Pár hónappal ezelőtt egy pap-ismerősöm arra hívta fel figyelmemet, hogy mekkora különbséget tud jelenteni olykor egy parányi kis eltérés. Ez a tanulság akkor éppen a Descartes-féle „cogito ergo sum” (= gondolkozom, tehát vagyok), illetve a Szent Ágoston-féle „cogitor ergo sum” (= mivel ki lettem gondolva, tehát vagyok) formulák összehasonlításakor tűnt fel számára.
A pap pár nappal Rómába való utazásom előtt hívta fel a figyelmemet erre az alapvető különbségre. Éppen jókor ahhoz, hogy utam célját magamnak kijelölhessem. Nem sokkal ezelőtt hallottam egy színművészt arról beszélni, hogy a színésznek mielőtt színpadra lép, mindig tudnia kell, hogy az előtte álló jelenetben mi a célja, miért van ott – különben nem lehet jól eljátszania szerepét.
A hálaadásra Rómában remek lehetőséget nyújt a Hét bazilika zarándoklat, mellyel 1999 forró nyarán ismerkedtem meg, amikor a Zaitzkofen-i (Piuszos) szeminaristákkal egyidőben tartózkodtam Rómában, és a zarándok-csapatot étellel és itallal megrakott kocsival követtem. A Hétbazilika zarándoklat története A Hétbazilika zarándoklat eredete a hagyomány szerint 313-ba, Nagy Konstantin türelmi rendeletének megjelenési, illetve a Lateráni bazilika felszentelésének idejébe nyúlik vissza. Erről számos emlékirat és zarándoklatról szóló tudósítás számol be. Később azonban ez a zarándoklat feledésbe merült, egészen a 16. század közepéig, amikor is, Róma második apostola, Néri Szent Fülöp újra felelevenítette.
1552-ben az ő vezetése alatt néhány pap elkötelezte magát a közös imádságos életre, és ezzel megalakult az oratoriánusok rendje. E mellett Szent Fülöp egyfajta ifjúságnevelési programot is útjára indított. Fiatalokat gyűjtött maga köré, közös foglalkozásokat, zarándoklatokat szervezett, és a héttemplom-zarándoklatot is egyfajta vidám rendezvénnyé formálta, énekkel, közös uzsonnával és természetesen imádsággal. Noha kezdetben csak egy kis csoport végezte, később ez a tavaszi zarándoklat egész Róma számára nagyjelentőségű vallási eseménnyé nőtte ki magát, amely vagy Húsvét közeledtével, vagy még a farsang idején zajlott, és ezzel mintegy ellensúlyt képezett a számos kocsmai kicsapongással szemben, melyek ebben az időben, III. Gyula pápasága alatt egész Rómában nagyon elfajultak. Boldog Anna-Maria Taigi (1769-1837) életrajzában az szerepel, hogy ő is járta a hétbazilika zarándoklatot, mégpedig nemcsak a húsvéti időben vagy farsangkor, hanem sokkal gyakrabban. A Szent X. Pius Papi Közösség tagjai 2000-es római ünnepi zarándoklatuk során szintén bejárták a hétbazilika zarándoklatot, és az ott, illetve az egész zarándoklat alatti példás fegyelmük óriási hatást gyakorolt Róma népére, köztük az újságírókra, akik a piuszosokról ezután számos cikket írtak. A pápára – állítólag – szintén ez volt akkora hatással, hogy ezután magához rendelte a közösség rendfőnökét, Fellay püspököt. És ezzel kezdetét vette Róma és a Szent X. Pius Papi Közösség között újra meginduló kapcsolat hosszú és göröngyös útja… (Az első képen a Santa Francesca Romana (= Sta. Maria Nova) templom főoltára alatti kápolna oltára Római Szent Franciska koporsója fölött, a másodikon pedig a Szent Péter bazilika előtti tér szobrai, elől Szent Péter a mennyország kulcsával látható) Feltéve: 2010. március 8.
A Hétbazilika-zarándoklat teljesítésével teljes búcsút lehet nyerni. Ehhez – mind a hét templomban – a Legméltóságosabb Oltáriszentség előtt a következő imák elvégzése szükséges és elegendő: A zarándokok azonban természetesen ennél sokkal többet imádkoznak, hiszen céljuk nem a turistáskodás, hanem a lelki épülés. A városnézés sem tartozik a zarándoklat céljához. Ehhez saját tapasztalatomból hozzátehetem, hogy még az útba eső templomok megnézése sem ajánlott, egyfelől, mert ez elvonja a figyelmet, másfelől, mert fölöslegesen elfáraszt. Az út részletes leírásánál közlöm azokat a kivételeket, amikor mégis érdemes, illetve ajánlott valamelyik templomba betérni, mert igen valószínűtlen, hogy a zarándoknak máskor lesz ereje és ideje arra a helyre visszamenni. Az egyes bazilikák között elégséges idő áll rendelkezésre az elmélkedéshez és az imádkozáshoz. Bevált gyakorlat a teljes rózsafüzér, és a keresztút elimádkozása. Az örvendetes rózsafüzért a Szent Pétertől a Szent Pálig, a fájdalmasat Szent Páltól Szent Sebestyénig, a keresztutat Szent Sebestyén után a katakombák fölötti dombon (ahol megtalálhatók a stációk), a dicsőséges rózsafüzért pedig a keresztút után a Lateránig, vagy a Szent Kereszt és a Szent Lőrinc bazilika közötti úton. Az elmélkedés témái az úton
1. A reggeli mise helyéről a Szent Péter bazilikáig:
2. A Szent Péter és a Szent Pál bazilika közötti úton:
3. A Szent Pál és a Szent Sebestyén bazilika közötti úton:
4. A Szent Sebestyén és a Lateráni Szent János bazilika közötti úton:
5. A Laterántól a Jeruzsálemi Szent Kereszt bazilikáig vezető úton:
6. A Szent Kereszt és a Szent Lőrinc bazilika közötti úton:
7. A Szent Lőrinc és a Santa Maria Maggiore bazilika közötti úton:
A templomokban a teljes búcsú elnyeréséhez szükséges imákon kívül még több más imádságot is el szoktak mondani a különböző oltárok előtt, ezek megtalálhatók a Hétbazilika-zarándoklathoz kiadott brosúrákban. (Az új folytatás első képén a Szent Péter bazilika régi cathedrája, a másodikon pedig a bazilika belső tere látható)
1. Szent Péter bazilika – Basilica di San Pietro
Az egynapos zarándoklat, ha csak egy mód van rá, reggeli misével kezdődik. Mint ahogy a római beszámolóm első részében írtam, a Santa Maria Maggiore bazilikában reggel 7:15-kor (vasárnap kivételével) van tridenti szentmise, innen kényelmesen el lehet jutni a Szent Péter bazilikához.
A zarándoklat első állomása tehát a Szent Péter bazilika, melyben mindig tömeg van, s amelyet a zarándokok vagy már megnéztek vagy a Hétbazilika zarándoklat után fognak megnézni – azaz jó tudni, hogy a Hétbazilika zarándoklat nem alkalmas a dóm megtekintésére, sőt még nézelődésre sem. A bámészkodó és egyre rendetlenebb, közönségesebb tömeg úgy sem tesz jót az áhítatnak, még akkor sem, ha a szentségi kápolnába, vagyis abba az oldalsó kápolnába, melyben a Legméltóságosabb Oltáriszentséget őrzik, a turisták nem mehetnek be. Ez a kápolna, mely előtt őr áll, ha háttal állunk a bejáratnak, a bazilika jobb oldalának közepén található. (A képen a Szent Péter bazilika szentségi kápolnája) 2. A falakon kívüli Szent Pál bazilika – Basilica di San Paolo fuori le Mura A zarándoklat leghosszabb szakasza rögtön az út elején vár a hívekre. Bár a hossza több mint 7 kilométer, de emelkedők nélkül vezet át a dimbes-dombos Rómán, így jó időben nem okoz különösebb megerőltetést. A két apostolfejedelem bazilikája, azaz nyughelye közötti út, a Szent Péter térről – ha mögöttünk van a dóm – jobbra elől közvetlenül a Bernini-kolonádok mögött alig észrevehető kis utcában kezdődik, a Borgo San Spirito-n, majd ennek első jobboldali mellékutcáján, a Via Penitenzieri-n folytatódik. Az alagútba vezető széles autóút átszelése után vagy a Tiberis partján, vagy az attól pár méterrel beljebb és pár méterrel lejjebb és sokkal kevésbé forgalmas Via della Lungara-n vezet tovább. A keskeny és csendes utca később nevet változtat, de ezen is tovább kell menni, egészen addig, amíg egy téren véget nem ér. E térnek a folytatása a Piazza Maria in Trastevere, melyen a Santa Maria in Trastevere templom áll, mely Rómának az első Szűz Mária tiszteletére épített temploma: Szent I. Callixtus pápa a III. század elején emeltette.
Keresztben átszelve a teret a Via di S. Francesco Ripa utcán kell annak egészen a végéig tovább haladni. Ez az út is egy téren végződik, ahol az azonos nevű templom áll. Itt jobbra, majd néhány méter után, az út végén balra kell fordulni, hogy elérjük a Porta Portese-t, ahol a Ponte Sublicio hídon átszeljük a Tiberist.
Az út a Via Marmorata jobb oldalán vezet tovább a Porta Paolo-ig, amelynek túlsó oldalán áll a Piramide di Caio Cestio. A kis piramisra emlékeztető gúlát nem Egyiptomból hozták a rómaiak, hanem egy néptribunusi, majd praetori tisztet viselő férfiú emlékére állíttatta szabadon bocsátott rabszolgája körülbelül i. e. 12-ben.
A falakon kívüli Szent Pál székesegyházba érdemes a Lungotevere felől bemenni, ott ahol az előudvar van, közepén Szent Pál szobrával. A Nagy Konstantinus császár által Szent Pál sírja fölé emeltetett San Paolo fuori le Mura bazilika egészen 1823-ig állt, amikor is a tetőn dolgozó munkások hanyagsága miatt egyetlen éjszaka alatt leégett, éppen VII. Pius pápa haldoklásakor. A bazilika újjáépítéséhez az egész világ összefogott, mindenhonnan érkeztek adományok, Az új templomot 1854-ben szentelte fel Boldog IX. Pius pápa.
Mivel a Szent Pál bazilika nagyon messze van Róma központjától, és nem valószínű, hogy a zarándokoknak római tartózkodásuk alatt még egyszer lesz idejük ide kiutazni vagy pláne kigyalogolni, az imák elvégzése után érdemes még egy kis időt szentelni a bazilika megtekintésére. Itt a tömeg sem akkora, éppen a nagy távolság miatt kevesebb csoport látogatja, így az áhítat sem vész el. A Legméltóságosabb Oltáriszentséget őrző szentségi kápolna a főoltár bal oldalán levő első kápolnában található. (A képeken a bazilika előudvara, belső tere és Szent Pál sírja fölötti pápai oltár látható) 3. Szent Sebestyén bazilika – Basilica di San Sebastiano
Szent Páltól nagyon könnyű eljutni a következő állomásig. Bár a mintegy 4 kilométer hosszú út tereken, dombokon, forgalmas utakon vezet át, neve elejétől végig ugyanaz: Via delle Sette Chiese, azaz a hét templom útja. (Nem messze a Szent Pál bazilika főbejáratától a város felé a Via Ostiense-ről ágazik el jobbra.) A zarándoknak semmi másra nem kell ügyelnie, mint hogy mindenütt rábukkanjon az e nevű út folytatására.
Szent Sebestyén bazilikája a Via Appia Antica-n a fölött a katakomba fölött áll, ahova Szent Sebestyént temették. Csakúgy, mint a Szent Pál bazilikánál, ez sem a szent halálának helye: Szent Pált a róla elnevezett bazilikától délre fekvő Tre Fontane templomnál fejezték le, Sebestyént pedig a Palatinuson a Via Bonaventura utcácskában megbúvó kis Szent Sebestyén templomnál. A templomon és templomban Sebestyén szobrán kívül – az egyszerű látogató számára – semmi szép vagy különösen értékes látnivaló nincs. A hívő nem is ezekért tér be ide, hanem hogy imádkozzon, és erőt merítsen a mártírok végsőkig kitartó hitéből. (A képeken a bazilika homlokzata, belső tere és Szent Sebestyén síremléke látható) 4. A Lateráni Szent János bazilika – Basilica di San Giovanni in Laterano
A Szent Sebestyén templomot elhagyva nem az innentől igen forgalmas Via Appián, hanem a dombra, a San Callisto katakomba bejárata felé egy kapun át vezető emelkedőn halad tovább a zarándokút (a Lateránig csaknem 4 kilométer hosszúságú). Ez a ligetes, csendes, igen bájos terület, mely a katakombák felett terül el, kiváló alkalmat nyújt a keresztút eljárására, egyfelől, mert az út baloldalán Savio Szent Domonkos szobrától a város felé megtalálhatóak a stációk, másfelől a hely áhítatos levegője, hangulata miatt. A szaléziánusok nevelőintézetén és a katakomba felszíni épületein kívül a zarándok csak juhokkal és egy-egy turistával találkozik itt. Olyan turistákkal, akik gyalog vágtak neki a hosszú útnak a belvárostól a katakombákig. A dombról jól látható Róma háztengere, benne a következő állomás, a Laterán tetején levő szoborcsoport is.
A Domine quo vadis templomot elhagyva következik a zarándokút legkellemetlenebb szakasza, a Via Appiának a Porta Sebastiano kapuig vezető része, melyen óriási a forgalom, és gyalogjárda nincs. Letérni nem lehet, nem érdemes kísérletezni vele. Csak az a jó, hogy a szakasz nem hosszú, és a Porta Sebastiano-nál lényegesen kellemesebb rész következik, a széles, csendes Viale della Mura, azaz a városfalat kívülről követő út. A városfalat övező utat nem sokkal a Latina kapu után jobbra a Via Aquitana-n hagyjuk el. Innentől egyenesen megyünk a városfal következő bejáratáig, melyen a Piazzale Ipponion lépünk át. Ezután a Via Latina-n érjük el a Lateránt. A Via Latina-n van egy nagy szupermarket, itt érdemes megvásárolni az ebédre valót (így nem kell az úton élelmet cipelnünk magunkkal), melyet vagy a Laterán meglátogatása előtt vagy után fogyaszthatunk el, erre mind helyünk, mind időnk bőven van, hiszen a következő állomás, a Szent Kereszt bazilika fél négyig zárva van, és a Lateráni bazilika előtt hatalmas tér terül el padokkal, melyeken kényelmesen helyet foglalhatunk. A Lateráni Szent János bazilikáról tudni kell, hogy egyrészt a pápának nem a Szent Péter, hanem ez a püspöki palotája, másrészt, hogy ez a templom a katolikus világ anyatemploma: „A Város és a Földkerekség minden templomának anyja és feje – Omnium Urbis et Orbis Ecclesiarum Mater et Caput”, amit a templom felirata is hirdet.
Ezt a bazilikát a Hétbazilika zarándoklat résztvevői is nyilván felkeresik még párszor római tartózkodásuk alatt, csakúgy, mint a mellette levő keresztelő kápolnát (Battistero – S. Giovanni in Fonte), a kereszténység legrégebbi keresztelőtemplomát és a Szent Lépcsőt (Scala Sancta), úgy hogy ehelyütt semmi értelme sokat mesélni róla. Arra azért felhívnám a figyelmet, hogy a Legméltóságosabb Oltáriszentséget több helyen is őrzik: a pápai oltár bal oldalán levő kápolnában, ahol miséznek is, és a Czestochowai Madonna képét őrző kápolnában, mely szemben van II. Szilveszter pápa sírhelyével, mely fölé 1909-ben helyezték el a lateráni magyar emlékművet. (A képeken a bazilika homlokzata, az épületegyüttes légifelvétele, az apszis és annak mozaikja látható) Feltéve: 2010. július 15. 5. A Jeruzsálemi Szent Kereszt bazilika – San Croce in Gerusalemme A Jeruzsálemi Szent Kereszt bazilika mindössze 1 kilométerre van a Laterántól, melytől a széles, egyik oldalán játszótér övezte Viale C. Felice-n jutunk ide. A Jézus kereszthalálának ereklyéit őrző bazilika csak a 2000-es szentévben és az ezt követő néhány évben tartott délben is nyitva, az előtt és az óta már nem, így akármilyen korán is ér ide a hívő a Hétbazilika zarándok alatt, fél négyig várnia kell, hogy bemehessen.
A San Croce in Gerusalemme templom az ókori Sessorium közelében áll, melyben Nagy Konstantinus császár édesanyja, Szent Heléna lakott. Nevét a szír származású, erkölcstelen Heliogabalus (218-222) császár gúnynevéről kapta, akié a palota eredetileg volt. A Legméltóságosabb Oltáriszentséget őrző Szent Heléna kápolna, mely nem más, mint Szent Heléna palotájának azon terme, melyben ezerhatszáz esztendőn át a Szent Kereszt ereklyéket tisztelték, a főoltár alatt húzódik, ahova az apszis mindkét végén le lehet menni. A kápolna földjét a Golgotáról hozatta a császárnő, hogy mindig rajta imádkozhasson. A középkori zarándokok – csakúgy, mint minden idők zarándokai – emlékként elvittek belőle, így az ősi mozaikpadló igen megrongálódott. Érdekesség, hogy 1854-ben egy magyar, Hess kapitány födette be a padlót az akkor ritkaságszámba menő cementtéglákkal.
Az emeleti kápolnát – melyet a 2000-es szentévre sokadszorra átrendeztek és felújítottak – a bazilika egyik sekrestyéjének helyére 1930-ban építették a Szent Heléna kápolna fölé, amely az évszázadok során sokat szenvedett a nagy nedvességtől. A kápolnába a Golgota jelképezésére lépcsőzetes széles folyosó vezet, melynek falában rács mögött egy 1,78 m hosszú fagerenda van elhelyezve, mely a legenda szerint a jobb lator, Diasmas keresztje volt. A templom festményei és mozaikképei mind a szentereklyék feltalálásának és tiszteletének történeteit ábrázolják. Bár az útikönyvek szerint „még a fecskeröptű zarándok is felkeresi” ezt a bazilikát, nekem az a tapasztalatom, hogy kevesen látogatják, csoportokkal soha nem találkoztam, a Szent Heléna kápolnába pedig még az idetévedő turisták, vagy ereklyenézők sem látogatnak le, úgy hogy a Hétbazilika zarándok zavartalanul végezheti ott imáit a Legméltóságosabb Oltáriszentség előtt. (A képeken a bazilika homlokzata, a 2000-es szentév alkalmából Rómába látogató és a Hétbazilika zarándoklatot járó piuszos papok és szeminaristák menete a Szent Kereszt bazilika felé és a három Szent Kereszt ereklyét őrző kereszt látható) 6. A falakon kívüli Szent Lőrinc bazilika – Basilica di San Lorenzo fuori le Mura Ősztől tavaszig nem szabad sokat időzni a Szent Kereszt bazilikában, mert a zarándoklat utolsó temploma, a Santa Maria Maggiore bazilika 18 órakor zár (nyáron sincs sokkal tovább nyitva), és addig még a falakon kívüli Szent Lőrinc bazilikát is meg kell látogatni. Ezért ajánlatos a Szent Kereszt bazilikában csak az imákat elmondani, és a templomot és az ereklyéket egy későbbi időpontban megtekinteni. Már csak azért is, mert ez a templom sokkal közelebb esik Róma belvárosához, mint a következő, a falakon kívüli Szent Lőrinc bazilika, ahova máskor valószínűleg nem lesz időnk és lehetőségünk kisétálni, így a zarándoklat keretében kell megtekintenünk. S mivel ez a bazilika nem csak nagyon szép, de értékes síremlékeket is őriz, nagy élményt jelent a megismerése.
Mint a római beszámoló első részében már leírtam, Szent Lőrincet miután rostélyon megsütötték, a falakon kívül, a CampoVerano temetőben a Szent Ciriaca katakombában,
azaz „ad Catacumbas S. Ciriacae” temették el. Nagy Konstantinus pápa 330-ban érdekes módon nem a sírja fölé, hanem a sírkamra mellé építtette az első bazilikát. A sír köré csak egy félköralakú helyiséget vájatott ki. A legelső „ad corpus”, azaz sír fölé emelt bazilikát II. Pelagius pápa építtette a 6. század végén. Ezt a 13.
században átalakították és kibővítették, és csodálatos, ma is látható cosmata művekkel látták el (ambo, oltár, püspöki szék, húsvéti-gyertya állvány). 1870-ben IX. Pius pápa ismét jelentősen újjáépíttette ezt az ősi, nagy tiszteletnek örvendő templomot, ahova kérésére később őt magát is eltemették.
A zarándoklat Szent Kereszt bazilikától ide vezető útszakaszának a hossza kb. 2 és fél kilométer. A Piazza di S. Croce Gerusalemme, azaz a bazilika előtti téren jobbra fordulva, a Via Eleniana-n elmegyünk Róma legszebb kapujáig, a Porta Maggiore-ig, ahol egy villamosmegállón átkelve, újra a városkapun kívül kerülve, a gyorsforgalmi út alatt, a Viale Scalo S. Lorenzo-n folytatjuk utunkat. Ahol a villamos balra, a gyorsforgalmi út pedig jobbra kanyarodik, mi egyenesen tovább megyünk a Via del Verano-n egészen a temető faláig. Itt vagy a temető fala mellett húzódó kis gyalogúton, vagy – ami szebb – magában a temetőben megyünk el a bazilika bejáratáig.
A Legméltóságosabb Oltáriszentséget rejtő kápolna a templom jobb oldalának végén van, a sekrestyébe vezető ajtó és a kriptába vezető lépcső előtt. Egészen kis kápolnácska ez, melyet csakúgy, mint az előcsarnokot és az egész templomot Szent Lőrinc és Szent István életét és csodáit elmesélő műalkotások díszítik. (A képeken a bazilika épülete, a főhajó és Boldog IX. Pius pápa koporsója látható) 7. A nagy Szűz Mária bazilika – Basilica Santa Maria Maggiore
A kegyes hagyomány szerint, amit legelőször 1250 körül Fra Bartolomeo da Trenti írásából ismerünk, 352-ben, augusztus 5-ről 6-ra virradó éjszaka egy János nevű római patríciusnak és Liberius pápának egy és ugyanazon látomása volt: A Szűzanya utasítást adott nekik, hogy azon a helyen, ahol másnap havat lelnek, építsenek tiszteletére templomot. És valóban, másnap – egymástól függetlenül – útnak indultak, és az Esquilinus dombon a nyári hőségben frissen hullott havat találtak, a hófolt pedig egy bazilika alaprajzára emlékeztetett. Így született meg Havas Boldogasszony ünnepe.
A diadalív 5. századból eredő – négy, egymás fölötti mezőben, szalagszerű elhelyezésben elhelyezett – mozaikjai és az apszis 1295-ben készült nagyszabású mozaikja mind Máriának, az efezusi zsinat „Theotokosz”-ának szerepét és dicsőségét zengik. Az apszis mozaikképe – a ferences Jacopo Torriti alkotása – Isten Anyjának a megkoronázását ábrázolja. Az égi udvar és a szentek alakjai eltörpülnek a két fő alak, az ugyanazon a drágaköves trónon ülő Jézus és Mária mellett! A félköralakú nagy kép alatt még 5 mozaikkép beszél Szűz Máriáról, ezek közül a legfontosabb a középső széles kép, amely Szűz Mária halálát ábrázolja.
A Szent Lőrinc bazilikától a legrövidebb út (csaknem 3 km) a Via Cesare de Lollis-n vezet, mely a jobbra fekvő egyetemi és a balra fekvő diákkollégium épületei között halad felfelé, majd a Via dei Ramni-n folytatódik egészen a városfalig. Itt, a Piazzale Sisto V.-n egy névtelen kapun lépünk be ismét a „falakon belülre”, ahol rögtön a Termini pályaudvar oldalába ütközünk.
A nagy Mária bazilika a Hétbazilika zarándoklat utolsó állomása, melyet nem lehet és nem is kell itt bemutatni, se a zarándoklat végén alaposan megnézni – erre egy másik alkalmat kell találni. A Legméltóságosabb Oltáriszentséget itt is több kápolnában őrzik: a szentségi kápolnában, ahol nem sokkal ezelőtt még Örökimádás is volt, amíg a nővérek el nem fogytak, aztán a confessio-oltártól balra fekvő Borghese (Paolina) kápolnában, ahol a miséket ünneplik, és amelyben egy misztikus Mária-kép látható, melyet a hagyomány szerint Szent Lukács evangélista festett, és amelyet a római nép „Salus populi Romani”, „A római nép üdvössége” néven tisztel. Havas Boldogasszony napját a Santa Maria Maggiore bazilikában különösen szépen ünneplik. Aki augusztus elején jár Rómában, feltétlenül jöjjön el ide e nap délutánján. Az ünnepélyes latin nyelvű vecsernye keretében a főhajó (régen csak a Borghese kápolna) mennyezetéről hópelyheket hullajtanak a 352. augusztus 5-i csodás esemény emlékére. Bár egy katolikusnak nem illik templomban tapsolni, amikor én ott jártam e látványra – teljesen természetes módon – a piuszos szeminaristák és papok is önfeledten együtt tapsoltak az ide sereglett többszáz meghatódott hívővel. Zarándoklatunk végén ne felejtsünk térdet hajtani annál a kápolnánál (lásd a római beszámoló első részét), ahol reggelente a tridenti misét ünneplik Rómának abban a bazilikájában, mely viszonylag a legjobban őrzi az Egyház ősi szellemét, és amelynek saját papjai, ha nem is celebrálják, de legalább megtűrik az igaz katolikus szentmisét. (A képeken az apszis, Szent V. Pius pápa és az ő síremléke látható)
Végezetül álljanak itt egy a Hétbazilika zarándoklatot bemutató német nyelvű mű záró gondolatai:
Aki ezt az utat magára vállalja, az a végére kimerül, és zuhany és ágy után vágyik. De bőven elnyeri jutalmát a hit gyökereihez és forrásaihoz tett útja által, a zarándok ama tapasztalata által, hogy egy cél annál becsesebb, minél nehezebb volt a hozzá vezető út. Ez földi életünknek is a jelképe. A Megváltó nem vette el tőlünk a keresztet, hanem előttünk vitte, és most is mellettünk van, hogy a cipeléshez erőt adjon. Ő azt parancsolta nekünk, hogy a szűk kaput válasszuk, keresztünket magunkra vegyük és így kövessük.
Gyakorlati tanácsok a zarándokok részére
A zarándoklat sikere nem csak lelki, de fizikai tényezőktől is függ. Ezek között az első helyen a megfelelő időjárás és a megfelelő cipő áll. Valahol azt olvastam, hogy egy katolikus számára a jeruzsálemi zarándoklat után ez a római Hétbazilika zarándoklat a legfontosabb. Mindenesetre nagy lelki-testi élményben lesz annak része, aki elvégzi. És minél többször teszi ezt, annál nagyobb élményt okoz. Talán ez is valaminek a jelképe? Talán annak, hogy minél jobban közeledünk a szűk, nehezen járható göröngyös úton a célhoz, annál könnyebb a hepe-hupás, kényelmetlen talajon járni?
Feltéve: 2010. július 19.
|
vissza