Év végén szokás számadást csinálni – így tett például Zaby atya is, aki honlapján, „Jahresrückblick – Visszapillantás az elmúlt évre” című írásában azon eseményeket járta még egyszer végig, melyek a katolikusok életében 2014-ben a legfontosabbaknak bizonyultak.
Nos, ha én pillantok vissza az elmúlt egy évre, akkor legelőször azt látom, hogy még a megszokottnál is turbulensebb volt. Ahogy korábbi cikkemben már beszámoltam róla, ebben az évben hagytam ott az FSSPX „nyugodt”, csaknem „normális egyházi” struktúrájában eltöltött 19 évemet, és lettem kis kitérővel „szabadúszó”. Valójában csak az történt velem (és még néhányunkkal), ami az ú. n. II. Vatikáni Zsinat óta azokkal a katolikusokkal történt és történik, akik – kerül, amibe kerül – tényleg az igazságot keresték, keresik. Urunk szavai alapján, mondhatnánk úgy is, Jézust, aki az igazság – és nem egy „gurut”, aki az egyik hazugság helyett egy másik hazugságot hirdet, de akire úgy lehet feltekinteni, ahogy csak Urunkra, Jézus Krisztusra kellene és szabad.
Weinzierl és Zaby atyák csakúgy, mint az elmúlt 50 év katolikus írói – például az Einsicht-ben – nagy tudással, elkötelezettséggel és a katolikus hithez való nagy hűséggel tárták/tárják fel a problémákat, mutattak rá a „tradicionalista mozgalom” jóvátehetetlen teológiai vétkeire, de megoldást nem kínáltak/nem kínálnak. Füzesi Zsolt is elsősorban ezt hiányolta az őszi előadás kapcsán: „Mert lehet, hogy túl praktikus beállítottságú vagyok, de engem a megoldások egy bizonyos ponton túl jobban érdekelnek, mint a már-már öncélúnak tűnő puszta helyzet-elemzések. De azt hiszem egy tengeren hánykódó és fuldokló hajótörötten nem lehet számon kérni, ha a megoldásokat keresi, és a megmenekülés lehetőségeit latolgatja, és kisebb érdeklődést mutat a hajó elsüllyedésének rejtett mozzanatai iránt.” Megoldást viszont senki nem tud adni, mert ahogy Wendland professzor is írja, a maihoz hasonló helyzet még soha nem fordult elő az Egyházban, tehát nem találunk ott útmutatót, másfelől pedig azért, mert a helyzet szörnyűségét alig-alig fogja fel valaki, és az egyetlen lehetőségnek tűnő megoldás annyira ellenkezik mindazzal, amit eddig az Egyházról tanultunk, hogy nehéz még elhinni is, nem hogy másokkal elfogadtatni. Persze egy papnak vagy teológusnak még nehezebb a dolga, hiszen mint „szakmabeliként” az ő szavai többet nyomnak a latban, nem beszélhet csak úgy a „levegőbe”. Viszont, aki azt az utat választja, amit én, ez a honlap, és az ezévi „botrányok után” megmaradt katolikusok kis csoportja, az emberi természeténél fogva vágyik valamifajta magyarázatra.
Dr. Hugo Maria Kellner egy 1976. januári levelében, amit az Einsicht újság 1980. decemberi számában közölt, Urunk Jézus Krisztus két mondatát vetette össze, és ezekből szűrte le következtetéseit. Az egyik, Lukács 18,8 így szól: „Csak az a kérdés, hogy amikor az Emberfia eljön, talál-e hitet a földön?” A másik meg így: „A pokol kapui sem vesznek rajta erőt” [mármint a Péterre, azaz a sziklára épített Egyházon] (Mt 16,18). És mivel mindkét mondat Urunktól származik, csak akkor teljesülhet be mindkettő, ha az Egyház nagyon-nagyon, elenyészően kevés hívőre zsugorodik – ahogy ezt Dr. Kellner megállapítja. Dr. Kellner arra is felhívja a figyelmet, hogy míg a keresztények, mint például a nagypénteki könyörgésekben, mind a szakadárok, mind az eretnekek, mind a pogányok, mind a zsidók megtéréséért imádkoznak, az aposztatákéért nem! Szent Pál apostol is azt mondja, hogy a vég előtt előbb jönnie kell a nagy hitehagyásnak. És ami az elmúlt 100 évben történik, az nem más, mint a keresztények hitehagyása, nemcsak napjaink, de már az elmúlt 50 év eseményei is csak ezzel, a már folyamatban levő hitehagyással magyarázhatók. Isten azért teremtette az embert, hogy az Őt dicsőítse, és ha az ember ezt már nem teszi, akkor megszűnik a létjogosultsága. A „katolikus” hivatalos egyház hitehagyása legalább 100 éve folyamatosan tart, napjainkban csak felerősödött, és ez a hitehagyás nem visszafordítható folyamat! A bárka épül… csak az van még hátra, hogy elkészüljön. Az elmúlt hónapok hitvitái során egyre többször feltűnt számomra Urunk Jézus Krisztus tanításának egyik jellegzetessége: amit röviden úgy lehet összefoglalni, hogy a katolicizmus nem törvény-vallás. Jézus nem véletlenül beszélt példabeszédekben, és nem véletlenül mondta oly sokszor, hogy akinek füle van a hallásra, az hallja meg. Ha ehhez hozzátesszük azt, hogy a katolikus vallás nem valamit, hanem valakinek hisz, azaz Isten szavának (ahogy azt az Egyház Tanítóhivatala a hívek elé tárja), akkor még világosabbá válik, hogy Jézus azt akarta, hogy az emberek az Ő szavai és tettei hatására, és ne száraz parancsokra váljanak követőivé. Vegyük csak Myra Davidoglou „TE VAGY KRISZTUS, AZ ÉLŐ ISTEN FIA” című cikkét. Például milyen egyszerű lenne az érvelés, ha Jézus Kaifás főpap kérdésére: „Esküvel kényszerítlek az élő Istenre, mondd meg, te vagy-e a Messiás, az Isten Fia?” (Mt 26,63), határozottan azt felelte volna, hogy „Igen, én vagyok a Messiás, az élő Isten Fia”, és nem azt, hogy „Magad mondtad – De mondom nektek, mostantól, látni fogjátok az Emberfiát, amint a Mindenható jobbján ül” (Mt 26,64).
Nehéz jól érthetően szavakba öntenem, de számomra úgy tűnik, hogy a Szentírás számos állítása nem akar „szájbarágás” lenni, hanem meghívás Isten szavának a befogadására, és az ebből következő újjászületésre.
Valami ehhez hasonlót fejezett ki C. S. Lewis „Az ember likvidálása” könyvében ezzel a mondattal: „Inkább kártyázom egy olyan ellenféllel, aki nem hisz az erkölcsi alapelvekben, de abban a meggyőződésben nevelkedett, hogy »egy úriember nem csal«, mint egy kifogástalan erkölcs-filozófussal, aki csirkefogók között töltötte gyerekkorát.” – Vagyis a hitre lefordítva: a katolikus tanok kifogástalan ismerete nem tesz valakit katolikussá. Egy régen élt, tudatlan, egyszerű parasztasszony, aki élte a hitet, amit a régi egyházi népénekekből tanult meg, még gondolkodásában is sokkal katolikusabb volt, mint egy mai „írástudó”, hát még tetteiben és lelkületében!
Jézus tanításával nem írástudókat, hanem „Istennel érző” embereket akart nevelni, azért beszélt az egyszerű néphez és nem a farizeusokhoz és írástudókhoz. Isten, amikor először pusztította el a földet, mindössze nyolc személyt talált, aki igaz volt, és akiket ezért megmentett. Vajon korunkban hány embernek felel meg ez a nyolcas szám? És vajon, mit kell tennünk, hogy mindenképpen közéjük tartozzunk? Egyet biztosan: nem hallgatni a többségre, nem a széles, kényelmes úton járni, nem a tág kapun akarni bemenni Istenhez.
|
vissza