Részlet az 1931-ben kiadott Katolikus Lexikonból Írta: dr. Géfin Gyula teol. tanár, Szombathely
A XIX. század második felében Észak-Amerikából kiinduló reformmozgalom a katolikus Egyházban. Legszűkebb térre akarta szorítani a tekintély elvét; sürgette a modern kultúrához s az amerikai nép sajátosságaihoz való még nagyobb alkalmazkodást, a minél több demokráciát, az Egyház és állam szétválasztását, az ú. n. passzív erények s evangéliumi tanácsok helyett az egyéni szabadságot s tevékenykedést. Az amerikanizmus atyja P. Hecker [P. Isaak Thomas Hecker (1819-1888)] paulista szerzetes volt, fő támogatói John Ireland érsek, James Gibbons bíboros és Keane, a washingtoni katolikus egyetem rektora.
Részlet az 1993-ban kiadott Magyar Katolikus Lexikonból Írta: Diós István forrása: Lexikon für Theologie und Kirche 1930.
Amerikában 1860 körül született katolikus reformmozgalom [jellemző, hogy már 1930-ban és 1931-ben sem merték kimondani, hogy „eretnek” mozgalom], a modernizmus előfutára. P. Isaak Thomas Hecker alapította. Célja az Egyház és a modern korszellem összebékítése, olyan tanító, missziós és térítő módszerek alkalmazása, melyek messzemenően figyelembe veszik a modern ember igényeit. A dogmák számát a minimumra csökkenti, hogy kerülje a más vallásúakkal a konfliktusokat; az Egyházban a tekintélyelv korlátozását hirdeti. Az amerikanizmus napjaink szóhasználatában [ami az eredeti jelentésből a „katolikus” név elhagyásával következik] az amerikai életstílusból következő gondolkodásmód. Jellemző rá az aktivitás istenítése, a fogyasztói szemlélet, a kozmopolitizmus, a technika és a civilizáció eredményeinek túlbecsülése.
Írta: Eugen Golla (forrás: Einsicht, 1988. december = e1805)
A hosszú úton, ami – a humanizmusból kiindulva – a reformáción és a janzenizmuson, a felvilágosodáson, a liberalizmuson, valamint a modernizmuson keresztül végül az ökumenizmusig és a Montini által meghirdetett emberi kultuszig vezetett, a mérföldkövek egyikeként áll az ú. n. amerikanizmus, melynek egykor az Egyház által elítélt elvei a mostani nagy aposztázia után megint ijesztő aktualitást nyertek. Bár az Egyesült Államok megalakulásakor a katolikusok száma elenyészően kicsi volt – mindössze 30 ezer főt számlált, akik ráadásul többnyire a legszegényebb néprétegekhez tartoztak, valamint a lelkipásztorkodás nagy nehézségekbe ütközött, mert a honi papok száma nagyon alacsony volt –, a 19. század végére már 15 millióra emelkedett. Ebben a növekedésben nem csak az egyre nagyobb számú katolikus bevándorló, és az óhazából érkező áldozatkész papok játszottak szerepet, hanem az Egyesült Államok alkotmánya is, ami vallásszabadságot hirdetett. Ugyanakkor voltak olyan államok, melyek csak nagyon vontatottan adták meg a katolikusoknak a vallásszabadságot, mert sok protestáns szemében a római pápaság nem volt se demokratikus, se patrióta.
A 19. század második felében világszerte elharapóztak azok a kísérletek, melyek a katolikus vallást a szekulárissá vált világ igényeinek megfelelően akarták egyre jobban átalakítani. E hangulatban az USA-ban elég volt egyetlen férfi, aki ezt az irányt a lakosok előbb említett naturális és liberális mentalitásával össze tudta hangolni és népszerűvé tudta tenni, miközben egyáltalán nem volt szüksége egy határozott, érvekre és következményekre építkező teológia létrehozására. A teológiai amerikanizmus szellemi atyja Isaak Thomas Hecker (1819-1888) volt, akit követői nem csak „a modern Amerika apostolának”, hanem „a modern kor Ferencének” is neveztek [milyen figyelemreméltó hasonlóság Bergoglioval!].
P. Hecker meg volt róla győződve, hogy csak a demokrácia – ahogy ezt az USA-ban gyakorolták – adja meg az embereknek adottságaik és tetterejük kiteljesedéséhez a szükséges lehetőségeket és sanszokat, ami egyben megkönnyíti bennük a Szentlélek működését is. Ezért a szabad lelkiséghez való visszatérést követelte, ami szerinte a reformációig uralkodott, mert csak a protestantizmus tette – ellensúlyként – az Egyházzal szembeni tekintélyi engedelmesség megerősödését szükségessé. Eszerint a meghatározó üdveszköz a Szentlélek utasításainak egyre nagyobb betartása a lélekben, melynek növekedő hatása a híveket olyan erőre és nagyságra emeli, amilyen az egész emberiség történetében még nem létezett. A dolog természetéből adódóan ez a mozgalom nem maradt ezeknél az absztrakt ideáknál, hanem hamarosan militánsabb irányba fordult. Ez azzal kezdődött, hogy nem csak Hecker, hanem az amerikai püspökök is ideális megoldásként az Egyesült Államok alkotmányában rögzített egyház és állam szétválasztását kezdték el dicsőíteni nyilvános beszédeikben,. Ez azonban egyértelműen ellene mondott az egyházi Tanítóhivatal számos döntésének.
XIII. Leó, akit gyakran neveznek politikus pápának, volt az első Pontifex Maximus, aki nagyon pozitívan állt a demokratikus államformával szemben, hiszen már korábban kijelentette, hogy a kormányzói hatalom egy köztársaságban ugyanúgy Istentől származik, mint egy monarchiában, aminek az a következménye, hogy a köztársaság törvényei is érvényesek, amennyiben nem állnak a természetjoggal nyilvánvaló ellentétben. Amikor a monarchia követőinek kérését a Bourbonok visszatérésére nem csak nem támogatta, hanem ellenkezőleg, az egyre szilárdabb Harmadik Köztársasághoz való csatlakozásra szólított fel, a francia katolikus ifjúság körében olyan irány alakult meg, mely nem csak ideálját látta a demokráciában, hanem az Egyház demokratizálására is áhítozott. Bizonyos amerikai püspökök hamarosan arra használták római ad-limina látogatásaikat, hogy Európában is elterjesszék eszméiket. A következő évben egy még ennél is nagyobb feltűnést keltő esemény még nyomatékosabban megmutatta, milyen gyorsan vezetnek az ilyen felfogások egy felekezetek közötti egyenlőség követeléséhez.
1893-ban Chicagóban Amerika felfedezésének 400. évfordulója alkalmából világkiállítást rendeztek, ami az országnak nem csak a materiális, hanem a szellemi fejlődését is be akarta mutatni: az ember hódításáról és vívmányairól, a technikai haladásról és az ebből a jövő számára eredő elvárásokról.
A terv megvalósulása tehát végülis az amerikai katolikus püspököktől függött. Ezek ír-amerikai része ugyan egyedül agitált résztvevők kiküldéséért, de végül célja elérésére akkora energiát fektetett be, hogy sikerült tervét megvalósítania. „1893. szeptember 11-én [milyen érdekes dátum ez a szeptember 11-e] nyitották meg a Kolumbus Kristóf amfiteátrumban a vallások parlamentjét [ami szeptember 27-ig ülésezett]. A galérián minden nemzet zászlaja ott lengett. Különböző társadalmi osztályok négyezer képviselője szorongott a teremben, amikor délelőtt 10 órakor tíz történelmi vallás képviselője tomboló lelkesedéstől kísérve bevonult és az emelvényen helyet foglalt. Középen a bíborba öltözött Gibbons bíboros ült. Mellette tarka viseletben ültek a Kelet küldöttei: brahmanok és buddhisták Indiából, mandarinok Kínából, bonzok Japánból, görögök Törökországból, metodisták Afrikából, pópák stb. Az ülés egy zsoltár orgonakíséretű eléneklésével kezdődött. Ezután Gibbons bíboros felállt, előre lépett, keresztet vetett és angol nyelven hangosan elimádkozta a Miatyánkot. Mindazonáltal mégis csaknem további száz évnek kellett eltelnie, amíg nem egy vásárterületet, hanem az egész katolikus világ egyik különösen tiszteletreméltó helyét, Assisit állították a szinkretizmus szolgálatába! Két évvel később, 1895-ben Róma a katolikusoknak megtiltotta a további vallások közötti kongresszusokon való részvételt. Ennek az volt az oka, hogy a következő, 1900-ra tervezett párizsi világkiállításon szintén meg akartak tartani egy ilyen „vallások parlamentjét”, ezúttal már közelebb Rómához, szinte a pápa orra előtt. E rendezvény fő agitátora a fiatal Abbé Charbonnel volt, aki pár évvel később hitehagyott lett. Amikor Párizs érseke, Richard bíboros e tervről tudomást szerzett, így nyilatkozott: „Amíg én Párizs érseke vagyok, nem fog itt senki »vallások parlamentjét« tartani.” Az amerikanizmus körül egyre hevesebbé váló viták végül arra késztették XIII. Leót, hogy 1899. január 22-én levelet intézzen Gibbons bíborosnak, Baltimore érsekének, amiről Amerika összes püspöke másolatot kapott. A Testern benevolentiae nevű levelet elhelyezték az Acta Sedis-be, ami egyet jelentett egy elítéléssel. Ezzel ki lehetne jelenteni, hogy Róma szólt, és ezzel a vita be van fejezve. Valójában XIII. Leó [jócskén elkésett] levele nem tudta feltartóztatni egy ú. n. „új egyház”, az „emberiesség vallásának” kialakulását. Hogy az amerikanizmus tette szabaddá az utat a teológiai modernizmushoz, nem kisebb ember vallotta be, mint a modernizmus legismertebb képviselője, Alfred Loisy, aki a modernizmust az amerikanizmus autentikus utódának nevezte.
Utószó: 1. Katolikus Lexikon, 1931: „Acta Apostolicae Sedis: az Apostoli Szentszék hivatalos közlönye, törvény és rendelettára, melyet X. Pius alapított 1908-ban, és ami 1909. január 1-től havonta jelenik meg az 1865-ben alapított s 1904. óta hivatalos jelleggel bírt Acta Sanctae Sedis helyett [tehát XIII. Leó idejében még nem bírt hivatalos jelleggel]. A benne kihirdetett törvények három hónapra az illető törvényt magában foglaló füzet megjelenése után lépnek életbe.”
2. Ahogy Montforti Grignion Szent Lajos imájában, és XVI. Gergely enciklikájában, vagy az Egyház által elismert La Salette-i üzenetben – is – olvashattuk, az Egyház felelősei nagyon is tisztában voltak azzal, hogy mekkora válságban van a katolikus hit. Nos, mint az életből tudjuk, nagy baj esetén az illetékes világi hatalmak rendkívüli állapotot hirdetnek ki, amelyben egészen más törvények uralkodnak, mint „normális” viszonyok között. Erre elengedhetetlen szükség van, hogy a teljes pusztulást, amennyire lehet, megelőzzék, illetve a károkat minimalizálják. Jézus Krisztus azért alapította Egyházát, hogy az embereket az üdvösségre vezesse. A lelkek elkárhozása súlyosságában minden evilági bajt felülmúl.
3. Részletek az internetes cikkekből: E chicagói, katolikus püspökök által kezdeményezett és szervezett parlament volt az első ilyen jellegű vallások-közötti világtalálkozó, amit aztán számos követett, eleinte a katolikusok távolmaradásával, majd ismét az ő kezdeményezésükre. 100 évvel az első után, 1993-ban került sor a második chicagói találkozóra, amit már kifejezetten az első évfordulója alkalmából szerveztek. Az interneten található, és itt közölt fotó szerint a résztvevők között ült Joseph Louis Bernardin (1928 – 1996), Chicago akkori érseke, akiről a honlap e cikkében: „A végidő előjelei” lehet olvasni [igen valószínű, hogy ő ihlette azt az 1996-ban készített Chicagóban játszódó amerikai filmet is, melynek címe: Legbelső félelem (Primal Fear), és amiben egy amerikai püspök viselt dolgairól van szó].
A chicagói és a későbbi vallásközi világtalálkozókról az interneten itt található a legtöbb információ:
Mindezek az események logikusan vezettek Róma egyre gyorsabb ütemű hitehagyásához, ami az 1986-os Assisi-ben rendezett első „pápa” szervezte és vezette istenkáromló összejövetelben, majd az ezt követő összes többi ilyen találkozóban csúcsosodott ki. Wojtyla ezirányú ténykedéséről a Chiesa viva honlapon lehet olvasni, ahonnan az itt közölt képek is származnak. Az egyiken az látható, ahogy Wojtyla engedélyével, sőt helyeslésével egy Buddha szobrot helyeznek az oltárra, a tabernákulum fölé, amiben – legalábbis szerintük – a Legméltóságosabb Oltáriszentség foglalt helyet. Ugyanekkor Wojtyla megtiltotta, hogy a Fatima-i Miasszonyunk szobrát bevigyék a bazilikába, hogy a vendégeket nehogy „megsértsék” vele. Végezetül James Gibbons bíborosról (1834-1921) még egy adat: Az I. Vatikáni Zsinaton, mint az Egyház legfiatalabb püspöke vett részt – kísérője és tanácsadója az az Isaac Hecker volt, akiről ez a cikk szól. A pápa 1877-ben felmentette richmondi püspöksége alól, és kinevezte Baltimore új érsekévé. XIII. Leó pápa 1886. június 7-én kreálta bíborossá és tituláris templomául a Santa Maria in Trastevere templomot kapta. (Az első fotó az 1893-as, a következő három az 1986-os, majd az ezt követő az 1993-as találkozóról készült)
|
vissza