az egyszerű emberek, akikben még él a természetfeletti iránti érzék, inkább választják ezt, mint valami olyan vallást, ami nem tartja magát egyedül üdvözítőnek, hiszen ezt valószínűleg a vallás, illetve a vallásalapító gyengeségeként értékelik.
Egy vallás csak akkor élhet az egyedül üdvözítő tan igényével, ha hatalmon van, vagy ha tagjait nem érdekli a világ véleménye és ítélete. Amelyik vallás nincs hatalmon, és ráadásul még meg is akar felelni a világnak, az elveszti az erejét ezen igény fenntartásához. 2012. május 21.
|
vissza