Az egyházban a Bergoglio és co. által tervezett újításokról szóló minap feltett cikk kapcsán egy olvasó nem értette, hogy mi kifogásolni való van Bergoglio mondataiban, mikor ezek annyira szépek és nemesek: „A keresztény erkölcs központja a szeretet … A felebaráti szeretet a "lélek" belső kegyelmének legtökéletesebb kifejeződése. A végén csak a szeretet számít. … Az emberi méltóság javára történő változásokról van szó.”
Nos, a mai ember, jobban mondva, a humanizmus óta egyre többen és többen – mára pedig már szinte mindenki – azt hiszi, hogy a vallás azért van, hogy az ember lelki, érzelmi szükségleteit, a szeretet, a gondoskodás és ráadásul még a fizikai jólét iránti vágyát kielégítse. Csakhogy ez óriási és alapvető tévedés: A vallás nem az emberek vágyairól szól, hanem az embernek Istenhez, a természetfelettihez való viszonyáról. A Szentírásból pontosan ismerjük Jézus parancsait: a) Mózes törvényeit, melyekből, mint Ő maga mondta, egyetlen i betű sem vált érvénytelenné, és b) az Újszövetség új parancsait, melyeket Ő maga közölt tanítványaival. Ezek a parancsok koroktól függetlenül az Egyház tanításának állandó, változhatatlan részét képezik. „Dogma: a. m. hittétel, vagyis Istentől kinyilatkoztatott és az Egyháztól ilyennek nyilvánított vallási igazság, tan, vagy ezeknek a tanoknak összessége. A Vatikáni Zsinat (1870) kihirdette, hogy a katolikus hitnek és a dogmáknak tárgyához nem csak az tartozik, amit az Egyház ünnepélyesen hittételnek nyilvánított ki, s aminek ellenkezőjét eretnekségnek minősítette, hanem az is, amit az Egyház rendes tanítói hivatalának gyakorlásában, mint a hit tárgyát állít a hívek elé. Ezen az alapon megkülönböztetünk ünnepélyesen kihirdetett (definiált, deklarált) s ünnepélyesen ki nem hirdetett dogmákat (dogmata definita és non defintita). … Legalapvetőbb dogmák az úgynevezett főigazságok, melyeket minden felnőtt katolikus hívőnek ismernie kell. A többire nézve elegendő hinni általánosságban mindazt, amit Isten kinyilatkoztatott, s az Egyház tanít. E megkülönböztetés azonban nem jelentheti, hogy szabad volna különbséget tenni «alapvető» és «nem alapvető» dogmák közt oly értelemben, hogy utóbbiakat esetleg nem is kell okvetlenül hinni. Ilyen értelemben különbséget tenni dogma és dogma között nem lehet, mert minden dogma Isten csalhatatlan kinyilatkoztatása és az Egyház tévedésmentes tanítótekintélye alapján egyformán igaz és bizonyos. Bár a dogma materiális tárgya lehet alsóbbrendű, de formális tárgya, azaz Isten igazmondása mindig ugyanaz. Azért jellemző minden tulajdonsága minden dogmának a változatlanság is. A dogma csak annyiban van fejlődésnek alávetve, amennyiben oly igazság, melyet addig más igazságokkal együtt s azokban bennfoglalva (implicite) hittek, idők múltán kifejezetten (explicite) tárgya lesz az Egyház hitének s esetleg definícióban is részesül (pl. a szeplőtelen fogantatás dogmája).” (Katolikus Lexikon, 1931)
Az Egyház tehát teljesen egyértelműen leszögezte, hogy „mivel Isten a legfőbb törvényhozónk, a (katolikus) vallás legszentebb és legsürgetőbb kötelességünk”, és azt is világosan megmondta, hogy egy katolikusnak mit kell hinnie, és mit nem szabad cselekednie. Ezen igazságokon senki semmikor nem változtathat, hiszen mindezen hittétel „Isten csalhatatlan kinyilatkoztatása és az Egyház tévedésmentes tanítótekintélye alapján egyformán igaz és bizonyos”. A fentebb említett olvasó felvetésére tehát a válasz az, hogy a katolikusnak nem saját méltósága vagy saját vágya, elképzelése, jóléte a legfontosabb, hanem az, hogy engedelmeskedjen Istennek. Akik nem így tesznek, illetve nem igyekeznek őszintén így tenni, azok nem lehetnek a katolikus Egyház tagjai. Mivel az ördög és szolgái, köztük az eretnekek szólamai csábítóak, és körmönfontan mindig a jóságra, a türelemre, a szelídségre, az irgalmasságra hivatkoznak, ezeket az igazságokat mindig észben kell tartani, vagyis nem elég csak egyszer megtanulni, különben még a jószándékú ember is könnyen megtéved. Különösen akkor, ha körülötte mindenki a "jósággal" és az "irgalmassággal" érvel. A Szentírásban egyértelműen olvasható, hogy Jézus ezt parancsolta tanítványainak: „Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket! … és tanítsátok meg őket mindannak a megtartására, amit parancsoltam nektek.” (Mt 28,19-20) – Jézus eme szavaiból az következik, hogy az Egyháznak minden korban az a feladata, hogy az Úr parancsait, „mint a hit tárgyát állítsa a hívek elé”. – De Bergoglio és csapatának eddig végrehajtott, és most bevezetésre kerülő reformjai szöges ellentétben állnak Isten parancsaival, a Szentírás szavaival. Ezt ma már senki nem tagadhatja, hiszen annyira nyilvánvalóak. 2023. augusztus 17-én került fel a honlapra Szembe úszni az árral címmel Szent Perpetua és Szent Felicitas vértanúságáról szóló cikk. Ebben olvashatóak a következő mondatok: „A keresztény élet más volt, mint amihez a pogányok évezredek óta hozzá voltak szokva. A keresztények nem tették ki újszülött gyermekeiket, másképp viszonyultak az idősekhez és a betegekhez; egyszóval, erkölcsileg egészen másképp viselkedtek, mint kortársaik. Nem vettek részt a társadalmi, közösségi rendezvényeken (pl. cirkuszi játékok). És mindazt visszautasították, ami a túlzott fogyasztással függött össze. A keresztények másféle életformájuk, szokásaik miatt kezdetektől fogva gyanúsak voltak a többiek számára, különösen azért, mert mielőtt keresztények lettek, ők is ugyanúgy viselkedtek, mint a többiek. De attól kezdve, hogy hívők lettek, mindattól elfordultak, amit mások csináltak, és ahogy mások éltek. .. A keresztény élet kritériuma a keresztény etika és erkölcs. Hogy a nő-férfi viszonyuk más volt; hogy egy férfinak egy felesége volt, akit nem hagyott el, és aki mellett nem tartott szeretőket, szemrehányást jelentett azok számára, akik nem így éltek. … A keresztény férfiak nem tartottak fenn szexuális kapcsolatot más férfiakkal – mindezek olyan magatartásformák voltak, melyek eltértek az akkori erkölcsi szokásoktól, és ez már önmagában szemrehányásként, erkölcsi támadásként, veszélyként jelent meg az akkori emberek előtt.”
A vértanúk aktáiban és az Egyház történetében rengeteg adat található arról, hogy a keresztények imént említett viselkedése milyen nagy mértékben hozzájárult a kereszténység terjedéséhez. Hiszen a pogányok közül a jobb lelkűeket, a nemesebb gondolkodásúakat vonzotta a keresztények bátorsága, hithűsége, és mindig akadtak közöttük olyanok is, akik vértanúságuk alatt mutatott bátor viselkedésük láttán tértek meg.
|
vissza