Az FSSPX három tévtanítása Írta: Anthony Cekada [A következő cikket 2014. január 24-én a http://poschenker.wordpress.com/ honlap hozta nyilvánosságra, ő meg a Novus Ordo Watch honlapjáról vette át, akik 2007. augusztusában tették angol nyelven közzé Anthony Cekada atya egyik prédikációját. Ebben az atya az FSSPX gondolkodásának a hibáiról beszélt, kiváltképp három fő tévedésükről.] Első tévedés: Az Egyház rosszat is előírhat
Az FSSPX úgy képzeli, és azt terjeszti, hogy a katolikus Egyház rosszat is mondhat, rosszat is előírhat. Ezt az elképzelést a Trienti Zsinat (1545-1563) kifejezetten elítélte. Ott ugyanis ez áll: Az Egyház ezen ünnepélyes kijelentésével szemben a Pius Közösség kifejezetten azt állítja és tanítja és hirdeti, hogy az új mise rossz és lerombolja a katolikus hitet. Ugyanakkor az FSSPX a zsinat utáni pápákat Péter valódi utódainak ismeri el. Ezzel implicit azt tanítja, hogy az Egyház valami rosszat rendelhet el. Ez tévtan! Második tévedés: A pápa a püspökökkel egységben nem tévedhetetlen Második tévedésként a Pius Közösség azt tanítja, hogy a pápa egységben a püspökökkel tévedhet. Ennek következtében az egyes híveknek maguknak kell eldönteni, melyik tanítás igaz és melyik téves. Csakhogy ezzel a véleménnyel a Pius Közösség ellene mond az I. Vatikáni Zsinaton ünnepélyesen kihirdetett tanításnak, mely kimondja, hogy az Egyház tévedhetetlen. Abban azt definiálták, hogy egy, a pápa által a püspökökkel egységben kihirdetett tan Krisztus ígéretének megfelelően a tévedéstől ment marad. A Pius Közösség azonban azt állítja, hogy a II. Vatikáni Zsinat tanításai és a hagyományos egyházi tan között ellentmondás áll fenn. Ez viszont kikerülhetetlenül ahhoz a következtetéshez vezet, hogy a II. Vatikáni Zsinat nem volt valódi zsinat. Harmadik tévedés: A pápának szabad ellenállni A Pius Közösség harmadik tévedése, hogy a pápának hit dolgában ellent szabad mondani. Ezt egy igazi katolikus soha nem teheti meg, mert Péter valódi utóda birtokolja az egyetemes joghatóságot. VIII. Bonifác pápa az Unam Sanctum híres bullájával már 1302-ben kijelentette, hogy a lelkek üdvözülésére elengedhetetlen a pápának való engedelmesség, alárendelés. [Lásd : az UNAM SANCTAM bulla utolsó mondatát: „Továbbá kijelentjük, kihirdetjük és definiáljuk, hogy az üdvösséghez teljességgel szükséges, hogy minden emberi teremtmény alávesse magát a Római Pápának.”] A római katolikus egyik jellegzetessége, hogy aláveti magát a római pontifexnek. A Pius Közösség a pápának való engedelmesség tanát aláásta. 1971 óta terjeszti az egész világon ezt a tévtant. Az egyes katolikus hirtelen személyes véleményt alkothat a pápa tanítása és törvényei felett. Ezzel a Pius Közösség számtalan laikus, valamint papok két vagy három generációjának hitét megrontotta. A http://poschenker.wordpress.com/ oldalon megjelent cikkhez hozzászólások is érkeztek, ezek közül a két legfontosabbat idézem: 1. „Az egyes katolikus hirtelen személyes véleményt alkothat a pápa tanítása és törvényei felett.” – Ez ennek az ügynek fő problémája. Ha egy laikus, pap vagy egyedülálló püspök azt állítja, hogy a hivatalban levő pápa egyáltalán nem pápa már, akkor ez is egy egészen személyes ítélet, méghozzá egy nagyonis merész és arcátlan. Ez már nem csak a pápa tanítása és törvényei feletti ítélet, hanem egy egészen személyes ítélet magáról a pápáról.
2. Ez nem egészen helyes, hiszen: ahogy nekem, mint egyes embernek, jogom van eldönteni, hogy melyik vallás az igazi és a helyes, ahhoz is jogom van, sőt kötelességem, hogy kiderítsem, ki báránybőrbe bújt farkas, és ki az igazi pásztor. Ez teljes mértékben megfelel Krisztus utasításának. Annál is inkább, mert minden józanul gondolkodó tudja, hogy a mai egyházi elöljárók teljesen csődöt mondtak.
A katolikus tanítás és a „katolikus” gyakorlat önkényes és démoni szétválasztása
Tegnap mondta nekem valaki, hogy egy „katolikus” fórumon azt olvasta Bergoglio nagycsütörtöki legújabb produkciója kapcsán, hogy „ő és Győzike egy szintre kerültek”. De ennél még cifrábbakat is lehet hallani Bergoglio-ról és egyáltalán a „katolikus” főpapokról immár csaknem 50 év óta. Már maga az a tény, hogy laikusok ilyesmiről beszélnek/beszélhetnek, egyházi személyekről és tanításukról véleményt mondanak/mondhatnak, a katolikus hit, a katolikus vallás szerint egyszerűen elfogadhatatlan és közbotrány. De mivel egyfelől ez a valóság, másfelől nem a véleményt alkotó hívek, hanem a lesújtó véleményre okot adó „katolikus” főpapok ennek a helyzetnek a kiváltói, tudomásul kell venni, hogy ez a realitás. Következésképpen fel kell tennie a kérdést, hogy ez mit jelent, és milyen lépéseket követel meg minden egyes katolikus hívőtől.
Mindehhez a már amúgyis meglevő problémához még hozzájön, hogy alig egy hét múlva Bergoglio „szentté avat” két olyan embert, akiknek szintén óriási szerepük volt az Egyház válságának előidézésében, a vallás lerombolásában. Roberto de Mattei professzorral [„A II. Vatikáni Zsinat –egy eddig megíratlan történelem” könyv szerzője, a honlapon megjelent számos írása közül lásd például a következőt: Abszolút szakítás az Egyház tradíciójával és gyakorlatával] a napokban készült egy interjú, amiben a professzor az április 27-i eseménnyel kapcsolatban csak az általa jobban ismert XXIII. János szentté avatására tért ki. [Lásd: Behaupten Sie stattdessen, dass die letzten Päpste keine Heiligen waren? – Roberto de Mattei im Interview; www.katholisches.info – 2014. április 17.] A professzor a riporter utolsó kérdésére: „Hogyan foglalja össze a pozícióját [a mostani szentté avatásokkal kapcsolatban], így válaszolt: Ezt megelőzően de Mattei professzor – jellemző módon – még élő dogmatikusokat (és nem az Egyház valóban nagy és tekintélyes teológusait, egyházatyáit) idéz annak alátámasztására, hogy a szentté-avatás nem tévedhetetlen aktus. Ezen állítás cáfolására álljanak itt számottevő teológusok véleménye e kérdésről [a http://www.antimodernist.org/am honlapra 2013. november 7-én feltett Von Heiligen – Szentekről című cikkből – Jellemző, hogy amíg két egyszerű pap (Zaby és/vagy Weinzierl atya) képes az Egyház múltjából teológusokat idézni, addig egy katolikus történész-professzor csak élő teológusokat említ, csak azoktól merít]:
Aquinói Szent Tamás a szentté-avatások tévedhetetlenségéről: Az 1908-ban kiadott The Catholic Encyclopedia ezt írja: „Tévedhetetlen a pápa a szenttéavatáskor? A legtöbb teológus igennel válaszol e kérdésre. Ez volt a teológusok közül Szent Antoninus, Melchior Cano, Suarez, Bellarmin, Banez, Vasquez, és az egyházjogászok közül Gonzales Tellez, Fagnanus, Schmalzgrüber, Barbosa, Reiffenstül, Covarruvias, Albitius, Petra, Silvester, Del Bene és még sok más véleménye. És ha e nevekhez még hozzávesszük olyan egyházatyák nevét, akiket a dogmatika könyvek idéznek, mint például Bonaventura, Cajetan, Valentia Gergely stb. véleményét, akkor a tévedhetetlenség igenlőinek száma számuk és tekintélyük súlya szerint nyomasztó túlsúlyba kerül. Scheeben ezt írja az 1932-ben kiadott A katolikus dogmatika kézikönyve című kézikönyvében: „Hogy ez az ítélet tévedhetetlen, ezt ugyan néhány korábbi teológus kétségbe vonta, mégis, ha nem is mint hittételnek, de teológiailag biztos tannak kell tartani.” Ugyanakkor szintén ő A teológia és az Egyház lexikonjában, mintegy e tényállás összefoglalásaként már csak egyszerűen ezt írja: „Minden teológus véleménye szerint az Egyház Isten érintett szolgájának szent voltáról és mennyei dicsőségben létéről alkotott ítéletében tévedhetetlen.” (A teológus és egyházjogász) XIV. Benedek pápa (1740-1758) így ítélkezett azok felett, akik a szentté-avatás tévedhetetlenségét tagadták: „Ha nem is eretneknek, de legalább vakmerőnek nevezem azokat, az egész Egyháznak botrányt okozónak, igazságtalannak a szentekkel szemben, ama eretnekség elősegítőjének, ami az Egyház tekintélyét a szentek kanonizálásában tagadja, eretnekségszagúnak, igen a hitetleneknek a hívők fölötti gúnyolódását lehetővé tevőnek, egy hamis állítás képviselőjének és a legsúlyosabb büntetést érdemlőnek, akik azt merészelik mondani, hogy a pápa ebben vagy abban a szentté avatásban tévedett, vagy ezt vagy azt a szentet, akit ő kanonizált, nem kell a szentek kultuszával tisztelni.” És megint Scheeben: „Ha az Egyház e téren nem lenne tévedhetetlen, akkor fennállna annak lehetősége, hogy egy valójában nem szent kanonizációjával az erkölcsösségnek árt, a belső egyházi élet és kultusz integritását sérti meg, és egyúttal a szentek és képeik és relikviáik egész tiszteletét a legmélyebb gyökerében szétrombolja. Ezért használnak a pápák a szentté-avatáskor ilyen kifejezéseket, mint »decernimus, declaramus, definimus« (kijelentjük, kihirdetjük, megállapítjuk), miközben ünnepélyesen a Szentlélekhez folyamodnak, és határozottan a Szentlélek segédkezésére hivatkoznak.” Billuart a szentté-avatás teológiai okaival kapcsolatban ezt írja: „Mind a fent említett teológusok azt mondják, hogy aki tagadja, hogy az Egyház által kanonizált szent egyén tényleg szent és a dicsőségben van, nem eretnek, hanem 1) vakmerő, mert az Egyház általános tanának egy legmegalapozottabb dologban ellentmond, és mert ellenkező véleményének nincs megfelelő alapja. 2) Botrányt okoz, mert a híveket a szentek tiszteletétől eltántorítja. 3) Istentelen, mert az Egyházzal és magával a szenttel szemben igazságtalan. 4. Azon szekták eretneksége után bűzlik, melyek az Egyház szentté-avatásait kinevetik, és kultuszukat és a szentek közvetítését tagadják. Ha az Egyház a szentek kanonizálásában tévedhetne, akkor ez az Egyházat súlyos megvetésbe és meggyalázásba vezetné, mert a démonok kinevetnék, ha látnák, hogy olyan elátkozott van köztük, akit a hívek, mint Isten barátját és az Ő dicsőségének részesét tisztelik, és mint ilyenhez folyamodnak közbenjárásért.”
A másik nagy német dogmatikus, Heinrich 1882-ben ezt írta e témával kapcsolatban: „Bár az egyes szentek szent- vagy boldog-volta nem hittétel, ugyanakkor azonban nem is közönséges partikuláris tény, mellyel kapcsolatban az Egyház igazságának és szentségének csorbulása nélkül tévedhet, hanem olyan tény, mely a vallás általános és legfőbb érdekével, különösen egyáltalán a szentnek a tiszteletével olyan jelentős összefüggésekben áll, hogy a legmagasabb egyházi tekintély tévedése ebben a dologban, ha nem is közvetlenül a hit- és az erkölcstan tisztaságát sértené meg, de ennek közvetve ártana. Ezért joggal lehet mondani Aquinói Szent Tamással, hogy egy kanonizáltnak szent- és boldog-volta az általános partikuláris tények és a hit-és az erkölcs-tana között bizonyos értelemben középen áll. Christian Pesch a pápának a szentté-avatásban való tévedhetetlenségének észokát röviden és velősen így foglalja össze: „Az észok abban található, hogy a vallási kultusz lesz beszennyezve, ha a pápa egy elkárhozottat állít ilyen ünnepélyes módon az egész Egyház elé mint a tisztelet tárgyát és a helyes élet példaképét. Az Egyház azért tévedhetetlen ezekben az esetekben, mert ő a vallás és az erkölcs dolgaiban az igaz hit tanítómestere. Tehát az Egyház a szentté-avatásnál tévedhetetlen. … A pápák tévedhetetlen tanítókként cselekszenek, ha valami hinni köteles dolgot írnak elő az egész Egyház számára. A szentté-avatáskor pont ez történik, tehát a pápa a kanonizáláskor tévedhetetlen tanítóként cselekszik.” Végül hallgassuk meg Joaquin Salaverri (1962) érdekes bizonyítását: „Mivel az Egyház azoknál a dekrétumoknál, melyekben ünnepélyes ítéletet alkot állandóan igényt támaszt a tévedhetetlenségre, és mivel a szentek kanonizálását ünnepélyes ítéletben definiálja, ezért tehát az Egyház a szentté-avatásokkor igényt tart a tévedhetetlenségre.” Tehát, kétséges vagy nem létező szentek vagy elkárhozott „szentek” megléte az Anyaszentegyház misekönyvében teljesen az isteni ígéret ellen szólna, mert ezáltal „a vallási kultusz beszennyeződne”, és „egyúttal a szentek és képeik és relikviáik egész tisztelete a legmélyebb gyökerében lenne szétrombolva”, és ráadásul mindez az Egyház szent-voltával direkt ellentmondásban áll.
Ez az egész vita a szentté-avatás tévedhetetlenségéről pontosan ugyanazokat a jellegzetességeket viseli magán, mint az újraházasodott elváltak problémája. Valódi vagy csak magát annak képzelő teológusok és főpapok vitatkoznak arról, hogy egy bizonyos kérdésről mi az Egyház tévedhetetlen tanítása, miközben pusztán az a tény, hogy erről egyáltalán vitatkozni lehet, a gyakorlatban már alá is ásta ezt a tanítást.
És ezzel visszatértünk az elmúlt napokban feltett Cekada-tanulmányhoz a liturgikus változtatásokról. Joggal mondhatja valaki, hogy ezeknek nem mindegyike volt olyan rossz, és hogy a liturgia soha nem volt korábban sem valami változatlan, változtathatatlan valami.
Mindezek után azonban az olvasóban joggal merül fel a kérdés, hogy Cekada atya és azok, akikhez ő tartozik, mit tartanak XII. Pius pápaságáról? Hiszen szerintük – lásd fentebb – az 1951-es, majd az 1955-ös változtatások is rombolták a hitet, viszont ilyet egy igazi pápa szerintük nem rendelhet el. De akármennyire is Bugnini dolgozta ki az újításokat, XII. Pius volt az, aki ezeket promulgálta, sőt, ő volt az, aki Bugninit kinevezte erre a munkára, sőt, aki egyáltalán egy bizottságot alapított, melynek kifejezett célja az egész római liturgia, Szent V. Pius liturgiájának a teljes körű átdolgozása volt. [Lásd QUO PRIMUM dokumentumot, amiben többek között ez áll: „Sem az elöljárók, sem az adminisztrátorok, kanonokok, káplánok és más világi vagy szerzetespapok, semmilyen címen nem kényszeríthetőek arra, hogy másként mutassák be a szentmisét, mint ahogyan azt Mi megparancsoltuk. Ugyanígy kihirdetjük és elrendeljük, hogy senki nem kényszeríthető vagy erőszakolható ennek a Misekönyvnek a megváltoztatására, és hogy ezen dokumentum nem vonható vissza és nem módosítható, hanem mindörökké érvényes marad, és megőrzi teljes érvényét, a Szentszék megelőző konstitúciói és dekrétumai ellenére is, éppígy bármely tartományi vagy szinódusi zsinat általános vagy különleges konstitúciója vagy ediktuma ellenére.”] Vagy vegyünk egy még régebbi esetet: Mit kell tartani XIII. Leó pápaságáról, akinek egy Rampolla volt a jobbkeze, aki majdnem pápa lett, és akiről az egész világ tudta, hogy szabadkőműves. Ugye, az nem igazán hihető, hogy Ferenc József császár tudta, de XIII. Leó nem? Akkor most mit tartsunk egy olyan ember pápaságáról, aki egy ilyen embert tett az Egyház élére? Kérdés, kérdés hátán… Szent Pál mondja: „Urunk, Jézus Krisztus eljövetelét és a vele való egyesülésünket illetően ne veszítsétek el rögtön józanságtokat, és sem lelki kinyilatkoztatás, sem állítólag tőlünk eredő mondás vagy levél ne ijesszen meg benneteket, mintha az Úr napja már küszöbön állna. Semmiképpen meg ne tévesszen valaki titeket, hiszen előbb be kell következnie az elpártolásnak, és meg kell mutatkoznia a bűn emberének, a kárhozat fiának, az ellenségnek, aki mindenek fölé emelkedik, amit Istennek és szentnek neveznek. Sőt, Isten templomában foglal majd helyet és istennek akar látszani. Nem emlékeztek, hogy minderről beszéltem nektek még amikor nálatok voltam? Tudjátok azt is, mi késlelteti föllépésének idejét. A gonoszság titka már munkálkodik, csak annak kell még eltűnnie, ami még késlelteti.” (2 Tesz 2,1-7)
Anthony Cekada atya 2006 májusában „Why the New Bishops Are Not True Bishops” (Az új püspökök miért nem igazi püspökök) című cikkét, mely a www.traditionalmass.org honlapon olvasható, ezzel a kis történettel fejezte be. „Egy személyes anekdotával zárom soraimat. 1977 augusztusában egy régi vágású tradicionalista a kapucinus Carl Pulvermacher atyának (aki akkor kezdett el együttműködni az FSSPX-szel) e prófétai szavait mesélte el nekem: „ Akkor fogják újra engedélyezni a latin misét, amikor már nem lesz több érvényes pap.” De hol van az az egyházi tekintély, aki ebben a káoszban tanácsot adhat, aki pontos, hiteles útmutatást nyújthat? Amennyire én látom, a Sátán működésének, diadalának az egyik ismertetőjegye éppen a teljes szellemi zűrzavar, ennek pedig az egyházi tekintély, az egyház papságának teljes csődje.
Mi marad tehát megoldásként egy egyszerű laikus számára? Azt hiszem, az egyetlen kiút az Urunkhoz, Istenünkhöz való még intenzívebb, még rendületlenebb imádkozás, hogy világosítson meg bennünket, mutassa meg, hogy mit vár el tőlünk, mi az Ő akarata. Mutassa meg nekünk, hogy ki a báránybőrbe bújt farkas, és ki az, aki még érvényes szentségeket nyújthat számunkra. Adja meg nekünk kegyelmét, hogy felismerjük a helyes utat, és adjon erőt, hogy azt – kerül, amibe kerül – követni tudjuk.
|
vissza