„Ut per passionem ejus et crucem ad resurrectionis gloriam perducamur – Hogy kínszenvedése és keresztje által a feltámadás dicsőségébe jussunk
1. Egy örvendetes folyamat figyelhető meg lassan az „ellenállásban”, mégpedig az 1962-es misszálé „lefebvrista” dogmájától való elfordulás. Például Angliában a „Pius-ellenállás” köreiben ilyen hirdetés jelent meg: „Holy Week at Regina Martyrum House, Broadstairs, according to the pre-1955 Missal” – tehát a nagyhétnek az 1955. előtti misekönyv szerinti ünneplése. [Lásd: http://www.ecclesiamilitans.com/the_recusant_-_issue_15_-_march_april_2014.pdf]
2. Ahogy tudjuk már, a Novus Ordo Missae, VI. Pál új miséje nem az égből pottyant alá. Még csak nem is a „II. Vatikáni Zsinat” produktuma vagy pláne zsinatutáni eredetű, ahogy eddig a jóhiszemű konzervatívok vélték, hanem hosszú előtörténettel rendelkezik. A „zsinat által megújított” liturgia története egész konkrétan 1948-ban kezdődött, amikor XII. Pius külön bizottságot hozott létre azzal a céllal, hogy a római liturgia teljes megújulását indítsák el. [Lásd a honlap XXIII. János reformja című cikkét]
A bizottság kezeiből az első nagy reform 1951-ben került ki, egy „kísérleti húsvéti vigília”, amit 4 évvel később, 1955-ben a nagyhét teljes átalakítása követett, mely már nem kísérleti volt, hanem általánosan kötelező érvényű változtatás.
Annibale Bugnini jobbkeze, P. Carlo Braga a megújított húsvéti vigíliában „a faltörő kos fejét látta, mellyel az addig statikus liturgia erődítményét betörték”, és a későbbi Ferdinando Antonelli bíboros 1956-ban ezt a változtatást „Szent V. Piustól mostanáig a liturgia történetének legfontosabb aktusának” nevezte. Még egy csomó más változtatást is fel lehetne sorolni, melyek kifejezésre juttatják, hogy ez a „megújított nagyhét” teljes szakadást jelentett a római Egyház hagyományos, ősrégi, megszentelt liturgiájával és elveiben előrajzolta a „zsinati liturgiát”. De túl messze vezetne, ha ehelyütt túlságosan belemennénk a részletekbe. Ugyanakkor kiindulhatunk abból, hogy Bugnini pontosan tudta, mit tesz, amikor pont ezen a ponton, az egész egyházi év legszentebb napjainál és az Egyház legrégibb szertartásainál kezdte meg romboló munkáját. Ezzel a döntő „gátszakadás” megtörtént, a faltörő kos feje első munkáját elvégezte.
1960. július 8-ig tartó fennállása alatt a Bugnini-bizottság még néhány további reformot is végrehajtott, mint például a rubrikák [előírások, szabályok, amik szerint a szertartásokat végezni kell] és a liturgikus naptár átdolgozása.
Bugnini időközben a „II. Vatikáni Zsinat” Előkészítő Liturgikus Bizottságának titkára lett, és ebben a tulajdonságában alkalma volt azon szöveg megfogalmazását jelentős mértékben befolyásolni, mely aztán „Sancrosanctum Concilium” liturgikus konstitúcióként a sajnálatos anti-zsinat nyitányául szolgált, és annak „legtöbb nagy témájánál felvilágosult és szerencsés módon az előjátékot képezte”, ahogy ezt Rahner-Vorgrimler a „Kis zsinati kompendiumukban” magasztalják.
E rövid áttekintésből kiderül, hogy a NOM egy folyamat végterméke, mely 1948-ban kezdődött és több szakaszon keresztül vezetett, melyből az első döntő minden bizonnyal az 1955-ös nagyheti reform volt. Egy és ugyanaz az ember, aki ezt a folyamatot felelősen előrelendítette, a szabadkőműves Annibale Bugnini volt. 3. Aki Pius Közösséget mond, az ezalatt Lefebvre érseket érti. Azt kell tehát megnéznünk, hogy miként nézett ki Lefebvre érsek viselkedése a liturgikus kérdésekben. Mindenki úgy véli, hogy ezt világosan ismeri: Lefebvre érsek kategorikusan elutasította a NOM-t, és a régi mise harcos védelmezője és megmentője volt, nem igaz? Nos, hogy ez nem egészen van így, azt a XXIII. János reformja és Pragmatikusok és dogmatikusok című cikkekből már nagy részben kiderült. [Ezért itt most csak azokat a részleteket fordítom le, melyek az említett cikkben még nem kerültek szóba.]
Az biztos, hogy Mgr. Lefebvre visszautasította VI. Pál NOM-ját. Mindazonáltal ebben a kérdésben sem volt a magatartása a kezdetekben annyira éles és egyértelmű, mint később. Econe-ban nem mutattak be új misét. De a szeminaristáknak a kezdetekben azt mondták, hogy a szünidőkben, ha nincs lehetőségük régi misén részt venni, részt kell venniük az új misén és áldozniuk kell rajta, és ehhez csupán egyetlen feltételt szabtak, hogy ha azt rendesen, „méltóan” és sok kreatív toldalék nélkül ünneplik. Később ez már nem parancs, hanem engedmény volt, még később eltűrés, végül, a 70-es évek végén a NOM-on való részvételt általánosan és végérvényesen megtiltották. Mindezen tisztázatlanságok és hiányosságok ellenére végül mégiscsak meghúzták a csavarokat. Fr. Cekada erről így számol be: „Az 1980-as években Lefebvre érsek az egész FSSPX számára kötelezően előírta XXIII. János miséjének és breviáriumának a használatát. Ahogy mi később megtudtuk, ez része volt annak a tárgyalásnak, amit Lefebvre érsek Ratzingerrel és II. János Pállal folytatott. Ő kérte, hogy az 1962-es könyveket használhassa, ugyanazt a könyvet, ami aztán később II. János Pál indult-miséje számára elő lett írva, és a Péter Közösség és Ratzinger 2007-es Motu-miséje számára is. 1982 őszén, P. Sanborn, az amerikai szeminárium rektorának tiltakozása ellenére Amerikában is XXIII. János misekönyvét és breviáriumát tették kötelezővé.” (A fotókon XXIII. János, VI. Pál és Mgr. Bugnini, VI. Pál azon protestáns lelkészek társaságában, akik a NOM megalkotásában aktívan vettek részt, VI. Pál és Mgr. Woytila látható) Feltéve: 2014. április 16.
4. Eszerint az 1962-es liturgia mellett való lehorgonyzás tisztán politikai, diplomácia és pragmatikus döntés volt. Utólag mégis megpróbálták teológiailag legitimálni, kivált, hogy azon ismertetőjeggyé vált, mely ettől kezdve a „tradicionalistákat” jótékonyan megkülönböztette a „szedisvakantistáktól”.
Lefebvre érsek tehát a „közösség liturgiájáról” beszél, ami „az FSSPX-ben mindig használt liturgia”, ami „XII. Pius pápának XXIII. János által jóváhagyott liturgiája”, illetve „XII. Pius pápa és XXIII. János pápa liturgiája”. Ehelyütt az érsek azon két különleges kedvencét nevezi meg, melyek a több néven emlegetett liturgia iránti vonzódását valószínűleg motiválhatták. Először: Lefebvre érsek nagy tisztelője volt XII. Piusnak, akit személyesen is jól ismert, aki őt püspökké és apostoli delegátussá tette, aki számára egyszerűen egy „nagy pápa” volt, és akivel kapcsolatban soha a legkisebb bírálatot sem volt hajlandó eltűrni. Ezért számára „XII. Pius pápának XXIII. János által jóváhagyott liturgiája” csak egy minden kétséget kizáróan magasztos liturgia lehetett. A Bugnini-féle liturgia-reform elutasítása tehát az érsek számára egyet jelentett XII. Pius és XXIII. János pápák elutasításával, és ezzel nem mással, mint a szakadással. Különös furcsaság marad, hogy e reform végtermékének, a Novus Ordonak az elutasítása, mely mai napig az FSSPX sajátja, miért nem jelentette egyúttal VI. Pál elutasítását is és ezáltal szintén szakadást? Ezt azonban, ahogy ismert, az érsek messzemenően elutasította magától. Megokulásul Aquinói Szent Tamásnak a Summa Theologica-jában kifejtett elvére utal, miszerint az Egyház tekintélyének csak „a hitet közvetlenül fenyegető veszély esetén” szabad ellenszegülni, és egy ilyen közvetlenül fenyegető veszély csak magának a végterméknek, azaz a NOM-nak bevezetése után jött létre. [Óriási, e gondolatmenet szerint tehát, ha egy gyermek egy éles késsel játszik, az nem jelent veszélyt, a veszély csak akkor lép fel, ha már véresre összeszabdalta, esetleg halálosan megsebesítette magát a késsel.] Az érsek még részletesebben beszélt 1983. április 24-én az amerikai Rigdefield-ben a szeminaristák előtt tartott beszédében, amiben azt magyarázta el nekik, hogy miért váltotta le nem sokkal azelőtt rektorukat, Sanborn abbét és miért rúgta ki őt a közösségből. A szakadást közvetlenül az váltotta ki, hogy egy amerikai pap vonakodott az 1962-es liturgiát használni. „Nos, ez a liturgia Econe liturgiája. Ez az a liturgia, amit én magam 20 év óta használok. Ez az a liturgia, amit mi, többé-kevésbé a közösségben mindenütt használunk.” Hogy ezek az állítások nem egészen felelnek meg a valóságnak, azt már fentebb láttuk, de az érsek azon képességével, hogy mindig saját valóságot alkosson magának, ha céljai ezt tették szükségessé, lentebb még egyszer találkozunk. 5. Miután az érsek a Bugnini-reform elutasítását megint összekötötte a szedisvakantizmussal és a szakadás közelébe helyezte, beszédében újra az ő elvével, „az Egyház elvével” jött elő, ami szerinte Aquinói Szent Tamás elve, és a fent már említett cikkelyt idézte a Summa-ból: „Tehát, mit mond Aquinói Szent Tamás a tekintélyről az Egyházban: Mikor utasíthatunk vissza valamit az Egyház tekintélyétől? Az elv a következő: Csak, ha a hit a kérdés. Csak ebben az esetben, más esetben nem. Csak ha a hit kérdőjeleződik meg ... és ezt találjuk a Summa Theologica-ban. Szent Tamás válasza úgy hangzik, hogy nem szegülhetünk szembe az Egyház tekintélyével, engedelmeskednünk kell: ‘Sciendum tamen est quod ubi immineret periculum fidei.’ Periculum fidei, vagyis hitünkre leselkedő veszély … ‘etiam pubice essent praelate a subditis arguendi’, vagyis az alárendelt a tekintély ellen lehet engedetlennek lenni, ha a hit kérdőjeleződik meg (‘periculum fidei’): ‘Unde et Paulus, qui erat subditus Petro, propter imminens periculum scandali circa fidem, Petrum publice arguit’, vagyis Szent Pál szembeszállt Szent Péterrel, mert veszély keletkezett a hit számára (lásd Gal 2,11). Ez Szent Tamás elve, és én nem tudok más okot felhozni, ami megengedné, hogy a pápának ellenálljak. Nagyon súlyos dolog a pápa ellen, az Egyház ellen lenni. Nagyon súlyos, és ha arra gondolunk, hogy ezt kell tegyük, hogy ezt kell tennünk (a Szentatyának ellenállni), csak ezért, hogy a hitet megőrizzük, és nem valami más okból.” Erre a pontra egy kicsit mélyebben bele kell menni, mert ez képezi az alapját arra az FSSPX-ben a mai napig makacsul védelmezett dogmának, miszerint a hit okaiból, és csakis a hit (vagy az erkölcs) okaiból szabad a pápával vagy egyáltalán bármilyen tekintéllyel (természetesen különösen magának a Pius Közösség „rendkívüli tekintélyeivel”) szemben engedetlennek lenni. Mint többnyire, amikor a Pius-teológusok a Szentírással vagy Szent Tamással vagy valamilyen más forrással érvelnek, a dolgokat tökéletesen kiszakítják az összefüggésekből, és önkényesen saját céljaiknak alárendelik és kicsavarják. Az említett cikkely Szent Tamás Summa-jából valójában egyáltalán nem az engedelmességet tárgyalja, hanem a „correctio fraterna” kérdését, azaz a testvéri feddést. Engedelmesség és testvéri feddés két teljesen különböző dolog, melyek két különböző erényhez tartoznak, az első az igazságosság kardinális erényéhez, a másik a legmagasabb isteni erényhez, a szeretethez. Ennek megfelelően Szent Tamás az engedelmességet egy egészen más helyen, nevezetesen IIaIIae q.104-ben tárgyalja, és ott megnevezi az engedelmesség szokásos megkülönböztetéseit, feltételeit, határait és korlátait. Egy szót sem ejt arról, hogy a hitet fenyegető veszély és egyedül ez igazolja az engedetlenséget. Sokkal inkább az egyszerű, a Szentírásban megalapozott elvet követi, nevezetesen, hogy konfliktus esetén Istennek inkább kell engedelmeskedni, mint az embereknek.
Az érsek által említett Quaestio 33-ban a testvéri feddést tárgyalja, és a 4. cikkelyben Szent Tamás azt a kérdést veti fel, hogy vajon egy ilyen feddés az egyházi felsőbbségekkel szemben is gyakorolható-e. Alapvetően igennel válaszol a kérdésre, hiszen mivel a „correctio fraterna” a szeretet aktusa, és nekünk természetesen és mindenekelőtt vezetőinket kell szeretnünk, magától értetődően velük szemben is helyénvaló a szeretetnek eme bizonyságtétele. Persze egy feljebbvaló ilyen megfeddése az alárendeltje által természetszerűen megfelelő óvatossággal és visszafogottsággal történhet csak, „szelídséggel és tisztelettel”, és ezért normális körülmények között nem a nyilvánosság előtt, kivéve azt az esetet, melyben a hit kerül veszélybe. „Ugyanis tudni kell, hogy ott, ahol a hitet veszély fenyegeti, a feljebbvalókat az alárendeltek nyilvánosan is rendreutasíthatják. Így utasította Szent Pál, aki pedig alá volt rendelve Péternek, egy közbotrány által a hitet fenyegető veszély miatt Pétert nyilvánosan rendre.”
Valójában a pápával szemben néhány dologban igenis lehet engedetlen lenni, és szabad neki ellenállni, de egészen biztosan nem a hit dolgaiban. Ellenkezőleg, hitünk éppen az egyházi Tanítóhivatallal szembeni engedelmességtől és ennélfogva mindenekelőtt hivatalának gyakorlásában a pápától függ egészen. Feltéve: 2014. április 17.
6. Kicsit többet időztünk az előző pontnál, hogy megmutassuk, milyen ingoványos teológiai talajon áll némely piusközösségi dogma és milyen sovány talajon nőttek a mítoszaik. Lefebvre érsek mégis azt állítja, hogy Szent Tamás a „correctio fraterna” témáról szóló cikkelyében megengedi, hogy a hit megőrzése érdekében – és csak ebből az okból – szembeszálljunk a pápával. Majd így folytatja: „Ezután alkalmaznunk kell ezt az elvet. Nekem az a véleményem, hogy XXIII. János pápa liturgikus reformjában semmi olyan nincs, ami a hit ellen szólna. Vehetik a főpapi misét, a rituálét, a breviáriumot, a római misekönyvet, és … XXIII. János pápa eme könyveiben mi van a hit ellen? Semmi! És ezért én nem tudom visszautasítani XXIII. János könyvét, mert ő a pápa, és a pápa adta nekem ezt a könyvet, és nekem engedelmeskednem kell. VI. Pál reformja, az valami egészen más … VI. Pál pápa reformjának e könyvében nagyon komoly veszély rejlik a hitem számára. Ezért utasítom vissza, mert ennek a reformnak az ökumenizmus az ideája és az indítóoka. … És ez az ökumenizmus minden katolikusat eltávolít, ami a protestánsoknak nem tetszik. Ez hihetetlen.”
Ahogy már fentebb szó volt róla, Mgr. Lefebvre kifejezetten bírta azt a képességet, hogy a maga számára olyan valóságot teremtsen, ami megfelel az ő elképzeléseinek. Fentebb már megmutattuk, hogy történelmi tény és nagyonis igaz, hogy senki más, mint Bugnini volt az, aki 1948-tól kezdődően a liturgikus reformok kitalálója, megalkotója és felelőse volt.
Holott az okok, amelyekre a szabadkőműves-bugninista liturgikus reformok alapszanak, tökéletesen világosak. Ebből a római katolikus pap számára magától adódik annak szükségessége, hogy a római liturgiát úgy ünnepelje, ahogy az e reformok előtt érvényben volt, ahelyett, hogy egyszerűen maga válassza ki, melyik liturgiát akarja ő ünnepelni, melyik a számára még elfogadható a Bugnini-féle újítások közül, vagy netán a keletit vagy a koptot akarja-e bemutatni, ahogy Lefebvre érsek mondja.
7. De még egy további elv is szerepet játszik az érsek viselkedésében, nevezetesen az a törekvése, hogy a progresszizmus és a szedisvakantizmus között a mérsékelt közepet alkossa. Az érsek ugye visszautasítja a „radikalizmust” és a szedisvakantisták „szélsőséges szellemiségét”, és „mérsékelt” akar maradni. Ezt mondja: „Egyesek bal irányban hagyják el a közösséget, mások jobbra térnek el. Azok, akik a közösséget balra hagyták el, a NOM-t használják, ők progresszisták, ők már nem harcolnak a progresszizmus ellen. Akik jobbra mennek el, azok számára már nincs több kapcsolat Rómával, nincs több kapcsolat az Egyházzal, és ők valahol máshol keresnek maguknak pápát …”
De ha az egész ügyet a józan ész és nem a számtan oldaláról nézzük, akkor alig látjuk be, hogy valakinek azért, hogy egyfelől a halál szélsőségét, másfelől az egészség szélsőségét elkerülje, e két véglet között feltétlenül a betegséget kell választania, mint a „mérsékelt közepet”. Hiszen az a logikus, hogy aki menekül a haláltól, az mindenekelőtt az egészséget keresi.
8. A „közösség liturgiája” a maga Bugnini-féle Nagyhetével egyre jobban az FSSPX egyedüliségének jelévé vált, hiszen velük ellentétben még néhány Ecclesia Dei közösség és már konzervatív csoportosulások is megengedik maguknak, hogy legalább részben újra a korábbi nagyheti liturgiát használják.
Így talán még arra is van remény, hogy lassan elkezdjenek gondolkodni más kérdéses magatartás és ideológiai pozíció fölött is, amik eddig a szedisvakantizmus vaskeménységű tabu-pecsétje alatt érinthetetlenül zárva voltak. Ily módon a nagyheti liturgia valóban a remény jele lehet a feltámadásra (számukra is): (A két utolsó fotón a Nagy Szent Gertrúd Templomban ünnepelt nagypénteki szertartásból látható két jelenet)
Vége
|
vissza