BEVEZETÉS I. rész: AZ ERKÖLCSI ÉLET ALAPELVEIRŐL II/A. rész: AZ EMBERRÉ-LEVÉS ALAPELVEI II/B. rész: BEVEZETÉS A SZENT SZABADSÁGHARC TITKAIBA 8.-21. fejezet 22.-28. fejezet III. rész: HOGYAN LESZÜNK ISTEN GYERMEKEIVÉ? 1.-9. fejezet 10.-17. fejezet 18.-26. fejezet (Vége)
|
HOGYAN LESZÜNK EMBEREKKÉ? A) AZ EMBERRÉ-LEVÉS ALAPELVEI
A Genezis első lapjai adják kezünkbe a kulcsot, mellyel az emberiség, s az egyes ember életének titkát meg tudjuk fejteni.
1. Mikor az első ember kikerült a Teremtő kezéből [a bűnbeesés előtt], háromféle isteni adománnyal lépett a világba. Ezen adományok: 1) az emberi természet, 2) a) az emberi természet összhangja, b) a fájdalomtól való mentesség, c) a feltételes testi halhatatlanság (posse non mori) mint ráadás az emberi természethez, s 3) az isteni bőkezűség koronája: a megszentelő malaszt. A fájdalomtól való mentesség, a feltételes testi halhatatlanság nem folynak az ember természetéből, hanem hasonlóan ráadás voltak az ember természetéhez (dona praeternaturalia). A megszentelő malaszt meg éppenséggel az isteni szeretet és bőkezűség koronája volt, mely mintegy kiürítette az isteni adományok kincstárát (Donum supernaturale). Ádámot tehát Isten három fajta adománnyal halmozta el: 1) természetes, 2) természeten kívül való, és 3) természetfelett való adományokkal. [lásd ezzel kapcsolatban Turgonyi Zoltán tanulmányát: A kereszténység]
2. Az isteni szeretet nagyszerű sorsot szánt Ádámnak és az emberiségnek: rövid földi próba után testi halál közbejötte nélkül akarta örök mennyei életben részesíteni, hol a megszentelő kegyelem örök világossággá lesz, melyben az ember színről-színre látja Istenét és e látás miatt az Istent szeretve a boldogság tengerében úszik.
Mekkora naivság azt hinni, hogy az emberiség sorsa egy almán fordul meg – ahogy a hitetlenség mondja. Mekkora korlátoltság – mondjuk erre mi – a hívőkre ilyesmit ráfogni! Nem egy alma-szemről van itt szó, hanem arról, hisz-e az ember Teremtő Istenének (halállal halsz meg), meghódol-e az ember legfőbb Ura parancsolata előtt (a jó és gonosz tudásának fájáról ne egyél), szóval meghódol-e eszével és akaratával Istennek!
3. Ádám nem egy különálló emberként állott a nagy próba előtt, hanem mint az emberi természet egyedüli birtokosa, mint az emberiség feje és képviselője. Azért volt elhatározása az egész emberiség sorsára befolyással. Az egész emberiség fizikailag s erkölcsileg összefügg Ádámmal: az emberi természetet minden ember Ádám útján nyeri, s mivel Ádám, mint az emberiség atyja, vétkezett, bűne következményeiben minden ember részes.
Akiben nincs megszentelő malaszt, mely az örök élet csirája, nem juthat mennyei boldogságra, úgy miként az, aki nem születik e világra, nem él e világban.
4. »De ha a szolidaritás (az Ádámmal való fizikai és erkölcsi összefüggés) taszított minket a romlásba, megint a szolidaritás az, ami minket megszabadít, s a jó, ami belőle fakad, felülmúlja a rosszat, amit a szolidaritás hozott ránk. Az első Ádámot a második követi: az Elsőszülött, az új nemzedék isteni feje, aki ellentétes értelemben érvényesíti a szolidaritást: „Valamint tehát egynek vétke által minden emberre szállott a kárhozat, úgy egynek igazsága által minden emberre az élet megigazulása.” (Róm 5,18)« (L. Lacordaire 28. Confer) 5. Az Úr hősi küzdelme s rettentő halála árán visszaszerezte számunkra a megszentelő malasztot, az örök élet csiráját, s ily módon lehetővé tette nekünk a bemenetelt az örök életbe. Ugyanakkor a természeten kívül való adományokat 1) a test és lélek összhangját, 2) a fájdalomtól való mentességet, 3) a testi halhatatlanságot halál közbejötte nélkül, mik különben sem járnak ki az emberi természetnek, az Úr nem szerezte vissza, hanem üdvös büntetésképp meghagyta számunkra. A fájdalom, a test és lélek meghasonlása, a halál kitűnő szerek az élet könnyelműsége ellen, fenyítő ostorok, melyek Isten felé hajtják az embert.
6. Mi tehát a helyzet a bűnbeesés óta? A bűnbeesés óta ellentét van az ember teste és lelke között, s maga a test az, mely küzdelemre hívja ki a lelket, s a földi életre a próba bélyegét üti. Az ember testi emberként születik s életfeladata, hogy lelki emberré legyen, vagyis oly emberré, kiben a lélek lett úrrá a test felett. Az Úr Jézus segítsége sikeressé teszi [teheti] a próbát, s a lelki embernek megadja a természetfölötti életet. 7. Ádámra nézve egy tilalmi parancsolat volt a próbakő: ránk nézve már a Tízparancsolat az élet útja és próbája. A Tízparancsolat megtartásával leszünk lelki emberré, s mutatjuk meg, hogy meghódolunk Isten felsége előtt. Egy szentre nézve semmi jelentőséggel nem bír a lopás, a káromkodás stb. tilalma: ő már lelki ember, kiben a lélek az úr, neki erkölcsi lehetetlenség a lopás, a káromkodás stb. Így Ádámnak sem lehetett a Tízparancsolat a próbaköve: mivel benne a bűnbeesés előtt teljes összhangban volt a test és a lélek, semmi ellenkezés sem lakozott lelkében a Tízparancsolat ellen, ő meghagyás nélkül is a Tízparancsolat útjain járt. A Tízparancsolat a rendetlen hajlamú embernek a próbaköve.
8. Az egész erkölcsi életnek a titka tehát az érzéki hajlamok és vágyak megfékezése; mikor e hajlamok és vágyak az eszes természet, a Tízparancsolat ellen törnek, melyek az eszes természet követelményei.
9. Mikor „a testi embert” legyőzzük önmagunkban, s a lélek uralmát a test fölött biztosítjuk: 1) beleilleszkedünk a világegyetem rendjébe, melynek nagy törvénye, hogy az alsóbb engedelmeskedjék a felsőbbnek; 2) a lelki ember kialakításával alkalmassá tesszük önmagunkat arra, hogy a megváltás gyümölcseit magunkba fogadjuk; 3) a lelki emberért vívott harcunkkal érdemszerzővé tesszük életünket. 10. Bármennyire is éhes, vagy szomjas vagy, ha egy hitelt érdemlő ember azt mondja neked: „ölő méreg van ebben az ételben, vagy ebben az italban” – nem kérsz belőlük. Légy épp oly okos az erkölcsi életben, és – élni fogsz. A súlyos kísértés, mikor valamely rendetlen hajlam követelőzve forrong, a próba nagy pillanata. Az érzéki vágy hevesen sürgeti: „Egyél!” Az ész azt mondja: „Ne egyél, mert ölő méreg van a bűn élvezetében.” Ha eszel, meghalsz. Ha nem eszel, élsz. Mit fogsz tehát választani: az életet-e, vagy a halált?
1. Az élet isteni Szerzője és Szakértője azt mondja: ,,Ne véljétek, hogy békét jöttem hozni a földre; nem jöttem békét hozni, hanem fegyvert” (Mt 10.34) –, s már Jób hirdette: „Militia est vita hominis super terrain” – „küzdelem az ember élete a földön.” (Jób 7,1) Az ember élete tehát a harc jegyében áll. A földi életnek próbajellege megpróbáltatás, harc, melynek ez a tétje: hűek maradunk-e Istenünkhöz? 2. A harcot akár akarjuk, akár nem, ránk kényszeríti házi ellenségünk, a rendetlen hajlam. Egy régi közmondás azt tartja: Si vis pacem, para bellum [kb. ha békét akarsz, kezdj háborúba]. Ez szó szerint igaz az életnek lelki harcában: a rendetlen hajlam addig fészkelődik, ágaskodik bennünk, míg rendszeres harccal le nem győzzük. Külső ellenségeink: a gonosz lélek s a világ is csak házi ellenségünkkel szövetkezve árthatnak nekünk.
3. E harcban a test és a lélek között arról van a szó, ki legyen az úr a házban; a test-e, vagy a lélek. Akiben a lélek kerekedik felül, az lelki ember, akiben a test az úr, az testi ember.
4. A lelki ember tartja: miképp a szem a test vezére és kalauza: úgy legyen a látó ész az élet vezére és kalauza. Azért mindenkor az ész ítélőszéke elé idézi a test vágyait, kívánságait. Ami megegyezik a lélek természetével, méltóságával, azt megengedi számára: ami ellenkezik az eszes természettel, azt megtagadja tőle.
5. Miként a növény, az állat a maga természete szerint él, s megvalósítja a növény, az állat ideálját, eszményét: úgy a lelki ember az ész uralmával megvalósítja az „ember” eszményét, mert eszes természete szerint, vagyis emberként él. 6. A lelki embernek szöges ellentéte a testi ember, akinek életelve „engedni a természetnek”, de nem az eszes, hanem az érzéki természetnek, az alsóbb állati embernek. A testi ember evangéliuma tehát az érzéki élvezet, melynek legföljebb a test egészsége szab határt, hogy mennél többet s mennél tovább tudjon „élvezni”. Sokszor azonban az érzéki élvezet még az egészséget is feláldozza; a részegeskedő, a parázna nem egyszer nyitott szemmel rohan a romlásba, mely az egészség vesztét is jelenti.
7. Míg a lelki ember ura, a testi ember engedelmes szolgája a testének, nemcsak a test, de még a lélek tehetségeit, a szellemi javakat is a test szolgálatába állítja. A testi ember kétféle módon használja ki lelki tehetségeit a test szolgálatában: 1) élvezeteket teremt velük a test számára; 2) igazoló elméleteket készíttet az ésszel az érzéki élvezetek igazolására. Sajtó, irodalom, színház, művészet, csak úgy ér valamit a testi ember szemében, ha az élvezetre éhes állat is megkapja a magáét. Ez a kulcsa a modern kultúrjavak megrontásának, megfertőztetésének az érzékiségtől.
8. Az állatot érzéki vágyak vezetik, melyeknek az ösztön szab irányt és korlátot: a testi embert is érzéki vágyak vezetik, s ezért a testi ember állati ember; de mivel benne hiányzik a korlátozó ösztön, a testi ember szertelenségre hajló rendetlen állat.
9. Micsoda viszonyban van a „művelt”, a „tudós” ember a lelki emberrel?
Mivel az erkölcsi műveltség minden ember célja, azért mindenki számára elérhető kincs, holott az észbeli műveltség sok ember számára éppúgy elérhetetlen, mint a gazdagság. Szóval az erkölcsi műveltség megfér a szegényes szellemi és anyagi kultúrával.
Az anyagi kultúra is vívmány, kincs; még nagyobb kincs a szellemi kultúra; de mindkettő csak viszonylagos érték; feltétlen s örök érték csak egy van: az erkölcsi kultúra. A kezdetleges anyagi és szellemi kultúrában élő hegyi pásztor, aki igazában lelki ember, százszorta több ember a szalonhősnél, ki a legnagyobb szellemi és anyagi kultúrában él, de az állatsorból még ki nem emelkedett. Az okos ifjú jelszava azért: Sok tudás, sok anyagi kultúra, de még több erkölcsi műveltség, – mert csak ez üti „emberré” az embert!
1. A szabadság negatív értelemben mentesség az illetéktelen korlátozástól.
2. A lélek szabadságát csak egy ellenség fenyegeti: a rendetlen hajlam túlkapása. 3. Mivel a lelki ember úr a teste fölött, azért ment a test illetéktelen befolyásától, vagyis a lelki ember az igazában szabad ember. Ő, csakis ő igazán szabad ember! A testi embert elhalmozhatják mindenfajta külső szabadsággal: vallási, politikai, gyülekezési, sajtószabadsággal stb. stb. ő egyikkel se tud élni, mert saját házában, saját belsejében a rendetlen hajlamok és vágyak nyomása alatt áll, melyek őt a szabadsággal való visszaélésre unszolják. A testi ember a vallás ellen támad, a politikában magánérdeket hajszol, gyűléseken a házasság, a magántulajdon ellen izgat, a sajtóban hazudik, rágalmaz, a tudományban megtéveszt stb.
4. A lelki ember akarata ment a rendetlen hajlam nyomásától, s akadék nélkül tud saját tárgya, a jó után törekedni. A jó korlátjának áttörése: a bűn, visszaélés a szabadsággal, szolgaság és pedig csúnya szolgaság: „Aki bűnt tesz, a bűnnek szolgája.”
5. Mivel a lelki ember akaratát nem kötik meg rendetlen vágyak, az esze magába tudja fogadni az igazságot az Úr szava szerint: „Boldogok a tiszta szívűek; mert ők meglátják az Istent.” (Mt 5,8)
Mint minden, az ész is saját természete (a logika törvényei) szerint működik: ész, logika, igazság a megismerés tényezői. Minden tévedés, vagy abból származik, hogy az igazság helyét látszat foglalja el, vagy abból, hogy az ész túlteszi magát a logika törvényein. A lelki s a testi ember tévedései egyformán e két forrás egyikéből fakadnak. Ámde más és más a lelki s a testi ember viszonya a valláserkölcsi igazsághoz. Gyarlóságból a lelki ember is tévedhet: errare humánum est. 6. Az élet isteni szerzője, az Úr Jézus Krisztus előbb az Atya művét, a természetet gyógyítja meg azáltal, hogy a testi embert lelki emberré formálja, aki azután magába tudja fogadni „az élet igéit” és a megszentelő kegyelmet. Ha felnőtt ember akar megkeresztelkedni, aki súlyos összeütközésbe jutott a Tízparancsolattal, vagy a megkeresztelt ember a bűnbánat fürdőjében akar megtisztulni: előbb őszinte megbánással összhangba kell jutniuk az erkölcsi renddel, legalább nagyjában lelki emberekké kell lenniük, mert csakis így fogadhatják magukba a megszentesülés kegyelmét. 7. A Krisztus követelte újjászületés (Jn 3,5) tehát kettőt jelent: 1) a testi embernek lelki emberré való változását; 2) a lelki embernek Isten gyermekévé való felemelését a megszentelő kegyelem által. Ezen újjászületés gyümölcse „nova creatura”, „új teremtmény.” (Gal 6,15) A kettős újjászületés egyszerre is végbe mehet; az „előbb” nem időbeli, hanem logikai rendet jelez, vagyis az összhang az erkölcsi renddel a kegyelem befogadásának feltétele. A lelki embernek teljes kialakítása nem egy napnak, hanem egy életnek munkája.
8. A megszentelő kegyelmet az egész világ sem szerezheti meg számunkra, ez az isteni szeretetnek és mindenhatóságnak isteni adománya.
„A képzelhető legmagasabb fokú szellemi műveltség sem állja útját az anyag győzelmének, ha felülről jövő igazság meg nem oldja a szolgaság kötelékeit.” (Foerster) A szintén protestáns Paulsen halála előtt pár hónappal így írt: Joggal hangsúlyozza Foerster, hogy a régi Egyház életünknek erkölcsi kiművelése és átszellemesítése dolgában elévülhetetlen érdemeket szerzett azzal, hogy az akaratnak fegyelmezését fő feladatának tekintette, hogy a szentekben az önmegtagadás hőseit nevelte. Hogy mi is ebből az örökségből élünk, előttem is világos. Hogy könnyelműségünkben ezt az örökséget eltékozoljuk, hogy a perverz elméletekkel elpusztítani engedjük, ez valóban nagy veszedelem.” 9. Az Úr Jézus 1) minden tévedés nélkül adja elénk az erkölcsi rend törvényeit, 2) a hitigazságokban hatalmas indító okokat ad a cselekvésre, melyekkel a természetes ember nem rendelkezik, s joggal mondhatta: „Veritas liberabit vos”, „az igazság megszabadít titeket”, 3) segítő kegyelmében oly erőt ad, minő nem áll a természetes ember rendelkezésérc, 4) példájával tanít és magával ragad.
Hogyan lesz úrrá az ember a külső természet felett? Ha csupán szemének látó ereje, lábának gyorsasága, karjának hatalma áll rendelkezésére, nem sokra viszi; mikor azonban magába a külső természetbe nyúl és szemét megerősíti a lencsék nagyító erejével, lábának gyorsaságát a vágtató paripa vagy a gyorsvonat száguldásával pótolja, karjának hatalmát a gőzök s a gázok hajtotta motorok és gépek energiájával gyarapítja: akkor szinte félelmetes úrrá lesz a külső természet felett. Hogyan lesz úrrá az ember tulajdon belsejének forrongó kis világa felett? Az elfogulatlan ész belátja, hogy a Tízparancsolat az emberi természetben gyökerezik, hogy a Tízparancsolat alkotta erkölcsi rend híjával sem az egyén, sem a társadalom nem boldogulhat, az elfogulatlan józan ész felismeri, hogy egyedül az önmegtagadás kardja az a fegyver, mellyel az ember szabadságát kivívhatja. De mi haszna mindebből, mikor az ember ugyanakkor rémülettel azt is kénytelen felismerni, hogy karja erőtlen az önmegtagadás kardjának forgatására, lába gyenge arra, hogy a Tízparancsolat útját megjárja. A természetes embernek, az önmagára támaszkodó embernek nincs ereje a jóra, nincs ereje arra, hogy a rossz csábításainak ellenállni tudjon. Az egész ókori és modern pogányság még csak hatékony okkal sem rendelkezik a bűn megutálására, még csak mintaembert sem tud alkotni. A stoa mintaembere, ki Phalaris (Kr. e. 571-555) szicíliai kényúr ércbikájában sül meg, s nem érzi a fájdalmat, elmebeli szörny s nem mintaember. Hol van szabadulás és erő az ember számára? Amint a természetet azzal hódítja meg az ember, hogy magán kívül keres és talál segítséget: tulajdon kis világában úgy lesz úrrá, hogy magán kívül, a vallás isteni birodalmában keres és talál erőt a harcra, a szabadságra, a jóra. A vallás biztos és tág alapot ad az erkölcsnek: itt az erény nemcsak szép, hanem az örök boldogulás kelléke. Itt van mintaember, minőt a legtüzesebb képzelet se tud kigondolni: Krisztus remek példája a lelkesedés óriási energiáját kelti a lélekben. Krisztusnál az ember látja, hogy a szabadság, az a kívánatos, drága szabadság nem öncél, hanem eszköz a bőségesebb és boldogabb életre. Krisztussal az ember végtelen boldogságának tudata az örökkévalóság óriási gondolatainak, az ítéletnek, mennyországnak, pokolnak az energiája száll a lélekbe. Itt egy mindenható s végtelenül irgalmas Istennek a karja áll rendelkezésünkre. Szóval a hit éppen azt adja meg, amije nincs a természetes embernek: hatalmas indító okokat és isteni segítséget a jóra, az erkölcsre. A hit ráteszi az ész szemére a messzelátót, mellyel az ember Istenig s az örökkévalóság határáig lát el, s oly igazságokat tár a lélek elé, melyek hatalmasan tüzelik, magukkal ragadják a lelket: Csak a keresztre kell néznie a hit szemével, s akkora utálat száll a lélekbe a bűn iránt, aminőt az ész-okok soha nem keltettek benne.
A földnek is van tulajdon melege, de a nap•világossága és melege nélkül nem volna élet rajta: Az erkölcsi élet is csak a felülről jövő világosságban és melegben tenyészik. „Idegen segítség nem kell nekünk, mondják a túlzó szabadság őrültjei, mi tulajdon erőnkből akarunk boldogulni.”
1. Ész, igazság és logika a tudás tényezői. Mikor az ész megismeri az igazságot, és logikus következtetéseket von le a megismert igazságból: akkor szabadon, vagyis helyesen gondolkodik. E helyes gondolkodásnak eredménye a tudomány. A szabad, vagy helyes gondolkodásnak ellentéte a megkötött gondolkodás, vagy elfogultság. Ilyenkor illetéktelen tényezők hatnak az észre, s a megkötött gondolkodás eredménye az áltudomány, a látszat s illúziók tudománya. Erről mondja a dolgok mélyére néző Arisztotelész: „A szofisztika álbölcsesség, mely valójában nem bölcsesség, s a szofista oly férfiú, ki ezzel az álbölcsességgel, mely nem bölcsesség, üzérkedik.”
2. Mi európaiak azt tartjuk, hogy az ópium, a hasis (kender) szívása nem életszükséglet, hogy ezen élvezetek nélkül nagyon kellemes lehet az élet. Mi csak leírásból ismerjük ezeket az élvezeteket s nem is kívánkozunk utánuk. És az orvosi tudomány nekünk ad igazat, kitanít minket, hogy ezek az élvezetek a testi-lelki romlás eszközei. 3. De nemcsak Ázsiában otthonos az álbölcsesség, Európa szintén bővelkedik a test bölcsessége gyártotta elméletekben. Évezredeken át nagyon jól megvoltunk a szesz gyakori élvezete nélkül, három század előtt a dohányt meg éppenséggel nem is ismertük: Ma az európaiak szesztengerben, a dohány füstfelhőiben élnek. S bár a józan ész azt tartja, hogy az emberi szervezetnek nincs szüksége se szeszre, se nikotinra, hogy főleg a szesz folytonos vagy mértéktelen élvezete az ember testi-lelki romlását okozza: a test és dohányélvezet rabja azt tartja, hogy az ő élvezetei nélkül üres az élet, szinte rosszul lesz a puszta gondolatra, hogy le kellene mondania élvezeteiről. A szesz rabja éppenséggel egész költeményekkel cifrázza bálványát; szerinte a szesz erősít, melegít, hűsít, gyógyít, kedvre derít. Körülötte emberek élnek, kiknek eszükbe se jutnak az ő élvezetei, kik ostoba pazarlásnak nézik élvezeteit, a tapasztalat meg arra tanítja őt, hogy a szeszre szerzett hőskölteményei merő hazugságok, hogy a szesz gyengít, betegít, szegényít, bolondít – de ő nem hisz nekik. Íme, az elfogultság hatalma.
4. A világ legnagyobb szofistája a fajfenntartás ösztöne. Találóan írja a híres Foerster: „Mivel ezen elemi erők (érzéki ösztön, vágyak, szenvedélyek) a legtöbb emberben tudatosan vagy öntudatlanul a ház urai, vagy legalább rendkívüli befolyással vannak gondolkodásukra, ezen alanyi megkötöttségből kétségbevonhatatlanul következik a nagy tömeg illetéktelensége arra, hogy erkölcsi téren erről tárgyilagosan gondolkodhassék.”
A lovagiasság az erénynek tisztelete, a gyöngének védelme. Az igazi férfiú úgy tudja, hogy minden nőnek becsülete annyit ér, mint annak a nőnek erénye, ki őt a világra szülte. Az igazi férfiú szemében a liliomtipró nővadász gonoszabb a betörőnél s rablónál, ki csak szükség esetén gyilkol, de a prédára törő nővadász mindig megöli áldozatában azt, ami vagyonnál s az életnél is drágább: az ártatlanságot és becsületet. S ha az egész világ is felmentené a becsületrablót, saját lelkiismerete fejére olvassa, hogy gyáva és becstelen, mert nálánál gyengébbet rántott a mocsárba.
5. A szülői szeretet a gyermek képzeletének csapongásában, a fékezetlen kíváncsiságban nem egyszer a lángész megnyilatkozását látja, a sok fecsegést az okosság biztos jelének tekinti: Ehhez hasonlóan a modern nagy gyermekek megfigyelik a rendetlen ösztön vágyait, s a vak ösztön minden, még oly természetellenes megnyilatkozásában a természet szavát, törvényét látják, s még csak nem is veszik észre, kicsoda az, ki őket orruknál fogva vezeti; ők bizalmasan értekeztek az ösztönnel, s az ösztön reflexeit, rendetlen vágyait az ész követelményének, a természet törvényének nevezik. S az eredmény Foerster szava szerint: „Soha annyi nagy gyerek akkora gyerekségeket nem tálalt fel”, mint a modern nemi felvilágosítók.
A vak ösztön oly cinikus mondásokra ragadtatta Luthert, hogy Schopenhauer ilyetén ítéletet mondott rá: „Ez nyakát fogja szegni.” A szintén protestáns Foerster pedig azt mondja: „Luther cinikus mondásai a coelibátusról s a fajfenntartás ösztönéről sajnálatos okai a protestáns etika nagy bizonytalanságának és félszegségének e téren, főleg az újabb szerzőknél; ha a protestantizmus a legnagyobb energiával teljesen ki nem feslik a természetnek szolgai követéséből, menthetetlenül elveszett. A vallás természetfölöttiség minden tekintetben.”
6. Az ösztön sugallta „tudománynak”, valójában babonának a koronája e „bölcs” mondás: „Az önmegtartóztatás árt az egészségnek.”
Gruber Miksa, a bécsi egyetem kiváló orvostanára, elméletre, tapasztalatra és statisztikára támaszkodva írja: „Bizonyítéknak még árnyéka sincs arra, hogy az önmegtartóztatás árt az egészségnek; ellenben mindazok, kiknek erős szellemi s testi munkát kell végezniük, éppen erőik legnagyobb fokú megfeszítésekor érzik, mennyire emeli az önmegtartóztatás törtetésüket s munkaképességüket. Ezt tudták az ókor atlétái, tudják korunk sportemberei, tudják a lángeszű kutatók és teremtő művészeké.”
7. Az életnek egyik legkényesebb s legfontosabb része a szerelem. Tömérdek ifjút akasztott meg már pályája közepén, sok életet tett tönkre s taszított már földi s örök boldogtalanságba: nem kell-e hát az ifjúnak e veszedelmes téren tájékozódnia? Micsoda a szerelem? Két nembeli embernek egymáshoz való nagyfokú vonzódása, mely vonzódásnak forrása a fajfenntartás ösztöne. Maga a fajfenntartás ösztöne az emberi természetnek isteni hozománya, mellyel azonban gyakorta visszaélnek az emberek, még többször, mint Isten egyéb adományával. Isten akarata, hogy ez az ösztön az emberiség szaporodásának s fenntartásának eszköze legyen, és hogy a szerelem a házasság terhes kötelességeit megkönnyítse; az emberi gonoszság azonban merő élvezeti cikké alacsonyította le.
Mivel a lélek halhatatlan, az igazi szerelem is halhatatlan. Kicsoda az, ki igazán tud szeretni? Az, aki igazán eszes emberként tud élni. Igazi szerelem csak lelki embertől telik: mennél nemesebb az ember, annál nemesebben tud szeretni, s éppen azért, mert benne a lélek az úr, a szerelem terén is megvalósítja az isteni rendet: csak akkor tartja helyénvalónak, ha törvényes házasságban végződik.
A magyar költő szerint a szerelem sötét verem. Milton, az angolok nagy költője azt tartja, hogy még tudós, nagy embereket is veszedelmek fenyegetnek e téren, s már réges-rég meg vagyon írva a könyvek könyvében: „Vinum et mulieres apostatare faciunt sapientes” [A bor és a nők megrontják a bölcseket]. De nemcsak a bűnös, a megengedett szerelem is gyakorta katasztrófák okozója. Hol van e dolog nyitja? A szerelem a kedély lázas állapota. A testi betegségben a nagyfokú láz hallucinációkat szül, melyek félrevezetik az észt; a kedély láza is csalóka illúziókat kelt. Az összes narkotikus szerek: a szesz, az ópium, a hasis stb. mámorba döntik az embert, káprázatos képekkel félrevezetik a lelket. A hatás dolgában az érzéki szerelmet a bódító narkotikus mérgek közé sorozhatjuk.
8. Arisztotelész a rendetlen hajlamban démoni vonást látott, Platón régi, meg nem engesztelt bűn átkát látta benne: a modern természetimádók megfelezik az embert, eszes természetét sutba dobják, s egyedül az érzékiség megnyilatkozásait lesik, melyeket aztán a természet törvényeinek kürtölnek ki. Így született meg a „szabad szerelem” elmélete. Az ösztön, mely kivonja magát az ész uralma alól, valóban a szabad szerelem híve, nem törődik a lelkiismerettel, nem gondol az ember becsületére; nem bánja, bármi is kielégítésének következménye, ő csak állati csiklandozásra áhítozik, de az ösztön csak az ész meggyilkolása árán diadalmaskodhatik, s ha a fékezetlen ösztönnek sikerülne az egész földet bűnházzá átalakítani, ez az emberiség halálát jelentené [ahol ma vagyunk]. „Ergo erravimus”; „tehát tévedtünk”, a hamisság, a test okossága útjain jártunk, mondják az elkárhozottak. Szavuk hódoló himnusz az igazságra, de rajtuk már nem segít.
1. „Életünk csak egy árnyék tovasuhanása, és halálunk nem ismétlődik meg, mert le van pecsételve, és nem tér vissza senki. Rajta hát! Élvezzük a jelenvaló jókat! Használjuk ki buzgón a világot, mint ifjúkorunkban! Töltekezzünk pompás borral, mirhával, s ne nélkülözzük a tavasznak egyetlen virágát se! Koszorúzzuk magunkat feslő rózsákkal, még mielőtt elhervadnának! Egyikünk se vonja ki magát tobzódásunkból. Mindenütt hagyjuk ott jókedvünk jeleit, mert ez az osztályrészünk és ez a mi sorsunk! Bánjunk el a szegény igazzal, ne kíméljük az özvegyet, és a koros aggastyán ősz hajától ne riadjunk vissza! Számunkra a hatalom legyen az igazságosság mércéje, mert a gyenge nem ér semmit.” (Bölcs 2,5-11)
2. A világ szerint a szabadság a szabadosság állapota, valójában őrület, züllés – és szolgaság. Vajon mi lehet azon életbölcsesség eredménye, melynek az ész elvének megtagadása az alapja? 3. Minden érzéki élvezet végső elemzésben idegizgalom. Kávé, tea, szesz, nikotin, regény; színház, mulatság, szerelem stb. stb. mind idegizgalom, az állatnak csiklandozása az emberben. A megengedett élvezet olyan, mint a fűszer: kevéske belőle kellemesebbé teszi az ételt, módjával az érzéki élvezet is változatosságot hoz az életbe. Ám a folytonos s hozzá tiltott élvezet állandó idegizgalmat okoz, s az ember idegei nincsenek vasból: a legjobb Bösendorfer zongora is elhangolódik a folytonos kalimpálástól, a legerősebb idegzet is tönkremegy: a folytonos élvezet hősei az életből belovagolnak a kórtanba. Az élvezetet nemcsak pénzzel, de életerővel is meg kell fizetni. Az élvezet evangéliuma a züllés útja. Amily mértékben terjed az élvezet evangéliuma, oly mértékben terjednek a különféle idegbajok. A rómaiak akkor pusztultak el, mikor legtöbbet élveztek: egyesek is akkor rohannak a züllésbe, mikor a legmohóbban élveznek.
4. Az élvezet természeténél fogva telhetetlen. A pénzes zsák szolgája nem ismeri e szót: elég. Ha százezrei vannak, milliókra áhítozik; ha milliói vannak, milliárdra tör. A testiség szolgája minden alkalmat megragad állati vágyainak kielégítésére. Ha nincs módjában tényleg „élvezni”, legalább szemével, fülével, képzeletével izgatja magát, még az Isten házában is prédára les. Miként a csiga mindent benyálaz a földön kúszva, a testi ember is mindent beszennyez rút gondolataival. A szesz rabja lemond egyéniségéről, becsületről, családi boldogságról, neki csak egy kell: az izgató szesz, s addig élvez, míg a szesz maga nem teszi lehetetlenné a továbbélvezést. Az élvezet eredménye azonban nem a jóllakottság, hanem tantaluszi éhség. A 27 éves Goethe, miután Párizsban fenékig ürítette az élvezetek serlegét, azt írja magáról: „Úgy éreztem magamat, mint a patkány, amelyik mérget nyelt; ilyen patkány minden lyukhoz odaszalad, minden ehető dolgot felfal, minden folyadékból szürcsöl, s bensőjét kiolthatatlan tűz emészti.”
5. A természetnek egyik ingyenélő koldusa a sacculina. A tudósok parazitának nevezik, ki másnak rovására él. Életének első stádiumában vígan úszó nauplius, ki maga keresi meg kenyerét. Ha tulajdon erejéből élne, tisztességes páncélos héjú állat lehetne belőle. De úszkálásában ráakad a remete-rákra, beléje csimpaszkodik, belehatol a testébe, s merő élvezetre rendezkedik be: a rák vérét szívja. Ámde roppant drágán fizet élvezetéért: úszólábai eltűnnek, s a szabadon mozgó állatból örökös fogságra ítélt zsaku-sacculina lesz. Róla és társairól mondja egy természettudós: „Ha egy állat olyforma helyzetbe kerül, hogy munka nélkül kap élelmet s biztonságot, a legtöbbször elsatnyul, lábai, állkapcsa, szeme, füle eltűnnek s a helyett, hogy gazdagon felszerelt rákká, bogárrá lenne, élelmet szívó s tojást rakó zsakuvá vedlik.” (L. Drummond) Élni annyi, mint tevékeny viszonyban lenni a világgal. Mikor a test megszakít minden viszonyt a világgal, az étellel-itallal, levegővel, megszűnt élni. Az élvező testi ember, aki csupán az anyaggal, mely neki élvezeteit nyújtja, van viszonyban; míg a felsőbb szellemi világgal, melynek Isten a középpontja, semmiféle viszonyban sincs. Még jár-kel ugyan a földön, de már lelki halott. A test okossága az ő halála. (Róm 8,6) Még nem is volt Ítélet, s ő már el van ítélve: élvezetei ítélték őt halálra. Bűnei nemcsak az élet könyvébe, de saját elzüllött természetébe is írattak. Nem Isten, ő maga ítélte őt el, ő a maga ítélő bírája és hóhéra. [megj.: ugyanezek a megállapítások érvényesek korunkban a szellemi, felvilágosult "kéjencekre", akik annyira elmerülnek az anyagi világban, hogy Istennek, a természetfelettinek már a nevét sem ismerik.]
6. Miként a levegő mindenüvé behatol: a világ szelleme, az érzéki élvezet evangéliuma mindenüvé elhat. Miközben Krisztusnak csak egy szószéke van egy helységben, ugyanott a világ evangéliumát száz és ezer helyen hirdetik, s az érzékek nyelvét, a szirének csalogató énekét szíves-örömest hallgatják az emberek. Van-e hatalom, mely ezt a gonosz szellemet kiűzi a társadalomból?
1. „Az emberi szív érzései és gondolatai hajlandók a gonoszságra ifjúságától.” (1 Móz 8,21) Ha az ember „szabadon fejlődik”, az élet isteni Mestere szerint rendetlen hajlamából a következő gyümölcsök teremnek: „Belülről, az emberek szívéből származnak a gonosz gondolatok, házasságtörések, paráznaságok, gyilkosságok, lopások, fösvénység, latorság, álnokság, szemtelenség, gonosz szem, káromlás, kevélység, bolondság.” (Mk 7,21-22) – A szabadon fejlődő ember, bűnös ember, ,,rossz fa, mely rossz gyümölcsöt terem”. Azért mondja az apostol: „Ha a test szerint éltek, meghaltok.” (Róm 8,13)
A tapasztalati tudomány egyik modern művelője, John St. Mill azt írja: „Alig van jellembeli tulajdonság, mely a természetes embernek ellenére nem volna. Ezért az embernek kötelessége nemesíteni, nem pedig követni a természetét.”
2. Hogyan lesz a vadfából nemes fa? Úgy, hogy a vad koronát lemetsszük, s nemes vesszőt, vagy szemet teszünk a helyébe. Az élet Mestere halált mond a természetes emberre, hogy a testi ember halálából a lelki ember megszülethessék. „Hacsak a földbe esett gabonaszem meg nem hal, egyedül marad; ha pedig meghal, sok termést hoz”. (Jn 12,24-25)
3. A kés, amellyel kivégezzük a bűnös testi embert s kifaragjuk a lelki embert, az önmegtagadás nagy elve. Az Úr Jézus, mint a lelki ember mintaképe, azt mondja: „Aki utánam akar jönni, tagadja meg önmagát és vegye fel keresztjét mindennap, és kövessen engem.” (Lk 9,23) – Az apostol szerint: „Ha a test szerint éltek, meghaltok; ha pedig a lélek által a test cselekedeteit megölitek, élni fogtok.” (Róm 8,13) 4. Eszes természetünk szerint, vagyis emberként csak úgy élhetünk, ha a rendetlen hajlamok oktalan vágyait megtagadjuk. Vagyis az önmegtagadás az egyedüli eszköz arra, hogy emberekké legyünk. Szabadon, amúgy önmagától csak az állat – bete humaine [állat az emberben] fejlődik ki bennünk. „Aki életét meg akarja tartani, elveszti azt, és aki elveszti, visszanyeri azt.” (Lk 7,33) – Aki azt akarja, hogy az ember éljen benne, abban meg kell halnia az érzéki embernek. Ha az állat él benne, a felsőbb én-nek kell meghalnia benne. „Senki két úrnak nem szolgálhat”: az ember vagy a lelket, vagy a testet vallja urának, mindkettő nem lehet úr benne. 5. Az önmegtagadás nem öncsonkítás. Ha a lopás vágyát elnyomjuk, nem irtottuk ki a bírás ösztönét, mely az ész uralma alatt helyes úton-módon szabadon szerezhet vagyont; Ha az ember a paráznaság, a házasságtörés vágyát kiöli bensejéből, nem írtja ki a fajfenntartás ösztönét, mely az ész uralma alatt a házasságban érvényesülhet. „Ha a kertész levagdossa a rózsatőnek vad hajtásait, melyek a gyökérzetből sarjadnak ki, bizony nem azért teszi, hogy a rózsatövet megölje, hanem azért, mert a rózsatő erejét összegyűjteni és egyesíteni akarja a rózsa termelésére –: szakasztott módon jár el a komoly aszkézis (az önmegtagadás gyakorlata): megvagdossa az érzéki életet, hogy a felsőbb személyiség (a lelki ember) mint a központosítás és erőgyűjtés gyümölcse erőre kapjon.
Szorosan véve az önmegtagadás csak a rendetlen hajlamnak elnyomása: Ez a feltétlenül szükséges önmegtagadás. Más érzéki vágyak elnyomása fegyvergyakorlat a komoly ütközetre. Ilyen pl. a böjt, mely az evést korlátozza. Ez a hasznos önmegtagadás. Nem valamely szentatya, hanem a vallástalanul nevelt John St. Mill (1806-1873) angol filozófus és közgazdász írja: „Aki sohasem tagad meg magától megengedett dolgot, attól azt sem várhatjuk, hogy minden tiltott dolgot megtagad magától. Nem kételkedünk, hogy eljő az idő, amikor a gyermekeket s fiatalokat rendszeresen aszkézisre, az önmegtagadás gyakorlataira fogják, s miként az ókorban arra tanítják majd, hogy kívánságaikat megtagadják, a veszedelmekkel dacoljanak s önként fájdalmat szenvedjenek. S mindezt csak mint nevelési gyakorlatot teszik majd.” [Micsoda vágyálmok!]
5. Az önmegtagadás az egyedüli eszköz arra, hogy egy szabad, eszes természete szerint élő embert faragjunk ki önmagunkból, s az egyedüli eszköz az erény gyakorlására.
A világ fiainak ravasz mesterkedéseit, melyekkel az önmegtagadást rossz hírbe keverni, az erkölcsi betegségek egyedüli orvosságától az embereket elriasztani igyekeznek, az emberiség boldogulása ellen elkövetett merényletnek kell minősítenünk. Nem bűntény-e egy megmérgezett vagy más súlyos bajban levő embert hazug ámítással arra bírni, hogy a mentő s gyógyító szerrel ne éljen? Mennyivel súlyosabb a bűntény, mikor az ámítás az emberiség örök boldogulását teszi tönkre?
„Minden emberben egy szent és egy gonosztevő rejlik.” (Lacordaire) Rajtad múlik, hogy a szent fejlődjék ki benned, s a gonosztevő meghaljon. Ragadd meg az önmegtagadás kardját, s megölöd a gonosztevőt s kifaragod a szentet. Ez az egyedüli fegyver, mely nem öl, hanem életet teremt. Istened csak kicsike feltételt szab eléd: „Si vis” [ahogy akarod]. (Mt 19,21) Si vis – embert faragsz magadból. Si vis – szabad vagy. Si vis – szentté leszel. Si vis – örökké élsz. A gonosztevő magától is kifejlődik benned ...
1. A világ pompásan tud a kis és nagy gyermekekhez az érzések csábító nyelvén szónokolni; a krisztusi pedagógiának gyógyító és erősítő szere az önmegtagadás, amit a világ így feketít be: „Az önmegtagadás a sötét középkor ijesztő réme, az élet örömeinek megrontója; az önmegtagadás erőszakos benyúlás a természetbe, bűn a természet szent jogai ellen. Nem önmegtagadás, hanem az erők szabad kifejlődése kell nekünk: a mustnak forrnia kell, az ifjúságnak ki kell tombolnia magát!”
2. Ám nemsokára előlép a krisztusi pedagógia, s nagy komolysággal ekképpen szól az ujjongó kis és nagy gyermekekhez: „Mohó vággyal fogadjátok 'az intelligens állat' bölcseletét, kérlek titeket, hallgassátok meg most 'az eszes embereknek szavát'. Patikám legerősebb, de egyben leghatásosabb szere, a gyalázott önmegtagadás nem a középkor találmánya, oly régi az, mint a bűn: már Mózes, az Úr nagy szolgája úgy beszél róla a Teremtés könyvében, mint ősrégi orvosszerről a bűnre izgató kísértések ellen. Minden nagy gondolkodó, ki azon törte az eszét, hogyan lehet az intelligens állatból eszes embert faragni, ismerte, használta, s buzgón ajánlotta patikám eme drága szerét.
Szabad fejlődés! Engedjétek szabadon kifolyni az ércet a kohóból s alaktalan tömeg lesz belőle; a művészi forma útját állja az érc szabad folyásának, de egyben művészi remekké alakítja. A törvény a művészi forma, mely útját állja ugyan a szabadosságnak, de egyben a jellem remekének a formája.
„A mustnak forrnia kell, az ifjúságnak ki kell tombolnia magát!” Ez magyarán annyit jelent: az erényhez a bűn mocsarán át vezet az út. Igazán furcsa erkölcstan! A mustnak forrnia kell, de csak az eszeveszettség állíthatja, hogy az ifjúságnak ki kell tombolnia magát. A tombolás csak ott járja, hol nincs, vagy beborult az ész: a tombolás az oktalan gyermekek, az őrültek s azok kiváltsága, kik szeszbe fojtották józan eszüket. Ki hallotta valaha, hogy a szenny a tisztaságnak, a betegség az egészségnek a kelléke? Ha szabadon belefeküsztök a bűn sarába, tiszták lesztek-e? Ha szabadon elnyelitek a szenny, a bűn bacilusait, egészségesek lesztek-e? Van-e köztetek oly bolond, ki hozzányúlna a legcsalogatóbb étel-italhoz, ha tudja, hogy méreg van benne? A józan ész legyőzi benne a test vak kívánságát, nem eszik-iszik halált magának. Csak akkor akartok lemondani a józan észről, mikor a bűn romboló mérgéről van szó? Szabadon akartok enni a bűnből? A sorvadásban s egyéb nyavalyában is van fejlődés, de ennek a fejlődésnek szörnyű romlás és halál a vége.
3. A krisztusi pedagógiának segítségére siet a komoly biológia (élettan) s ekként szól: „Elméleti tudósok azt mondják, hogy az élő organizmusok birodalmában három eset lehetséges: 1) megállapodás, 2) fejlődés, 3) korcsosodás. Ám ez csak a tudósok fejében van így; az élők birodalmában csakis két eset lehetséges: 1) fejlődés, 2) visszafejlődés, korcsosodás. Mert ami megállapodik, az már holt, megállapodás csak az ásványok, holt kőzetek világában lehetséges.
4. Egy modern nevelő így szól a krisztusi pedagógia nevében: „Önök mindnyájan ismerik Lear király tragédiáját, ki hamis lányaira hallgat, kik hízelegnek neki, s legfiatalabb lányát rágalmazzák, holott ő az egyedüli, ki igazán szereti, s igazat mond neki, mire az apja eltaszítja őt magától. Lear későn ismeri fel Kornélia arany szívét, s őrületbe esik: A hamisaknak mindenét odaadta s megcsalták őt, legdrágább kincsét meg elrabolták tőle!” – A modern ember ez a Lear király, ki ama hamis szavakra hallgat, melyek hízelegnek neki, t. i. ama modern felfogásokra, melyek önérzetét simogatják, vágyainak szabadságot ígérnek, kényességét kímélik, s egyre csak növelik. Mindenét odaadja nekik – s azok megcsalják őt. Kornélia, kit ők káromolnak, a vallás megszentelt szava (a krisztusi pedagógia), mely mélységes irgalommal van iránta, legjobban ismeri őt, s csak igazi javára törekszik.
|
vissza