„Az Egyház mai válsága a püspökök válsága”, írta May professzor. A világ mai válsága a minden nemű és rangú vezetők válsága – sajnos ez a megállapítás ugyanannyira igaz, mint a professzor úré. Nehéz tudomásul venni, hogy a világ – úgy tűnik – visszavonhatatlanul megváltozott, hogy a civilizációt újra a sötét pogányság ideje váltotta fel. Pedig egy katolikusnak keresztényi kötelessége a világtól való elszakadás. Így annak elfogadása is, hogy a dolgok nem úgy mennek, az emberek nem olyanok, mint amilyennek a múlt tapasztalataiból és olvasmányainkból elképzeltük. Ez az elszakadás ábrándjainktól szinte hasonlít a szerzetesek világtól való elfordulásához (és az értelem, a lélek vértanúságához, talán pont ez az a mártíromság, amit Isten ma ránk rótt). Ha nem vagyunk rá képesek, akkor ez annak a jele, hogy nem vagyunk méltók Jézus követésére, hogy meg nem engedett módon, szinte rendetlenül ragaszkodunk világi dolgokhoz, álmainkhoz, a jóról, a normális életről alkotott emberi elképzelésünkhöz.
G. atya azt mondja, hogy amikor csaknem kétezer évvel ezelőtt a kereszténység elérte Rómát, és elkezdte hódítását az értelmiség körében, a kereszténységet sokan nem vallásnak, hanem filozófiának tartották. Úgy vélték, hogy Jézusban megtalálták Istent, megtalálták az igazságot, a Logoszt, azt, akit vagy amit a görög filozófusok legjobbjai kerestek, és ezzel a filozófiával a világ akkori keretein belül is nyugodtan eléldegélhetnek. Amíg a világ – nagyjából – kereszténnyé nem vált, az Egyháznak nem is voltak más szentjei, csak a vértanúk. (A 400 körül meghalt Toursi Szent Márton volt az első nem-vértanú szent.) A vértanúk (voltak) a legkifejezőbb példái a világgal való kiegyezés képtelenségének. Amikor a keresztényüldözés megszűnt, a szerzetesek vették át a vértanúk szerepét: ők voltak a világtól való elfordulás, azaz a keresztény életeszmény példaképei, igazi megtestesítői. (Nem véletlen, hogy újabb csaknem 1400 év telt el, amíg egy világi, azaz nem szerzetes-papot avattak szentté, Ars plébánosát, Vianney Jánost.)
Nyilván nem túlzás azt állítani, hogy korunk a római birodalom, az akkori civilizáció összeomlásához hasonló kor. Annak idején a katolikus Egyház vette át a világi irányítást is, és teremtette újjá és keresztényivé az emberi társadalmakat. Ma fordított a helyzet: a civilizáció összeomlása az Egyház hitehagyásával, lelki, szellemi gyengülésével kezdődött, sőt, vált egyáltalán lehetségessé.
Maeßen atyától hallottam először 16 évvel ezelőtt, hogy a szabadosságot a legnagyobb diktatúra fogja követni. Williamson püspök úr most szombati cikkében a liberalizmus logikus következményének tartja a zsarnokság kialakulását. Valójában egy nem-liberális istentagadóból is mindig zsarnok lesz, egyszerűen azért, mert az, aki Istent megtagadja, vagy megátalkodottan vétkezik Ellene, az elveszít magából minden jót. Hiszen a jó Istenből származik, tehát a jóban való részesedésünk az isteniből való részesedés. Ha Isten nélkül is jók lehetnénk, akkor ez azt jelentené, hogy valami istennélküli is lehet jó, ez pedig képtelenség. Mivel a világ ma ilyen szabályok szerint működik, a katolikus Egyház is, az összeomlás minden területen kivédhetetlen, és „megváltás” sehonnan nem várható. Ahogy Fellay püspök úr mondta: „Csoda nélkül nem lehet közvetlen megoldás.”
Jézus azt mondta tanítványainak: „Amikor majd látjátok a szent helyen az iszonyatos pusztulást, … akkor, aki Judeában van, meneküljön a hegyekbe. Aki a háztetőn van, ne jöjjön le, hogy kivigye a házából holmiját.” (Mt 24,15-17) 2011. december 7. |
vissza